Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-18, 18:11
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det ett estetisk eller biokemisk alternativ du söker?
Vet inte exakt vad du menar med estetiskt eller biokemiskt men vill ha ett alternativ till mjölk som smakar så likt komjölk som möjligt. Hur det ser ut eller hur det är tillverkat spelar ingen roll (såvida det inte är hälsovådligt) så länge det smakar som komjölk. Om det finns vill säga
Citera
2016-09-19, 05:57
  #74
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asbestost
Vet inte exakt vad du menar med estetiskt eller biokemiskt men vill ha ett alternativ till mjölk som smakar så likt komjölk som möjligt. Hur det ser ut eller hur det är tillverkat spelar ingen roll (såvida det inte är hälsovådligt) så länge det smakar som komjölk. Om det finns vill säga

Vilket låter som ett estetisk val. Subjektivt upplevar jag själv havremjölk som det mest mjölkliknande ... men som med så mycket annat får man själv experimentera en del för att hitta det för en själv optimala.

Du kan t.ex. försöka variera fett-, socker- och protein-halten i havremjölk.
Citera
2016-09-22, 00:11
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket låter som ett estetisk val. Subjektivt upplevar jag själv havremjölk som det mest mjölkliknande ... men som med så mycket annat får man själv experimentera en del för att hitta det för en själv optimala.

Du kan t.ex. försöka variera fett-, socker- och protein-halten i havremjölk.
Ska testa och köpa alla de sorter som finns och testa vilken som är bäst. Kommer sakna riktig mjölk såå mycket..
Citera
2016-09-22, 05:02
  #76
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Subjektivt upplevar jag själv havremjölk som det mest mjölkliknande ... men som med så mycket annat får man själv experimentera en del för att hitta det för en själv optimala.

Citat:
Ursprungligen postat av Asbestost
Ska testa och köpa alla de sorter som finns och testa vilken som är bäst. Kommer sakna riktig mjölk såå mycket..

Det är en bra start. Men med tanke på priset, på hur enkelt det är att göra havremjölk själv och på att du eftersträvar optimal mjölksmak rekommenderar jag på sikt egna experiment.
Citera
2017-05-20, 17:28
  #77
Medlem
Bogomils avatar
GRÖNSAKER, ÖRTER OCH KRYDDOR. 1.

Jag vill i några kommande inlägg presentera billiga, förhoppningvist välsmakande och relativt enkla grönsaksrätter, menat som inspiration för den nyblivna veganska kock. Det blir inte några gastronomiska mirakler, och den erfarna kock kommer knappast att lära sig så mycket nytt.

Och när jag skrivar "relativt enkla", så betyder det, att NÅN arbetsinsats är nödvändig. Det rör sig alltså inte om rätter som man gör klar på ett par minuter. 10 - 20 minuters förberedning är realistisk att räkna med.

A. Här vill jag börja helt från grunden med förslag till vad det veganska nybörjarköket lämpligen kan innehålla av praktiska redskap:

Om du har tillgång till åtminstone 5-10 liters frysutrymme är det bra, och om du inte har en matberedare som kan mixa, riva, snitta eller hacka, så kanske du kan låna en vid behov. Annars kan du för det mesta klara dig med en stavmixar.

Eller i värsta fall med helt manuella köks-verktyg, men det kan iblant ta evigheter.

Desutom kan du be familj och vänner om att spara mindre plastboxer till dig; det är på sikt en stor tidsmässig vinst att göra något större portioner och frysa dom. Praktiska storleker är dom där små fyrkantiga plastboxer som man köper rödbets-/gurksallad i och så upp till 2-liters glassboxar.

Använda helst grytor o.dyl. av rostfritt eller gjutjärn.

B. Före jag gör en liste på kryddor m.m., så vill påpeka, att det verkligen lönar sig att vara prismedveten och kolla priser. Dessa kan variera med upp till tio gånger minimumspriset, och eftersom det går åt mycket kryddor i vegan-köket, så kan du räkna med att små glass med kryddor inte räcker så länge.

Så köp i början hellre några få olika, men relativt stora, mängder (säg papperförpackninger med 20/30 - 100 gram) av dom kryddor du redan känner och tycker om. Du kan bygga på din kryddsamling, efterhand som ekonomi och erfarenhet medger det.

Här är så min lista för dom vanligsta kryddor jag själv använder:

a. Havssalt.

b. Torkad timjan.

c. Torkad dill.

d. Senapsfrön.

e. Peppar eller chilipulver eller små starka chilifrukter.

f. Torkat basilikum.

g. Färska vitlök eller vitlökspulver.

*

Desutom:

h. Matolja (solrosolja är smaksneutral).

i. Äppelcider-vinaigre.

j. Japansk soja. (Den kinesiska smakar tämligen vattnigt).

k. Grönsaksbuljong-tärninger.

*

Det kan senare bli aktuellt med tillägg till denna lista, i fall där recepten kräver det, men du kommer en bra bit med dessa ... eller även bara vissa av dessa ... kryddor.

*

I nästa inlägg börjar jag presentationen av själva recepten.
Citera
2017-05-20, 19:03
  #78
Medlem
Bogomils avatar
GRÖNSAKER, ÖRTER OCH KRYDDOR. 2.

Det enklaste sättet att tillaga grönsaker är i form av grönsaks-sallader. Och om du tillager lite störra portioner och fryser en del av det, så får du ett dagligt piff till vad du iövrigt ätar ... eller vid gästabud kan du imponera med en uppsättning av valfria, hemlagade sallader, dressinger eller såser.

Det finns tre faktorer i tillagning/servering av grönsaks-sallader:

A. Vilken/vilka grönsak(er) du användar.

Dom flesta känner väl till iceberg+tomat sallad, potatis-sallad och den vitkåls-sallad som serveras tillsammans med pizza, men i stort sett alla grönsaker kan användas ... med vissa undantag dock först efter förutgående tillagning som t.ex. kokning.

För råkost-sallad kan iceberg, tomater, paprika, gurka, champignoner, radis, rättika, vitkål, morot och även gul lök användas, varemot en del rotfrukter och vissa kåltyper behöver kokning eller (mjölk)syrning (se fotnot a) först.

Till dessa senare hör rödbeter, som helst bör kokas mjuka (min 45 minuter enligt min smak) föra dom rivas, och t.ex. rödkål, som först rivas och sen kokas i 1½ timme. Tillsät gärna ett par skeder vinaigre till kokvattnet för båda rödbeter och rödkål. Till rödkålen kan lite kummin tillsättas under kokningen.

B. Hur grönsakerna hackas, rivas eller skärs.

Dess hårdare grönsaken är, dess finare bör den hackas etc., men det upp till personlig smak hur fint man vill hacka den. Det är knappast många, som tycker att baby-purerade grönsaker utan tygg-motstånd är särskild attraktivt, så som tumregel föreslår jag finstrimling i ung. tändsticks-tjocklek.

C. Och slutligen det, som i vissa fall kan sätta priken över i'et för en sallad: Dressing , sås eller kanske sallads-förtjockning.

*

En billig och hemmakomponerat dressing lagar du enkelt genom att blanda lika delar vinaigre och matolja (ta hänsyn till att vissa matoljir kan ha en stark smak), tillsätt nån krydda, skaka och lår den stå och dra min. en timme.

En sås kan du göra av färdig soygurt ... eller en klassisk vit toppredat, kall sås som du lagar på följande sätt: 1 mått vetemjöl till 10 mått kallt vatten. Skaka vetemjölet i något av vattnet till det är helt upplöst (det går bra i ett begagnat konservglas med lock), tillsätta resten av vattnet och koka det med svag värme och omrörning i 3-5 minuter. Lår det svalna.

Sen röras ett par matskeder tahini (sesampasta) ut i antingen soygurten eller vetemjöls-såsen och det smaksättas med torkat dill, vinaigre och äppeljuics-koncentrat, till önskat kryddat och sur/söt smak.

*

För att tillaga en "tjock" sallad användas t.ex. majsstärkelse: 1 del majsstärkelse till 8 delar vatten, skacka ut starkelsen i något av vattnet och koka i ett par minuter under omröring (försiktig: det bränns lätt vid).

Lår svalna och blanda sen denna förtjockning med grönsaken ifråga och kryddor.

(a) Receptet på mjölksyrning av vitkål finns här:

(FB) Vegansk mat (Recept, inspiration, tips)
__________________
Senast redigerad av Bogomil 2017-05-20 kl. 19:06.
Citera
2017-05-21, 15:54
  #79
Medlem
Bogomils avatar
GRÖNSAKER, ÖRTER OCH KRYDDOR. 3.

Här är en av mine egna favoriter: Purerad grönsakssoppa.

Grundrecept:

1 del potatis, 1 del gul lök, 1 del morot (kanske 1 del vitkål).

Till detta kan tillsättas andra grönsaker enligt smak (inklusive torkade alger).

Om grönsakerna är mera än 4-5 cm. stora, skär dom i mindra bitar. Lägg dom i en gryta och häll över vatten tills dom är täckte, men inte mer.

Krydda med havssalt och timjan och/eller lite senapsfrö, rosmarin, oregano, basilikum, vitlök, chili (försiktig med chilin, det räcker med 1-2 cm av en chilifrukt för att få en tydlig chilismak).

Koka 30 minuter, purera* soppan (det går bra med en stavmixer direkt i grytan om du användar en stålgryta, annars i en mixer-skål) och koka den ytterligare 5-15 minuter på låg värme.

Om du vill göra soppan lite mera sofistikerad eller ge den mera tygg-konsistens, kan du efter pureringen tillsätta t.ex. champignon, sparris, paprika eller andra lättkokade grönsaker i bitar och koka dom i min. 15 minuter till önskat mjukhet.

Denna purerade soppa har en rik smak, och kan varieras på många sätt beroende på vilka grönsaker som användas förutom potatis, lök, morot och kål.

* D.v.s. blenda den till en jämn konsistens utan bitar.
Citera
2017-05-24, 19:56
  #80
Medlem
Bogomils avatar
GRÖNSAKER, ÖRTER OCH KRYDDOR. 4.

Om du nu har dom praktiska förutsättninger och motivationen för att kunne lagra ett överskott av vegansk matlagning, så följar här ett enkelt recept på en vegansk stuvning:

Använda den purerade soppa från "GRÖNSAKER, ÖRTER OCH KRYDDOR 3" som bas, tillsät seitan*, och/eller nån sojaprodukt och/eller redan kokade bönor, och reda** detta med vetemjöl (att föredra för icke-glutenintolerante) potatismjöl eller majsstarkelse.

* Recept finns här: (FB) Vegansk mat (Recept, inspiration, tips)

** 1 del mjöl skakas med såpass mycket vatten att den slutliga vätska/mjölproportion i stuvningen blir 1:8. Blanda detta i soppa-basen och koka det med låg värma i min 3 minuter. Om det blir för tjockt är det bara att spä på med vatten.
Citera
2017-10-22, 12:20
  #81
Medlem
Bogomils avatar
Finns det nån, som har nån praktisk recept-erfarenhet av kryddan "Sumac" (som jag nyss har "upptäckt")?

Den verkar ju med sin citron-liknande smak som klippt och skuren för en del sofistikerade veganske rätter på områden "sour sweet", sallader eller desserter, men jag vet inte vart jag skall börja att experimentera.
__________________
Senast redigerad av Bogomil 2017-10-22 kl. 12:34.
Citera
2017-10-22, 12:30
  #82
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns det nån, som har nån praktisk recept-erfarenhet av kryddan "Sumac" (som jag nyss har "upptäckt")?

Den verkar ju med sin citron-liknande smak som klippt och skuren för en hel sofistikerade veganske rätter på områden "sour sweet", sallader eller desserter, men jag vet inte vart jag skall börja att experimentera.
Sumak är en riktig höjdarkrydda! Givet trådvalet antar jag att grillat kött inte passar som rekommendation, så jag slår ett slag för att du bör kolla upp fatoush istället.
Citera
2017-10-22, 12:43
  #83
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns det nån, som har nån praktisk recept-erfarenhet av kryddan "Sumac" (som jag nyss har "upptäckt")?

Den verkar ju med sin citron-liknande smak som klippt och skuren för en hel sofistikerade veganske rätter på områden "sour sweet", sallader eller desserter, men jag vet inte vart jag skall börja att experimentera.

Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Sumak är en riktig höjdarkrydda! Givet trådvalet antar jag att grillat kött inte passar som rekommendation,


Citat:
så jag slår ett slag för att du bör kolla upp fatoush istället.

Jag tackar för förslaget, som jag snart kommer att avprova.
Citera
2017-10-23, 10:49
  #84
Medlem
olavikostalainens avatar
Frukost:
Melon eller Bananer

Juice:
4 Rödbetor
4 Morötter
3 Apelsiner
2 Citroner
1 Fingertopp Gurkmeja (Fräsch)
1 Fingertopp Ingefära (Fräsch)
1 Msk Vetegräspulver
1 Tsk Sprängticka (Svamppulver)
1 Tsk Brahmi Churna (Ayurveda)

Smoothie:
Blåbär
Hallon
Jordgubbar
Mango
2 Bananer
1 Msk Linfrön

Mellanmål:
Dadlar, Banan, Russin, Fikon, Kanel, Kardemumma, Carob (Ungefär som chokladpulver)

Sallad:
Tomater, Rödlök, Gurka, Zucchini, Pumpa, Sötpotatis, Roccula, Championoner, Surkål, Valnötter (Blötlagda 24h), Macadamianötter (Blötlagda 24h), Diverse Groddsorter (Mungbönor/Linser/Svartkålsgroddar), Dill, Basilika

Dressing: Avocado, 1/3 Selleribunt, Salt, Cayennepeppar, Spiskummin, Citron/Vinäger

Äter RAW veganskt, inget tillagat för jag är inte en fjant som gillar att förstöra näringsvärdet i maten. Ät nyttigt och var bättre än alla andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback