Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-01, 22:33
  #1
Medlem
Snyggs avatar
Hej,

Köpte ett par begagnade högtalare, Alesis monitor one http://bb.steelguitarforum.com/userp...misc_005_2.jpg

Det är passiva studiomonitorer av äldre modell.

Han i affären sa att dom fungerade. Det gjorde dom förvisso, det är väldigt bra ljud och jag är nöjd så långt. Men problemet är att den ena tweetern lägger ner mellan varven. Alltså högtalarna fungerar felfritt men rätt som det är bestämmer sig den vänstra tweetern för att vara tyst. För att sedan fungera normalt igen nästa gång jag använder högtalarna...

Var beror detta på? Uppenbarligen fungerar tweetern då den låter helt underbart när den funkar! Är det glapp någonstans? Hur undersöker jag detta?

Hjälp mig!
Citera
2014-09-01, 22:58
  #2
Medlem
Om du vrider på ordentligt med ljud, funkar tweetern igen?
Citera
2014-09-01, 23:13
  #3
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinandramorsa
Om du vrider på ordentligt med ljud, funkar tweetern igen?
Nej, det verkar vara oberoende av volym. Det finns liksom ingen logik, ibland vill den bara inte. Var det nåt särskilt du tänkte på?
Citera
2014-09-01, 23:47
  #4
Medlem
Det är läge att kontrollera kabelanslutningarna och lödpunkterna inuti. Kontrollera också att du inte har någon kortslutning. Händer oftast på delningsfiltret (kretskortet) eller att kabeln tvinnats upp något där dom ansluts på själva tweetern. Är högtalarna gamla så kan kabeln också ha "knäckts" eller leder dåligt. Ibland kan det hjälpa att bara skala av toppen på kabeln och löda på nya toppar.

Ett annat fel kan vara att delningsfiltret inte fungerar som den ska, eller att den inte klarar av den signal som du matar till högtalaren. Läs specifikationerna på baksidan av högtalaren. Skulle det vara felet så kan man byta ut delningsfiltret. Men det är ganska ovanligt.

Vad använder du för högtalarkabel?
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2014-09-01 kl. 23:55.
Citera
2014-09-02, 00:06
  #5
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är läge att kontrollera kabelanslutningarna och lödpunkterna inuti. Kontrollera också att du inte har någon kortslutning. Händer oftast på delningsfiltret (kretskortet) eller att kabeln tvinnats upp något där dom ansluts på själva tweetern. Är högtalarna gamla så kan kabeln också ha "knäckts" eller leder dåligt. Ibland kan det hjälpa att bara skala av toppen på kabeln och löda på nya toppar.

Ett annat fel kan vara att delningsfiltret inte fungerar som den ska, eller att den inte klarar av den signal som du matar till högtalaren. Läs specifikationerna på baksidan av högtalaren. Skulle det vara felet så kan man byta ut delningsfiltret. Men det är ganska ovanligt.

Vad använder du för högtalarkabel?
Okej, tack. Jag använder gamla skräpkablar, ser ut ungefär såhär http://www.kjell.com/image/Product_1...4838672/full/1

Men skulle det bero på högtalarkablarna så borde det väl inte låta alls ur högtalaren?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback