Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-09, 15:25
  #2029
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Han undrade om människan cirkulerar kring hunden, när hund och människa löper sinsemellan parallellt utmed en sfärisk ytkant, om vi håller oss i den dimensionen - geometriskt.. eller förklara tack!

Hunden och människan blir en sorts epicentrum för varandra, vilket inte kan jämställas med det egentliga centrum.
Citera
2013-09-09, 15:31
  #2030
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Men analogin var faktiskt falsk.

Mellan dig ocgh din hund, försigkommer inte tillnärmelsevis de magnetspänningar och andra atmosfäriska repelleringar bland kompakta gaser.. säg att du förstår den falska analogin, även om din liknelse annars kan vara relevant vad gäller RÖRELSE och motorisk kraft och förflyttningstekniska spörsmål ...

Vill säga, inte i det sammanhang du försöker förespegla .. inte sant?
Naturligtvis var den falsk, jag tyckte bara den var rolig att ta upp. Det är ju en gammal klassiker.
Citera
2013-09-09, 15:32
  #2031
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Förstår du också att du inte har några som helst bevis till det du säger?
Naturligtvis.
Citera
2013-09-09, 15:45
  #2032
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Naturligtvis var den falsk, jag tyckte bara den var rolig att ta upp. Det är ju en gammal klassiker.
Att förstå hur gaser och förtätade eller utspädda gaser beter sig i universum, är inte lätt...

Det är redan svårt att behärska atomfysik, hederlig kemi med elektroniska laddningar joner som hoppar i och ur.. bindningar.

Man får nog vara lite hemma i bådadera, för att ens närma sig en HINT om hur det skulle kunna förhålla sig, med bred felmarginal givetvis. Vi kan ju observer, dock är vi inte universum, vi är dess biologiska komponent, fragmentariska och jävligt obetydliga vid ex.vis tornados och andra skyfall om man uttrycker det torrt och oandligt lite cyniskt. Som kackerlackor. Elaka sinsemellan är vi också. Förstör gärna och ser så långt näsan räcker. Kids.


Men många tror att de är ögonstenar för en stor mäktig fadersfigur där ute.. något jag finner enormt udda att ha som livsfilosofi. Särskilt övertygat.. mycket udda.



När sedan rön spekulerar fram yterligare universum.. blir det inte lättare för överförfriskade vildhjärnor, men det är att bita i för dem som redan befinner sig i sin livs peak, medan de r formbara och är menade att experimentera.. utan sådant, skulle vi från början inte kunna resa på semester och koppla av med snorkel-semestrar heller, eller djuphavsdyka.. det kräver objektiv sanningssökning.. den du vill metaspekulera bort ... när du går in i den andligt påbjudna traditionen, du kanske har en roll att behöva blidka trosfanatism, jag vet inte och det är OT ändå. Men också en del liten intrikat del av nöjet här på fb , att spåna lite... över personlig status, lol

Vi sätter ju diagnoser på varandra lite till och från, ett sant nöje!

Med ovan sagda vill jag mest säga att livet i döden, eller efterlivet så kallat, är en önskan som bär med sig en maffig felmarginal,, vad gäller ur vilket underlag man hämtar sådan ihopknåpad förhoppning, men när nu universum är så megastort.. så kan ju allt vara möjligt.. och löjligt.

Ju seriösare en trosövertygad doktrinell bibelkramare är, desto mer komiskt kan det te sig, det ÄR lustigt hur småsint människan kan vara. Ens snuttefilt blir gosigast i hela världen... man är ögonstenen, det är om inte annat överlevnadsinstinkten, att vinna.
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-09 kl. 15:56.
Citera
2013-09-09, 15:56
  #2033
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Att förstå hur gaser och förtätade eller utspädda gaser beter sig i universum, är inte lätt...

Det är redan svårt att behärska atomfysik, hederlig kemi med elektroniska laddningar joner som hoppar i och ur.. bindningar.

Man får nog vara lite hemma i bådadera, för att ens närma sig en HINT om hur det skulle kunna förhålla sig, med bred felmarginal givetvis. Vi kan ju observer, dock är vi inte universum, vi är dess biologiska komponent, fragmentariska och jävligt obetydliga vid ex.vis tornados och andra skyfall om man uttrycker det torrt och oandligt lite cyniskt. Som kackerlackor. Elaka sinsemellan är vi också. Förstör gärna och ser så långt näsan räcker. Kids.


Men många tror att de är ögonstenar för en stor mäktig fadersfigur där ute.. något jag finner enormt udda att ha som livsfilosofi. Särskilt övertygat.. mycket udda.



När sedan rön spekulerar fram yterligare universum.. blir det inte lättare för överförfriskade vildhjärnor, men det är att bita i för dem som redan befinner sig i sin livs peak, medan de r formbara och är menade att experimentera.. utan sådant, skulle vi från början inte kunna resa på semester och koppla av med snorkel-semestrar heller, eller djuphavsdyka.. det kräver objektiv sanningssökning.. den du vill metaspekulera bort ... när du går in i den andligt påbjudna traditionen, du kanske har en roll att behöva blidka trosfanatism, jag vet inte och det är OT ändå. Men också en del liten intrikat del av nöjet här på fb , att spåna lite... över personlig status, lol

Vi sätter ju diagnoser på varandra lite till och från, ett sant nöje!
Jag vill nog inte spekulera bort objektivt sanningssökande, men jag tror inte på objektiva sanningar förren någon övertygar mig
Citera
2013-09-09, 15:58
  #2034
Medlem
se_där...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag vill nog inte spekulera bort objektivt sanningssökande, men jag tror inte på objektiva sanningar förren någon övertygar mig

Reinfelt är stadsminister i Sverige...?
Citera
2013-09-09, 16:03
  #2035
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Reinfelt är stadsminister i Sverige...?
Det är en social konstruktion, ingen objektiv sanning.
Citera
2013-09-09, 16:05
  #2036
Medlem
Ja, vi finns för att leva och sedan dö. Därefter ingenting. Är det inte tillräckligt så får du väl spendera ditt liv med att drömma om att det finns ett evigt liv efter döden.

Svårare än så är det inte.
Citera
2013-09-09, 16:09
  #2037
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Naturligtvis.
Så vad vill du med ditt sjukt förvirrande resonemang?

Jorden snurrar runt solen. Punkt.
Citera
2013-09-09, 16:11
  #2038
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag vill nog inte spekulera bort objektivt sanningssökande, men jag tror inte på objektiva sanningar förren någon övertygar mig
Men det är roligare att vinna än att försvinna...

Det är vad som krävs av spekulativt experimentellt framtagen forskning och så sett följer ju inte teisternas egna akademier några därutöver egentligen värre brott mot lagen...

Men finns inte en enda objektiv sanning, som alltså in te utgörs av din personliga värdering? Är du så stursk mot vetenskap?

isf.. så skojar du! det är en motod att hålla sig inkognito och slippa bli outad... pekka.. var inte så paranoid, det finns så många som suttit på en akademisk bänk, en vecka en månad två år 5 år.. och så många förflyttningar kors o tvärs, att vem bryr sig att utifrån en etikett.. tro sig greppa vad som döljer sig, enbart i vården är hur många som helst uppbundna på olika vis.

Vi har tiden som en objektivitetsmätare, t.ex - något du kan förneka?

Det ger, att om jag ska anses objektivt säkert tillförlitlig, att jg förstått vad tid är och kan omvandla tid som relativ mätare, det görs genom att utfärda leg.

Om jag ber dig sluta upp att sno mina ägodelar så tar du mig för subjektiv, om jag är polis och ber dig sluta, så sker något i ryggraden.. du får en signal som skapar ett annat rörelsemönster, för du vet att poliser är skyldiga att hålla "viss" objektivitet.

Läkare.. ska du ha en operation, så vill du ha en objektivt bedömd prognos för utkomsten av ingreppet, du vill ha macimal objektivitet, har du uppnått övertygelse för medicinens kompetens att urskilja i t.ex diagnosticering? en röntgen eller en MR-scan.. är det ngt du vill misstro om det visar sig något mystiskt där?

Kanske har du tandläkarskräck, för att de är alldeles för objektiva i ursiljning mellan käkben och ligament och ärrvävnad brosk.. det kan inte vem som helst objektivt analysera, så är det med atmosfär också..

... med döden, vet jag inte.. jag minns inte hur det var när jag nådde kontakt med den biologiska smeten .. jag upplever förresten inte att jag var jag vid det tillfället, inte ens när man öppnade ögonen, vill jag minnas att jag ägde ett självmedvetande eller klarar av att plocka fram vad sinnena registrerade då.. det kan helt enkelt inte ha varit viktigt.. skulle det vara viktigt/aqvgörande, skulle vår minneskapacitet med säkerhet vara betydligt snabbare!

Vi måste sortera... för det är inte meningen ens att ha koll på allt, därför bortrationaliserar vi, men ofta fel saker.. tror jag.. eller så är jag bara för säker på mitt tyckande om andra som tramsar med en imaginär härskare.. det är för löjligt, i mina ögon, inget värre än så.
Citera
2013-09-09, 16:14
  #2039
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag vill nog inte spekulera bort objektivt sanningssökande, men jag tror inte på objektiva sanningar förren någon övertygar mig

Och dit kommer du aldrig före du lär dig vad objektivitet egentligen är.
Citera
2013-09-09, 16:25
  #2040
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Så vad vill du med ditt sjukt förvirrande resonemang?

Jorden snurrar runt solen. Punkt.
Det är ingen objektiv sanning enligt mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback