Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-10, 20:23
  #4285
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Kroppens beståndsdelar fortsätter att existera och går in i naturens kretslopp, men medvetandet är som jag ser det inte ett materiellt ting och fortsätter därför existera i annan form. Qualia är helt oförklarligt om allt går att fullt ut plocka isär till materiella delar. Essensen av de vi är kan inte reduceras eller kvantifieras materiellt och saknar därför materiella egenskaper, och därmed är denna essens (själ) evig. Vi kan existera utanför våra kroppar, och också i andra kroppar. Jag tror på återfödelsen.

Detta förklarar många oförklarliga nära-döden-upplevelser, samt forskningen gällande reinkarnation som är väldigt svår att förklara bort rent matematiskt.

Jag har själv varit med om två nära-döden-upplevelser och är inte längre ett dugg rädd för döden. Jag är dualist för att mina upplevelser talade emot monismen.

Där har du mycket rätt.
Det finns faktiskt ett sätt att resa både in och ut ur den fysiska kroppen.. men nyckeln till rymdskeppet är gömd bakom symbolism i biblar och koraner, samt i drömmar som såklart även dom är utanför kroppen upplevelser som folk tror är overklighet fast det är folk som är så dåsiga i drömmar att det är lätt att tro att det är hallisar.
Tallkottkörteln är en portal för ens medvetande men hemligheten är att den har ett skal av kalcium som orsakas av fflourtandkräm och kranvatten med flour i.. samt ohälsosam föda och mediciner.
Dom injicerar vacciner i bäbisar för att bäbisar kommer ihåg tidigare liv om dom inte blir vaccinerade.
När man använder portalen för att gå ombord på rymdskeppet eller rättare sagt rymdkroppen så finns det till och med ett ställe i cellen där dna strängen gör tidigare liv synliga och studerbara.
Folk gör misstaget att dom aldrig hittar nycklarna till rymdskeppet och fattar därför aldrig hur älskade dom egentligen är och chansen dom hade att bli något mer än en människa.
De flesta människor återföds som djur eftersom dom tänkte som djur genom att äta djur som plågades och mördades vilket gjorde att dom blev tvungna att betala karma genom att återfödas som djur som plågas och mördas av nån som tar samma väg.
Citera
2023-04-30, 13:38
  #4286
Medlem
Jag tror på evig reinkarnation. Evig död skulle innebära att det finns saker man kan föreställa sig som inte kan hända. Jag tror verkligheten fungerar så att allt som man kan föreställa sig kommer att hända.
Citera
2023-05-01, 14:18
  #4287
Medlem
TwoThousands avatar
Flera gånger född till livet.
Tröttnade på att vandra runt som en ande och titta i hemligheten på andra människor.
Citera
2023-05-15, 02:17
  #4288
Avstängd
Ibland undrar jag personligen ifall ni ljuger om åldern för just mig. Hur gammal kan man bli? Är det truman show att alla lever vanliga 100 års liv osv?
Tänk om jag blir tusen år gammal.... usch hemska tanke. Tänk om man lever just så, enbart DU som läser.
Man klurar ut det vid 70 års åldern kanske... sedan måste man fly för att inte hamna någonstans. Äsch framtiden säger redan "fuck you" till det spännande och har super koll på alla pass osv.
__________________
Senast redigerad av Forthenord 2023-05-15 kl. 02:19.
Citera
2023-05-16, 23:23
  #4289
Medlem
Metaphysicals avatar
Jag förstår inte hur såpass många kan tro på ett efterliv eller inte har några motsättningar mot andra som gör det. Om man kollar i trådarna i det paranomala forumet är människor mycket mer skeptiska "spöken finns inte" "det där är bara fantasier".
Men när det kommer till religion och liv efter dödens så tycks det vara mer accepterat att tro.
Dock så bygger det på precis samma grundlösa antaganden som spiritualitet och tarotkort gör.
Citera
2023-10-29, 01:11
  #4290
Medlem
Man minns ju inget före man föddes, medvetandet skapades alltså i samband med att kroppen föddes och när vi dör dör också medvetandet kopplat till vår nu existerande kropp. Men vad är det som säger att vi inte kan födas om på nytt och få ett "nytt" medvetande? Om nu inte ett skit händer efter döden varför existerar vi då från första början? Vi har ju redan tagit oss från stadiet att inte existera till att vara i en kropp med ett medvetande så varför skulle inte något sånt kunna hända igen?
Citera
2023-10-29, 01:23
  #4291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Efter döden inträffar samma stadie i kroppen som innan man föddes.

Man hoppas såklart på återfödelse i någon form, men svårt hitta personer som berättar om tidigare liv.

Medveten om att inlägget är över 1 år gammalt men ändå

Om man nu förflyttas till samma stadie som innan man föddes varför skulle man inte kunna komma tillbaka till livet? Du gjorde ju de när du befann dig i det stadiet förra gången
Citera
2023-10-29, 06:58
  #4292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nugget12345
Man minns ju inget före man föddes, medvetandet skapades alltså i samband med att kroppen föddes och när vi dör dör också medvetandet kopplat till vår nu existerande kropp.

Ja, det är också vad bibeln säger:

"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta... Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet." (Predikaren 9:5,10 Bibel2000)

När Adam skapades, så existerade han inte innan, och när han dog, så skulle han åter bli till jord/förmultna:

"du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli." (1 Mose 3:19 Bibel2000)

Det existerar alltså inget liv efter döden, inte automatiskt i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av nugget12345
Men vad är det som säger att vi inte kan födas om på nytt och få ett "nytt" medvetande? Om nu inte ett skit händer efter döden varför existerar vi då från första början? Vi har ju redan tagit oss från stadiet att inte existera till att vara i en kropp med ett medvetande så varför skulle inte något sånt kunna hända igen?

Du har en bra poäng, men att "födas om på nytt" kommer inte att ske automatiskt, Gud måste uppväcka människor från döden, så som när Lasaros uppväcktes från döden:

"En man som hette Lasaros låg sjuk. Han var från Betania, byn där Maria och hennes syster Marta bodde. ( Det var Maria som smorde Herren med välluktande balsam och torkade hans fötter med sitt hår, och Lasaros som låg sjuk var hennes bror.)

Systrarna skickade bud till Jesus och lät säga: »Herre, din vän är sjuk.« När Jesus hörde det sade han: »Den sjukdomen leder inte till döden utan skall visa Guds härlighet, så att Guds son blir förhärligad genom den.« Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och Lasaros. När han nu hörde att Lasaros var sjuk stannade han först kvar två dagar där han befann sig, men sedan sade han till lärjungarna: »Låt oss gå tillbaka till Judeen.« Lärjungarna sade till honom: »Rabbi, nyss försökte judarna stena dig, och nu går du tillbaka dit!« Jesus svarade: »Har dagen inte tolv timmar? Den som vandrar om dagen snavar inte, eftersom han ser denna världens ljus. Men den som vandrar om natten, han snavar, eftersom ljuset inte finns i honom.«

Efter att ha sagt detta fortsatte han: »Vår vän Lasaros sover, men jag går dit för att väcka honom.« Då sade lärjungarna: »Herre, sover han, så blir han frisk.« Jesus hade talat om hans död, men de trodde att han menade vanlig sömn.

Då sade Jesus rent ut till dem: »Lasaros är död. Och för er skull, för att ni skall tro, är jag glad att jag inte var där. Men låt oss nu gå till honom.« Tomas, som kallades Tvillingen, sade till de andra lärjungarna: »Låt oss gå med för att dö med honom.«När Jesus kom dit fann han att Lasaros redan hade legat fyra dagar i graven.

Betania låg inte långt från Jerusalem, ungefär en halvtimmes väg, och många judar hade kommit ut till Marta och Maria för att trösta dem i sorgen över brodern. När Marta hörde att Jesus var på väg gick hon och mötte honom. Men Maria satt kvar hemma. Marta sade till Jesus: »Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött. Men jag vet ändå att Gud skall ge dig vad du än ber honom om.« Jesus sade: »Din bror kommer att uppstå.« Marta svarade: »Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.« Då sade Jesus till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?« Hon svarade: »Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.

«Sedan gick hon hem och kallade på sin syster Maria och viskade: »Mästaren är här och kallar på dig.« När Maria hörde det steg hon strax upp och gick för att möta honom. Men Jesus hade ännu inte kommit in i byn utan var kvar där Marta hade träffat honom. Judarna som var hemma hos Maria för att trösta henne såg att hon hastigt reste sig och gick ut, och de följde efter i tron att hon gick till graven för att gråta där.

När Maria nu kom dit där Jesus var och fick se honom kastade hon sig för hans fötter och sade: »Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött.« När Jesus såg hur hon grät och hur judarna som hade följt med henne också grät blev han upprörd och skakad i sitt innersta, och han frågade: »Var har ni lagt honom?« De sade: »Herre, kom och se.« Jesus föll i gråt. Då sade judarna: »Se, hur mycket han höll av honom.« Men några av dem sade: »Kunde inte han som öppnade ögonen på den blinde ha gjort så att Lasaros inte behövt dö?

« Jesus blev åter upprörd och gick till graven. Det var en klipphåla med en sten för öppningen. Jesus sade: »Ta bort stenen.« Den dödes syster Marta sade då: »Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.« Jesus sade till henne: »Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?« De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: »Fader, jag tackar dig för att du har hört mig. Själv visste jag att du alltid hör mig, men jag säger detta med tanke på alla dem som står här, för att de skall tro på att du har sänt mig.

« Sedan ropade han med hög röst: »Lasaros, kom ut.« Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå.«
" (Johannes 11:1-44 Bibel2000)
Citera
2023-10-29, 07:05
  #4293
Medlem
00emperorofnothings avatar
Det finns inget som kan vara efter döden. Allting är och händer innan slutet. Det är teoretiskt möjligt och därför troligt att systemet startar upp igen tids nog men det kommer att bli något annat eller en ny tid.
Citera
2024-01-21, 16:08
  #4294
Medlem
Ingenting. Vad exsakt tror folk ska hända?

1. Först lägs man i Kista om man vill ha det, själv kommer jag inte ha kista.

2. Du sänks ned i ett uppgrävt hål i marken som en traktor grävt upp.

3.Hållet täcks med jord.

4.Oavsett ifall man väljer kista så kommer man ändå kremeras och gravplatsen kommer att tömmas efter 25 år om ingen betalar ett pris för att din grav får stå kvar, men annars kommer graven tömmas..

5.Efter ca 25 år kommer även den dyra gravstenen slippas ned, så att andra kan använda samma sten.

6.Ingen förutom i bokföringen kommer man kunna se ifall du levt överhuvudtaget.
Citera
2024-01-26, 09:26
  #4295
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Dialog med GPT om Jesus budskap i evangelierna.
Exkludering är en tråd i en väv. Jesus kallade Satan för 'världens furste', 'lögnens fader' och en 'mördare från begynnelsen'. Själv förespråkande han barmhärtighet och kärlek till fienden. Han menade sig komma från en annan fullkomlig värld som fanns invärtes (1917) inom oss.

Din observation om exkludering som en tråd i en väv och referensen till Jesu undervisning är intressanta perspektiv. I kristendomen undervisade Jesus om barmhärtighet, förlåtelse och kärlek till fienden som en central del av hans lära. Samtidigt identifierade han ondska och motsättning till Gud som något som Satan representerade.

Jesu undervisning och budskap handlade ofta om att bryta ner barriärer och främja inkludering, där kärlek och barmhärtighet var centrala teman. Detta står i kontrast till det onda eller exkluderande som Satan representerade enligt hans undervisning.

Din hänvisning till att Jesus talade om att komma från en annan fullkomlig värld som finns "invärtes" kan tolkas som en andlig dimension och en uppmaning till inre förändring och fördjupning snarare än enbart yttre observans.

Samtidigt är det viktigt att notera att tolkningen av sådana teologiska och andliga koncept varierar bland kristna teologer och trosuppfattningar. Jesu undervisning om kärlek, barmhärtighet och inkludering har varit central och inspirerande för många kristna genom tiderna.


Folk som upplevt NDU berättar att deras medvetande "sugs in" i en invärtes mörk tunnel och att det finns ljus och ljusvarelser i slutet av tunneln. Det är ett genomgående tema över hela världen och oberoende av religion.

Fenomenet du beskriver liknar det som ofta kallas för nära-döden-upplevelser (NDU). Människor som har upplevt NDU rapporterar ofta om gemensamma element, inklusive upplevelsen av att deras medvetande "sugs in" i en mörk tunnel, närvaron av ljus och ljusvarelser, och ibland möten med avlidna släktingar eller andliga figurer.

Det är intressant att notera att dessa berättelser verkar förekomma oberoende av kulturella och religiösa skillnader. Trots att tolkningarna kan variera beroende på individens bakgrund och trosuppfattningar, delar många som upplevt NDU liknande erfarenheter över hela världen.

Vetenskapen har ännu inte fullständigt förklarat fenomenet NDU, och det finns olika teorier om varför det inträffar. Vissa forskare föreslår att det kan vara relaterat till kemiska och neurologiska förändringar i hjärnan under livshotande situationer, medan andra ser det som en andlig eller övernaturlig upplevelse.
Citera
2024-01-26, 14:39
  #4296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nugget12345
Medveten om att inlägget är över 1 år gammalt men ändå

Om man nu förflyttas till samma stadie som innan man föddes varför skulle man inte kunna komma tillbaka till livet? Du gjorde ju de när du befann dig i det stadiet förra gången

Materian som utgör din kropp har ju varit människor, djur, växter, dinosaurier säkert miljontals gånger sen dess att den skapades i mitten av en kollapsande stjärna för miljarder åt sedan. Så det är ju just rätt så exakt vad som också händer också.

Frågan är väl snarare - Vad spelar det för roll?

Vad är skillnaden mellan att allt det du är och upplever i form av medvetande upphör och sedan blir till ett nytt medvetande om du ändå inte har något medvetande att uppleva det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback