• 1
  • 2
2014-09-01, 00:17
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-.-i
vad kan det bero på. man fortsätter ändå men hittar inget som man egentligen gillar, utan de är bara tråkigt, då känner jag mer att det var onödigt att göra en massa saker, för att det bara ska leda till att det blir tråkigt i slut ändan, som man lever hela tiden helt onödigt.
Vad det beror på? Det är väl inte så konstigt, som tidigare skribenter nämnt, om du lever för stunden och lär in ett beteende som baseras på glädje för stunden så är det inte så konstigt att ditt sinne inte fokuserar på*framtiden.

Motivation och intresse är ingen gudagåva, det är inget som uppstår bara när precis rätt sak uppkommer, det är baserat på din inställning. Jag minns i min ungdom att jag fick ett jobb som teleförsäljare. Inte var det glamoröst eller mer intressant än något annat jobb, men min nya situation jämte min produkt fick mig att vilja veta mer om produkten och jag utvecklade ett genuint intresse. Detta intresse bär jag med mig än idag. Helt och hållet artificiell motivation, stärkt enbart av min övertygelse att intresse leder till både, i det här fallet, kunskap, framgång och visst mått av självförverkligande. Det visade sig också stämma.
Citera
2014-09-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Vad det beror på? Det är väl inte så konstigt, som tidigare skribenter nämnt, om du lever för stunden och lär in ett beteende som baseras på glädje för stunden så är det inte så konstigt att ditt sinne inte fokuserar på*framtiden.

Motivation och intresse är ingen gudagåva, det är inget som uppstår bara när precis rätt sak uppkommer, det är baserat på din inställning. Jag minns i min ungdom att jag fick ett jobb som teleförsäljare. Inte var det glamoröst eller mer intressant än något annat jobb, men min nya situation jämte min produkt fick mig att vilja veta mer om produkten och jag utvecklade ett genuint intresse. Detta intresse bär jag med mig än idag. Helt och hållet artificiell motivation, stärkt enbart av min övertygelse att intresse leder till både, i det här fallet, kunskap, framgång och visst mått av självförverkligande. Det visade sig också stämma.

Det konstiga är att jag inte är nöjd med dom sakerna och vill något annat

Men jag tycker inte det är dåligt

Citat:
Ursprungligen postat av Tecknarn
Men menar du typ att du är rädd för att du inte ska veta att det finns flera andra saker att göra osv. som du tycker är roliga och är nödvändiga? Har jag missförstått det hela så får du försöka berätta om med andra ord om det går eller nåt. Är kanske lite trög i huvudet

.
Gör saker för att göra andra glada, men saker som ändå är okej för mig, men som jag inte riktigt vill, och jag har ingen aning om vad jag vill ändå så jag kan lika väl göra det.
Har så svårt för intresse och bara göra dom sakerna jag ska o.s.v.
Då är det liksom att det känns okej att göra så, men jag skulle verkligen vilja göra något annat som jag inte vet vad det är
Och då vet jag inte om jag ska göra det som andra blir glada av eller det jag själv blir glad av
Citera
2014-09-01, 14:25
Medlem
Tecknarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-.-i
Gör saker för att göra andra glada, men saker som ändå är okej för mig, men som jag inte riktigt vill, och jag har ingen aning om vad jag vill ändå så jag kan lika väl göra det.
Har så svårt för intresse och bara göra dom sakerna jag ska o.s.v.
Då är det liksom att det känns okej att göra så, men jag skulle verkligen vilja göra något annat som jag inte vet vad det är
Och då vet jag inte om jag ska göra det som andra blir glada av eller det jag själv blir glad av
Du ska ju göra saker som du blir själv glad av, sen kanske du kan göra några saker för att göra andra glada också. Om du inte är glad, då har du svårt att göra de andra glada, beroende vad det är förstås. Eftersom du inte vet vad du vill göra så kan du utnyttja tiden då du gör andra glada för att se om du själv blir glad av att göra det
För att få reda på sakerna som du inte vet vad det är så är det bara att prova nya saker och se vad som passar dig

Det är som på psykologi lektionerna man har gått på och man har fått en övning som är ett dilemma om nånting. Då kommer ju frågorna, skulle du göra alternativ 1 eller 2. Det finns inte bara svart eller vitt när man väljer, tänk grått som man brukar säga ^^ Hitta en lösning som är bäst, man går mer fördjupande in i problemet. I ditt fall så beskriver du att du inte vet vad du ska göra, antingen göra andra glada eller göra det du själv blir glad av. Då kan du istället göra både ock, det behöver inte vara det ena eller det andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in