Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-03, 18:41
  #13
Medlem
Knivur-273s avatar
Dieselgeneratorn har allt för låg verkningsgrad och skulle bli för tung för syftet.
Citera
2018-08-03, 18:44
  #14
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthxstrong
Jag undrar om det är lagligt att sätta en diesel generator bakpå en elcykel så att den hela tiden håller batteriet fullt, eller räknas det då som en motorcykel, det hade ju varit rätt så coolt att kunna köra en elcykel längre sträckor och bara tanka den som en moppe
Är det enkelt,roligt och nyttigt! Så kan man ge sig den på att det är olagligt...
Går åt ca 300 watt att driva fram en cykel (i vätternrundanfart) så det behövs nog ingen större anordning!
__________________
Senast redigerad av Conam 2018-08-03 kl. 18:49.
Citera
2018-08-03, 19:01
  #15
Medlem
W.Irvings avatar
En modellmotor på runt 5 kubik kan ge kring en hästkraft, med en vikt på några hekto. Lägg till en generator på ytterligare några hekto och en tank på några hekto till så är väl totalvikten uppe i ett kilo.
Oftast är de tvåtaktare med en värdelös ljuddämpare och avgasrening i Volkswagen-stil, så den märks nog..

Här är en på knappt 300W: https://www.osengines.com/engines-ai...016/index.html
Med förluster borde den räcka väl för att ladda en elcykels batteri.
Citera
2018-08-03, 20:20
  #16
Medlem
Knivur-273s avatar
Kul att du skriver så

Jag har funderat på att använda min nu bortsålda modellmotor om 40 ccm, två cylindrar och tändstiftständning och c:a 3,5 hk, fyrtaktare, för att "leka" med cykeln. Jag valde att inte göra det, för jag är ytterst mån om min bilkörkort som jag vårdar Det skulle blivit problem med luftkylningen och bränsleekonomien likaväl, för den maskinen var till för ren metanol och stark luftkylning i en flygmaskin över 75.. 100 km/h på fullgas För att gå någorlunda bra, 5..10% Nitrometan behövdes för tomgång på 2000 RPM.

Det skulle sett fint ut dock. Ett vackert motorljud och ganska bra drag upp till 50 km/h. Kuggremsdrift på framhjulet, fin ljuddämpare, lukten av ricinolja :=)

En längre stund på marken, överhettning.

Nåja, jag har slutat med ricinolja sedan 80-talet. Laxationen fungerar utan.

För att påminna om saker som är olagliga, utan att jag har polislynne:

https://www.youtube.com/watch?v=FYwj0-5_UKU
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-03 kl. 21:06.
Citera
2018-08-03, 22:44
  #17
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Kul att du skriver så

Jag har funderat på att använda min nu bortsålda modellmotor om 40 ccm, två cylindrar och tändstiftständning och c:a 3,5 hk, fyrtaktare, för att "leka" med cykeln. Jag valde att inte göra det, för jag är ytterst mån om min bilkörkort som jag vårdar Det skulle blivit problem med luftkylningen och bränsleekonomien likaväl, för den maskinen var till för ren metanol och stark luftkylning i en flygmaskin över 75.. 100 km/h på fullgas För att gå någorlunda bra, 5..10% Nitrometan behövdes för tomgång på 2000 RPM.

Det skulle sett fint ut dock. Ett vackert motorljud och ganska bra drag upp till 50 km/h. Kuggremsdrift på framhjulet, fin ljuddämpare, lukten av ricinolja :=)

En längre stund på marken, överhettning.

Nåja, jag har slutat med ricinolja sedan 80-talet. Laxationen fungerar utan.

För att påminna om saker som är olagliga, utan att jag har polislynne:

https://www.youtube.com/watch?v=FYwj0-5_UKU

Bra tänkt med kylningen. Snarare borde man välja en motor avsedd för RC-bilar och inte flyg. Sedan är fullgas kanske inte så lämpligt heller, så dimensionerar man upp motorn blir det bättre att köra på lägre pådrag. Har även sett modellmotorer med kylfläkt driven via rem från vevaxeln, så det borde inte vara helt kört ändå.

Jag får metanol till att ge 4,3 kWh/L (blir så klart högre med nitrometan), sen hänger väl bränsleförbrukningen på hur effektiv en sån här liten motor är på att konvertera bränslet till mekaniskt arbete.

Enligt den här undersökningen (http://www.rcgroups.com/forums/showa...4&d=1410980956) hade den testade 1,5 cc-motorn en effektivitet på upp till 14% (med en inte helt värdelös 175W uteffekt). Så med det borde en liter metanol kunna ge 0,6 kWh (0,14 x 4,3). Ett Shimano Steps LiIon-batteri på 418 Wh har väl en laddeffektivitet på 80 %, vilket kräver 522 Wh (1/0,8x418) för att ladda fullt. Eller strax under en liter metanol genom en 1,5 cc-motor. Finns lite andra förluster på vägen också, men en liter behöver man nog ha med sig för att dubbla distansen för en elcykel.

Sen kan jag så klart ha räknat åt helvete också.
Citera
2018-08-05, 17:55
  #18
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu är jag inte Docent när det gäller modellmotorer för bilar, men vad jag har förstått så är inte det överstora cylinderlocket med alla breda kylflänsarna den enda anledningen till att de kan gå ganska svalt utan stark luftström, utan också en kopiös inblandning av nitrometan, vilket sänker arbetstemperaturen betydlig, samma med helikoptrar, som ändå har en kylfläkt.

Nu kan man köra modellmotorer på motorbensin om man konverterar dem till gnisttändning, och vattenkylning skulle säkert gå att ordna med en liten radiator, en vibrationspump från någon Amerikansk tillverkare, Du-Bro kanske. Jag har sett att det finns modellbåtmotorer på 10ccm med vattenkylt cylinderlock, ger över 4,5 hk Dock vid extrema varvtal.

Tänk på att små modellmotorer utvecklar sin höga effekt genom väldigt höga varvtal. I en utväxling förlorar man massor av energi vid just höga varvtal. Och ljudet från en motor som varvar 25.000 rpm är ganska tröttsamt på en meters håll, även med ljuddämpare.

När det gäller utväxling kanske det inte måste vara så stort problem egentligen. Om man använder en borstlös tre-fas elmotor som generator, kan den drivas direkt på samma axel med en lämplig axelkoppling och med ett svänghjul. Elmotorn skulle rent av kunna fungera som startmotor. Man behöver speciell elektronik för att få ut ström till att ladda batteriet, ungefär som ett bakvänt s.k. "fartreglage" för sådana elmotorer.

Jag tror det är lagligt också, så länge förbränningsmotorn bara laddar batteriet, driver alltså inte hjulet direkt. Som en U-båt
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-05 kl. 18:21.
Citera
2018-08-05, 20:57
  #19
Medlem
Knivur-273s avatar
Sitt över en minut nära en högvarvande modellmotor utan hörselskydd, du blir svårt lomhörd. Sitt en timme, du blir garanterat hörselskadad.

Dessutom klarar inte högvarvande modellmotorer drifttider som sträcker sig över många timmar utan renovering. Tjugo timmar med ett MODERAT växlande gaspådrag, dags att byta vevaxellagren och kanske vevstaken, givet att du kör på metanol, bra kylning och minst 18% oljeinblandning.

Roligt att pröva dock. Jag vill inte vara glädjeförstörare på det viset. Det skulle vara som ett litet kraftverk för batteriladdning. Det skulle helt säkert och garanterat kunna fungera en viss (kortare) tid.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-05 kl. 21:56.
Citera
2018-08-05, 22:24
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Välj en motor som har en cylindervolym av minst 20 ccm , gärna 40 och helst en fyrtaktare, nållagrad vevstake, vattenkylning, 5000 rpm räcker gott och måste inte förstöra öronen med en bra ljuddämpare, givet att motorn är en fyrtaktare. Det är mitt goda råd.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-05 kl. 22:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback