Citat:
Ursprungligen postat av
Syndeathizer
Självklart kan man vara etnolog trots att man har ett sådant perspektiv, Arnstberg är ju bevis på det. Essentialismen är en stor kloss i rasismen, d.v.s. tron att grupper av människor har inneboende, ofta oföränderliga egenskaper specifika för den gruppen. Det yttre ses som ett resultat av det inre. Ett exempel: alkoholisten dricker för att han är alkoholist. Han dricker p.g.a. sina inneboende kvaliteter som alkoholist. Han är inte alkoholist för att vi förknippar det han gör med alkoholism, d.v.s. att han dricker.
Jag står fast vid att citatet var rasistiskt.
Wow och oj till exemplet med läkare. Menar du allvar? Du måste skilja på naturvetenskaperna och samhällsvetenskaperna/humaniora när vi talar om grupper och att gruppera. Det är meningsfullt att klassificera grupper av patienter t.ex. "benfraktur" så att de kan få korrekt vård. Det är inte meningsfullt att föra olagliga massregister över "gruppen" (det är egentligen ingen homogen grupp) romer i polisregister. Det är inte heller meningsfullt att mäta skallar och näsbryggor för att klassificera och gruppera människor i raser. Förstår du skillnaden? Det kan vara meningsfullt att tala om olika grupper för att vår konstruktion av dessa grupper har verkliga konsekvenser, men det är viktigt att inte vårt sätt att tala om grupperna förstelnar eller att vi glömmer bort att grupper är något människor skapar, att de aldrig är fullkomligt homogena, att de är processer och följaktligen föränderliga.
Tror jag han medvetet misstolkar? Nej, jag skrev ju precis att en etnolog i grund och botten är människa. Människan har vissa värderingar och sätt att se på människan och världen. Därefter väljer etnologen sina teorier och sina perspektiv (som glasögon som ger honom en viss syn på världen, utan sådana glasögon är alla etnologer närsynta). Han tolkar, men han gör det från ett visst perspektiv. Förstår du vad jag skriver?
De som enbart ser "romer" eller papperslösa människor eller vilken annan grupp som helst som enbart passiva offer kan mycket väl sägas göra precis det jag sa att man bör undvika, d.v.s. se grupper som homogena eller något som "faktiskt" finns där ute i verkligheten. Det kan också vara oerhört rasistiskt ja. Att hålla med om det ändrar inte sakfrågan.
Nu känner jag att jag har ödslat alldeles för mycket tid här. Tolka det som du vill. Ajöss!
Jag tror faktiskt att du är smartare än ditt svar antyder, du bygger väldigt mycket halmgubbar, som jag ser det i rent retoriskt syfte.
Essentialism i sin renaste form är det du angriper, men ett fullständigt essentialistiskt perspektiv är ju lika meningslöst som ett renodlat icke-essentialistiskt, det begriper både du och jag. På samma sätt kan man inte säga att naturvetenskaperna ska vara fullständigt positivistiska och samhällsvetenskaperna inte alls, för då kommer samhällsvetenskaperna få samma ställning som konst och inte bidra till samhällsbygget på det sätt de kan göra nu. Det går inte att bedriva vetenskap utan att generalisera, helt enkelt. Man kan diskutera hur långt det bör göras, men total partikularism är inte ett alternativ. (Att till exempel bara definiera drickande vissa mängder som alkoholister erbjuder självklart inga andra möjligheter till att behandla än att ta bort alkohol från de personerna, och inga möjligheter att förebygga.)
Läkarexemplet var såklart relevant men det låtsas du inte heller om utan snackar om benfrakturer, och för in skallar och näsbryggor i ren polemik utan att låtsas om att de du skyller för rasism har aningen bättre argument nuförtiden - hört talas om Richard Dawkins, eller debatten kring "The Bell curve"? Det finns folk som har medfödda defekter i röda blodkroppar vilka ger ett skydd mot malaria men i gengäld gör dem anemiska (ger "blodbrist"). En utredning av en patient som med låg halt röda blodkroppar ser därför olika ut beroende på vilken folkgrup patenten tillhör. Detta är med din terminologi ett exempel på hur rasism används positivt. Du kan säkert säga att detta är irrelevant eftersom det är personlighetsegenskaper som du inte vill ska behandlas essentialistiskt, men personlighetsegenskaper beror ju till viss del av rent fysiologiska - till exempel har man i gemen sämre humör om man har dålig blodsockerkontroll, dvs diabetiker, och folk har olika benägenhet att bli diabetiker beroende på gener.
Romregistret hade varit olagligt om det var upprättat på det sätt du beskriver, att du hänvisar till det som rasistiskt indikerar att du inte har koll. Olagligheten låg på ett annat plan. Läs på. (Dessutom råkade DN i sin nit att visa att registret var olagligt framlägga att registret ifråga hade oväntat hög andel brottsliga personer jämfört med andra liknande register.)
Att Anstberg har en viss typ av glasögon går ju att angripa, men dra ditt resonemang till sin spets. Det finns inga korrekta glasögon, alltså kan du inte säga att hans perspektiv är mindre giltigt än någon annan etnologs om du inte bestämmer vilken ideologi som ska vara den sanna. Ska du angripa honom för rasism måste du formulera ett vettigt alternativ, hans meningsmotståndare är ju lika mycket rasister enligt dig. Hur ser din lösning ut?
Rasism som jag ser det är att ENTYDIGT förklara skillnaden mellan människor utifrån deras ras. Att behandla människor olika utifrån ras görs redan och är bra i vissa sammanhang, se ovan.