• 1
  • 2
2014-08-28, 20:21
Medlem
Jag ska inom kort delta i en relativt oseriös debatt i skolan angående feminism, jag är placerad på sidan som är MOT feminism. Har dock inga bra argument mot feminism, tänkte höra om någon här har några bra argument som kan dyka upp i debatten? Vill även tillägga att jag inte är ute efter argument som är emot enbart FI utan mer feminism i helhet.
Tack på förhand!
Citera
2014-08-28, 20:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Placerad? Får ni inte välja själva?
Citera
2014-08-28, 20:28
Medlem
Bronkmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Placerad? Får ni inte välja själva?

Tanken är inte att man ska komma fram till något vettigt, utan att man ska öva på debatterandet i sig, d.v.s. retorik och annat kul. Därav blir man placerad för att man ska kunna hitta argument oavsett vad man argumenterar för.
Citera
2014-08-28, 20:34
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkmeister
Tanken är inte att man ska komma fram till något vettigt, utan att man ska öva på debatterandet i sig, d.v.s. retorik och annat kul. Därav blir man placerad för att man ska kunna hitta argument oavsett vad man argumenterar för.

Då har man väl ingen nytta av att fråga andra om bra argument?
Citera
2014-08-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meister123
Jag ska inom kort delta i en relativt oseriös debatt i skolan angående feminism, jag är placerad på sidan som är MOT feminism. Har dock inga bra argument mot feminism, tänkte höra om någon här har några bra argument som kan dyka upp i debatten? Vill även tillägga att jag inte är ute efter argument som är emot enbart FI utan mer feminism i helhet.
Tack på förhand!
Enkelt.

Varför ska man fokusera på kön?

Hennes slutpoäng kommer sannolikt att bli att det måste vara 50%, alltså att man i första hand använder kön som den avgörande faktorn. Detta innebär att prestation/personlighet endast blir sekundärt.
Därifrån blir det ganska enkelt eftersom det är lätt att argumentera mot sexister.

Gör inte misstaget att vara sexistisk själv, för då är det lätt att krossa dig. Kör inga jävla SD- eller FI-argument. Titta på individnivå och inte gruppnivå, och förespråka inte att någon ska straffas eller belönas baserat på individens blotta existens.

Börja med att fråga vad hon vill, och nöj dig inte med svävande och intetsägande svar som "jag vill något bra!", utan be henne konkret förklara hur.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-08-28 kl. 20:50.
Citera
2014-08-28, 20:38
Medlem
RedGreenBlues avatar
Du förstår väl att det är en fälla? Du ska givetvis säga att det inte finns några bra motargument och att feminismen är bland det bästa som hänt Sverige. Gör du inte det så blir du avstängd från skolan. Var extra försiktig om din lärare är feminist, kan hända att du blir anmäld för våldtäkt.

Finns annars en tråd där någon var i precis samma situation som dig, kanske du hittar något där?
(FB) Hjälp med argument mot feminism
Citera
2014-08-28, 21:00
Medlem
Ja, verkar vara en dum debatt. Klart att det finns dumma Feminister men om man ser till grundbetydelsen så är det ju bara att män och kvinnor ska ha samma möjligheter i samhället och inte begränsas av sina kön.
Typ som att ha en debatt för och mot Rasism. Jävligt dumt. Säg till din lärare att det är dumt. Jag hade vägrat. Dumt som fan. Dumt.
Citera
2014-08-28, 21:02
Medlem
Här ska du få lite från mig.

1. Du kan lägga fram ett resonemang som i korthet går ut på att "så har världen alltid sett ut"
Och titta hur bra det har gått för oss! Våld och krig har gett oss makt och stora fördelar gentemot andra kulturer som vi "erövrat" detta har vi kunnat göra eftersom vi förslavat våra kvinnor att ägna hela sina liv enbart åt reproduktion. (=nya soldater samt att aktiva soldater= män slipper ha nått som helst med sina barn och hem att göra och kan då kriga på lugn och ro) "Fria" kvinnor hade inte kunnat leda oss till denna maktposition.

2. Mannen är överlägsen kvinnan, bara titta hur det ser ut över världen där kivnnan ständigt ligger "under" i matchen. ergo män är gjorda för att styra och dominera med sitt fysiska övertag.

3. Gud är emot att kvinnor ska ha lika rättigheter, bara läsa bibeln och Koranen står där i dessa "heliga" böcker och det är ju ord direkt från Gud, alltå är det rätt.

Räcker det?
Citera
2014-08-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Här ska du få lite från mig.

1. Du kan lägga fram ett resonemang som i korthet går ut på att "så har världen alltid sett ut"
Och titta hur bra det har gått för oss! Våld och krig har gett oss makt och stora fördelar gentemot andra kulturer som vi "erövrat" detta har vi kunnat göra eftersom vi förslavat våra kvinnor att ägna hela sina liv enbart åt reproduktion. (=nya soldater samt att aktiva soldater= män slipper ha nått som helst med sina barn och hem att göra och kan då kriga på lugn och ro) "Fria" kvinnor hade inte kunnat leda oss till denna maktposition.

2. Mannen är överlägsen kvinnan, bara titta hur det ser ut över världen där kivnnan ständigt ligger "under" i matchen. ergo män är gjorda för att styra och dominera med sitt fysiska övertag.

3. Gud är emot att kvinnor ska ha lika rättigheter, bara läsa bibeln och Koranen står där i dessa "heliga" böcker och det är ju ord direkt från Gud, alltå är det rätt.

Räcker det?
Bra. Argumentationsfel. Detta är ett klockrent exempel på hur du inte bör göra, TS. Argumentationsfelet som ScottWalter gör i sitt inlägg kallas "Halmdocka".

Det är oftast ett ganska genomskinligt argumentationsfel som sällan övertygar någon utan bara får dig att verka desperat och oärlig. Dessutom skulle läraren ge dig minuspoäng för detta.

På tal om argumentationsfel så var det som RedGreenBlue skrev innan förresten givetvis också ett argumentationfel.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-08-28 kl. 21:14.
Citera
2014-08-28, 21:09
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meister123
Tack på förhand!

Du kan ju alltid kolla på Pär Ströms numera nedlagda blogg...
http://genusnytt.wordpress.com/
Jag håller med om en hel del av det han skriver i "Jämställdismens" programförklaring!
Citera
2014-08-28, 21:12
Medlem
Jag vet vad du kan säga. Här;

"Vi alla vet att kvinnor och män fungerar olika. Det erkänner även feminister. Och feminister vill alltså ha samma möjligheter för dessa två kön, som har olika funktioner. Olika funktioner, samma rättigheter.

Med den logiken undrar jag, och vill testa hur det skulle vara om vi hade samma rättigheter mellan äpplen och traktorer? Äpplen och traktorer är två stycken olika entiteter som har två olika funktioner. Precis som kvinnor och män. Äpplen äter man, och traktorer kör man. Ska äpplen ha rätt att bli körd av en bonde? Och ska traktorer ha rätt att bli tuggad på?

Hur skulle du som feminist rättfärdiga att när människor äter traktorer, så får dom ont i magen? Och hur skulle du rättfärdiga att när man försöker sitta på äpplen så blir inga åkermarker plöjda?

Om vi nu applicerar detta på feminismen..

Om kvinnor ska ha samma rättigheter som män, hur ska du rättfärdiga att en familj dog för att en kvinna inte kunde bryta ner en dörr som en brandman? Och hur ska du rättfärdiga att hela mänskligheten dör ut, för att om en man ska ta på sig en kvinnas funktion - att föda barn - så blir det ju inga barn?

Hur ska du rättfärdiga att åkermarkerna inte blir sådda ordentligt, då en kvinna inte har samma muskler och intelligens som en man.... Och hur ska du rättfärdiga att inga penisar blev sugna, då män inte har samma mjuka, lena, fantastiskt fuktiga mun som kvinnor har? Hur ska du rättfärdiga alla män som blir deprimerade över att dom tvingas bli avsugna av en stubbig, hårdhudad man? Hur ska du rättfärdiga att pelle, 19, är deppig för att hans kompis Bengts hand inte är lika mjuk att hålla i som Saras? Ska du se Pelle i ögonen och säga att Sara inte har tid för att hon är ute och hugger Kol med Irina och Olga? Ska du se barnen i ögonen när dom svälter ihjäl, för att irina och olga inte har kapaciteten att hugga lika mycket kol som männen?

Vad är jämställdheten egentligen Värd för dig?".
Senast redigerad av avishaman 2014-08-28 kl. 21:17.
Citera
2014-08-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Jag vet vad du kan säga. Här;

"Vi alla vet att kvinnor och män fungerar olika. Det erkänner även feminister. Och feminister vill alltså ha samma möjligheter för dessa två kön, som har olika funktioner. Olika funktioner, samma rättigheter.

Med den logiken undrar jag, och vill testa hur det skulle vara om vi hade samma rättigheter mellan äpplen och traktorer? Äpplen och traktorer är två stycken olika entiteter som har två olika funktioner. Precis som kvinnor och män. Äpplen äter man, och traktorer kör man. Ska äpplen ha rätt att bli körd av en bonde? Och ska traktorer ha rätt att bli tuggad på?

Hur skulle du som feminist rättfärdiga att när människor äter traktorer, så får dom ont i magen? Och hur skulle du rättfärdiga att när man försöker sitta på äpplen så blir inga åkermarker plöjda?

Om vi nu applicerar detta på feminismen..

Om kvinnor ska ha samma rättigheter som män, hur ska du rättfärdiga att en familj dog för att en kvinna inte kunde bryta ner en dörr som en brandman? Och hur ska du rättfärdiga att hela mänskligheten dör ut, för att om en man ska ta på sig en kvinnas funktion - att föda barn - så blir det ju inga barn?".
Kvinnor har idag samma rättigheter. Vad du talar om är olika rättigheter. Jämförelsen mellan äpplen och traktorer är förresten löjlig eftersom det finns individuella skillnader. Dessutom handlar din jämförelse inte om rättigheter, utan om funktionalitet.

Just nu gör du också misstaget att titta på kön när du mäter fysisk styrka. Jag kan rekommendera dig att istället titta på styrka när du ska mäta styrka... Sitt inte heller som en snyltare och ta åt dig äran för andras prestationer.

Kvinnor får förresten idag bli brandmän och vi har haft även haft det sedan 1971, eller sedan 43 år tillbaka.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-08-28 kl. 21:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback