Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-28, 17:07
  #13
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Tack för dokumentärtipset, skall ses ikväll.

Jag kommer iaf ihåg att jag fick betala 200:-/grammet för opium och detta var i början 90-talet.

1 g ligger på 300 sek idag, kanske billigare vänner emellan, men av bra kvalle räcker det att man röker en 0,2-0,3'a sen mår man bra i några timmar, alternativt käkar en 0,3'a och är härligt skön i 8-9 timmar om inte längre
Citera
2014-08-28, 17:13
  #14
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Intressant med upper/downer. Jag har dock lite svårt att förstå vad man menar där, menar du eufori med upper och downer som den smärtstillande? Eller pratar vi tramadol-upper (alltså bindning till serotogena receptorer)?

Måste absolut testas, jag snodde lite bushweed-kapslar från en kolonilott en gång i tiden och fick ut lite blask som gav någon form av opi-känsla men inte mer (och mer var inte att vänta).


Är det något i opium alkaloiderna som skiljer det från andra opiater, d.v.s har annan effekt?

Förstår att kineserna blev griniga på britterna när man började lassa över en massa opium för att kuva befolkningen

http://en.wikipedia.org/wiki/Categor...pium_alkaloids

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...00411-0088.pdf


Med upper menar jag ämnen som gör dig mer stimulerad, social, uppåt och med downers ämnen som sänker dig, noddig, skön som fan.
__________________
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2014-08-28 kl. 17:22.
Citera
2014-08-28, 17:34
  #15
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
"The Opium poppy, Papaver somniferum

is composed of many different alkaloids. Alkaloids are a large group of chemical compounds which mostly has basic nitrogen atoms in it. Alkaloids are naturally found in plants. An example of an alkaloid is caffeine which is found in coffee and tea.

Opium has many different alkaloids in it and some would even call it a chemical cocktail because of all the things that are in it like sugars, protein, fats etc. The alkaloids that come in the largest quantities in Opium are morphine, codeine, thebaine, noscapine, and papaverine.

Those alkaloids, other then thebaine, are used as analgesics (painkillers) when used individually. They are good analgesics because the patient or user will still be relived of pain but still conscious. There is also about twenty other alkaloids but they are not very significant and do not necessarily make Opium bad.

Morphine is the main alkaloid in Opium with the largest quantity. It is also the most significant and important thing in the drug. Morphine makes up 8-15% of Opium. Morphine has many medical uses mainly for painkilling. But it is and can be highly addictive. Morphine itself has been known to people since 1804 and discovered by Friedrich Serturner.

Codeine is another alkaloid found in Opium similar to morphine. It makes up 1-3% of Opium and is also a pain reliever.

Thebaine or paramorphine is probably the most poisonous alkaloid in Opium. It is rarely used for medicinal purposes and comprises 1-2% of Opium. It is probably ten times more toxic and lethal then morphine.

Noscapine constitutes 4-8% of Opium. It is non-addictive and is used as a cough suppressant. It is also used to treat cancer and stroke sometimes as well.

Papaverine is a white and odorless powder and comprises 1-3% of Opium. It is used medically for people with blood circulation problems."
Citera
2014-08-28, 19:10
  #16
Medlem
RapLifes avatar
Opium är tydligen en mycket mer intressant och komplicerad drog än jag trodde!
Citera
2014-08-28, 22:23
  #17
Avstängd
Jag visste att olika alkaloider utvanns separat ur latexet men att det skulle vara så stor skillnad mellan att inta tex morfin och kodein samtidigt än opiumet som eget visste jag inte.
Citera
2014-08-29, 00:25
  #18
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RapLife
Opium är tydligen en mycket mer intressant och komplicerad drog än jag trodde!

Opium är komplext och passar därför inte alldagliga knarkare som vill ha sig en snabb fix, hela ceremonin med att röka det kallas alkemi av en anledning och tar tid och förberedelse... Dvs om man ska köra på det fina klassiska sättet.

Boken jag refererade till i början av tråden, skriven av Peter Lee är ett måste om ni vill förkorvra er i opium historia, kemi, bruk och konst. Finns på adlibris.com... Den ger en massa tips på hur man ska bruka drogen utan att bli beroende bland annat och annat intressant.

Inom opium kretsar anses den person som röker "dross" ("askan", man bränner inte opium utan vaporiserar det när man ska röka) vara lägsta sortens rökare. Det är för att konstigt nog så ökar morfin mängden när man vaporiserar det medans andra ämnen blir det mindre av. De fattiga i Kinas slum områden rökte dross bland annat.
De som rökte de finaste grejerna rökte "chandoo", som är en lagrad (upp till flera år) opium som genomgått en reningsprocess (helt naturligt, alltså inte på samma sätt som man gör heroin eller morfin lr nåt).
__________________
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2014-08-29 kl. 00:31.
Citera
2014-08-29, 15:04
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Opium är komplext och passar därför inte alldagliga knarkare som vill ha sig en snabb fix, hela ceremonin med att röka det kallas alkemi av en anledning och tar tid och förberedelse... Dvs om man ska köra på det fina klassiska sättet.

Boken jag refererade till i början av tråden, skriven av Peter Lee är ett måste om ni vill förkorvra er i opium historia, kemi, bruk och konst. Finns på adlibris.com... Den ger en massa tips på hur man ska bruka drogen utan att bli beroende bland annat och annat intressant.

Inom opium kretsar anses den person som röker "dross" ("askan", man bränner inte opium utan vaporiserar det när man ska röka) vara lägsta sortens rökare. Det är för att konstigt nog så ökar morfin mängden när man vaporiserar det medans andra ämnen blir det mindre av. De fattiga i Kinas slum områden rökte dross bland annat.
De som rökte de finaste grejerna rökte "chandoo", som är en lagrad (upp till flera år) opium som genomgått en reningsprocess (helt naturligt, alltså inte på samma sätt som man gör heroin eller morfin lr nåt).

Haha, lagrad. På fest liksom, ska vi ta fram det lagrade nu med sådant fint herrskap på besök
Citera
2014-08-29, 17:05
  #20
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Haha, lagrad. På fest liksom, ska vi ta fram det lagrade nu med sådant fint herrskap på besök

Hehe jo men så är det, fint vin, ost, de bästa sakerna med kvalite tar tid !
Citera
2014-08-29, 23:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Ja precis, när jag vispat klart vällingen och alla ungar har nattats.
Eh, ironi klär sig rätt taffligt i skrift och uns värre när den simmar i grumliga vatten.


Odla papaver. Gör opium på dem. Var kom välling och barn in i bilden? Kanske att du talar utifrån någon form av subtilt samvetskval- and if so, so mote it be- men tydlighet är välan en dygd som inte försvinner oavsett om du är en småbarnsförälder eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback