Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-02, 20:59
  #565
Moderator
NewDeers avatar
Nämen, varför valde han Lars?

Tror att Jinci kommer ta hem det hela. Passar bra i media-klimatet nu också, att det "är dags" att en tjej vinner :/ Nä, men hon är bra.
Citera
2016-10-03, 16:59
  #566
Medlem
Lars eller Hans är för mig de värdiga vinnarna just nu. Båda besitter en bred kunskap och imponerar ständigt i de flesta tävlingsmoment. Karan och Josef är ju väldigt duktiga, men har ibland svårt att prestera på topp i tävlingarna. Jinci är en liten outsider. Hur Ziyene kan vara kvar är faktiskt väldigt konstigt.
Citera
2016-10-04, 08:18
  #567
Medlem
kostymnisses avatar
Hans har framförallt en egenskap jag gillar skarpt (kanske för att det påminner om mig själv) och det är att han i tävlingarna låter folk "skrika av sig" inledningsvis för att sedan lugnt och sansat komma med input/lösningar som är bra.
Tänker således rejält innan han väl uttalar sig.

Det vore nåt med far-dotter i final...
Citera
2016-10-10, 07:32
  #568
Moderator
Dr Kings avatar
Bra att Jinci gick till final. Nu är det definitivt henne man håller på där. Tyvärr tror jag att det finns en stor risk att den självgode arkitekten Josef vinner.
Citera
2016-10-10, 09:55
  #569
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Bra att Jinci gick till final. Nu är det definitivt henne man håller på där. Tyvärr tror jag att det finns en stor risk att den självgode arkitekten Josef vinner.

Så verkar det onekligen.
Jag hoppades på Hans med men ett rejält misstag gjorde att han försvann.
Vore kul om Jinci vann, det är alltid kul när de yngre förmågorna i serien knäpper de äldre mer segersäkra på fingrarna. Har ju varit ett par unga segrare.
Citera
2016-10-10, 10:25
  #570
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Nämen, varför valde han Lars?

Tror att Jinci kommer ta hem det hela. Passar bra i media-klimatet nu också, att det "är dags" att en tjej vinner :/ Nä, men hon är bra.

Inte alls omöjligt eftersom hon kommit till final. Tycker det vore kul om en tjej vinner genikampen den här gången.
Citera
2016-10-11, 23:44
  #571
Medlem
Jag tycker arkitekten Josef skall vinna då han ligger hästlängder före dom andra intellektuellt.
Jinci är bra på att lösa pussel men resten tillför hon inget med.
Citera
2016-10-12, 21:33
  #572
Medlem
Erkänner att jag inte kollat på serien mer än sista tjugo minuterna av senaste avsnittet, men: Hur kan man komma så nära final av ett program med "geni" i namnet om man inte kan komma ihåg en enkel sekvens på fyra-fem färger? Yikes.
Citera
2016-10-13, 10:10
  #573
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Erkänner att jag inte kollat på serien mer än sista tjugo minuterna av senaste avsnittet, men: Hur kan man komma så nära final av ett program med "geni" i namnet om man inte kan komma ihåg en enkel sekvens på fyra-fem färger? Yikes.

Just för att det är enkelt kan faktiskt vara en förklaring. Det är något man enkelt bör komma ihåg och därmed är inte koncentrationen 100 varvid man lättare missar.
Det blir lite som en höjdhoppare som normalt klarar 2,40 ska hoppa på 2,20 och river bara för att han "vet" att han klarar det 999 gånger av 1000... Underskattning av motståndet så att säga.
Citera
2016-10-13, 11:35
  #574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Erkänner att jag inte kollat på serien mer än sista tjugo minuterna av senaste avsnittet, men: Hur kan man komma så nära final av ett program med "geni" i namnet om man inte kan komma ihåg en enkel sekvens på fyra-fem färger? Yikes.

Om man är utvilad så är det kanske inga problem. Men om det är på kvällen efter att hållit igång från tidig morgon så börjar nog koncentrationsförmågan att svikta rejält hos de allra flesta.

Har man sedan ingen taktik för att memorera saker så får man problem.
Citera
2016-10-13, 11:47
  #575
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Erkänner att jag inte kollat på serien mer än sista tjugo minuterna av senaste avsnittet, men: Hur kan man komma så nära final av ett program med "geni" i namnet om man inte kan komma ihåg en enkel sekvens på fyra-fem färger? Yikes.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Just för att det är enkelt kan faktiskt vara en förklaring. Det är något man enkelt bör komma ihåg och därmed är inte koncentrationen 100 varvid man lättare missar.
Det blir lite som en höjdhoppare som normalt klarar 2,40 ska hoppa på 2,20 och river bara för att han "vet" att han klarar det 999 gånger av 1000... Underskattning av motståndet så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Om man är utvilad så är det kanske inga problem. Men om det är på kvällen efter att hållit igång från tidig morgon så börjar nog koncentrationsförmågan att svikta rejält hos de allra flesta.

Har man sedan ingen taktik för att memorera saker så får man problem.
Min sammanvägda bedömning av Hans är att han sannolikt har en liten släng av ADHD, med kantring åt A-hållet, Attention. Vem som helst kan helt plötsligt bli ouppmärksam i ett par sekunder, men för en del sker det mest hela tiden...
Citera
2016-10-15, 14:44
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Om man är utvilad så är det kanske inga problem. Men om det är på kvällen efter att hållit igång från tidig morgon så börjar nog koncentrationsförmågan att svikta rejält hos de allra flesta.

Har man sedan ingen taktik för att memorera saker så får man problem.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Min sammanvägda bedömning av Hans är att han sannolikt har en liten släng av ADHD, med kantring åt A-hållet, Attention. Vem som helst kan helt plötsligt bli ouppmärksam i ett par sekunder, men för en del sker det mest hela tiden...

Ni har båda poänger där. Har själv uppmärksamhetsstörning, och kan väl sätta mig in i situationen - särskilt om man är trött och det står en del på spel. Enkelt att sitta hemma i soffan och skrika åt en skärm. Men lik förbannat har man väl något bias som gör att den vetskapen läggs i lä när något ter sig så uppenbart (inte minst i frågesportsprogram).

Det jag mest reagerade på var ändå juristen som skröt om att hon enkelt hade klarat tio sekvenser, trots att hon just hade kämpat hårt med den tredje(?) med sex färger eller, i hennes system, siffror. Hon chansade till synes på ordningen för två av färgerna. Men det kan ju ha varit elakt klippt av SVT. En tendens till sådant finns ju såklart när det rör sig om dokusåpor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback