• 34 379 online
  • 1 198 772 medlemmar
  • 62 107 216 inlägg
2015-09-21, 23:50
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nej deras klotsar blev inte plötsligt röda eller gröna på kommando.
Nej inte exakt som vi tittare, men att dom fick veta vilka som var fel, för sedan har man ju ändå en massa svar på varje klots som kan vara fel, jag tycker iaf att det räcker i svårighetsgrad, men okay deras enda lead var alltså att dom kände sig säkra nog på vissa svar så dom vände inte på dessa.
Ja må vara en oralsitiskt tänkare..men det är en originell smakfråga mina missförstånd beror på samt okunskap om TV produktioners begränsningar
Senast redigerad av Admiral Krag 2015-09-21 kl. 23:52.
Citera
2015-09-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
Rädda Barnen en "svensk, liten organisation"?! Haha hur var det ställt med allmänbildningen, Valentina?

Haha, ja, den är rätt kass om man jämför med andra grejer!
Citera
2015-09-24, 18:21
Medlem
Hoggs avatar
Hur kommer det sig att "genier" nästan alltid framställs som dryga, jobbiga och helt och hållet odrägliga i tv? Är de så som människor eller väljer producenterna att framställa dem så?
Citera
2015-09-24, 18:48
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogg
Hur kommer det sig att "genier" nästan alltid framställs som dryga, jobbiga och helt och hållet odrägliga i tv? Är de så som människor eller väljer producenterna att framställa dem så?
Hm... kvalificerad gissning är att i allmänhet bryr genier sig ytterst lite vad andra anser om dem, vilket i sin tur kan få de att verka osympatiska. Med genier menas IQ, inte EQ, vilket är andra sidan av myntet och tar hänsyn till den emotionella aspekten. Om de har både högt IQ och EQ så bör de kunna agera 'normalt'.
Citera
2015-09-25, 00:18
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogg

Det är inte helt ovanligt att "genier" snöat in rätt hårt på sitt eget intresseområde och inte är så värst intresserade av andra saker, det gör att de blir lite osociala. Min gissning är att det finns rätt många bokstavsdiagnoser bland de tävlande också.
Citera
2015-09-25, 01:15
Medlem
Vi får inte heller glömma att det är ju tv. Många som vill vara med i tv eller bli känd tenderar vara mindre ödmjuka och konstiga. Snälla, ödmjuka, sociala och smarta folk är nog inte särskilt intresserade av att medverka i sånt program.
Citera
2015-09-27, 16:20
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Yes, Theresa krossade Robert i duellen. Det kändes som att han mest lade på måfå medan Theresa tänkte flera steg i förväg och hade lekstuga med Robert.

Jag tycker detta var en bra duellgren som visade på geniegenskaper till skillnad från att bygga en flotte. Robert var en riktigt dålig förlorare som skyllde på att hon måste ha spelat det mycket förut.

Det skulle dock vara intressant att veta hur stor fördel det är att börja. Inte omöjligt att man kan visa att den som börjar alltid vinner om man spelar på ett visst sätt men man får väl hoppas att SVT har gjort sin research när det gäller duellgren bättre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Spelet i duellen heter Pentago. Som vissa redan misstänkt så är det en klar fördel att börja. Första spelaren kan alltid vinna om den spelar perfekt. Det är till och med så illa för spelare två att första spelaren kommer inte förlora även om den gör sitt första drag slumpmässigt, då den garanterat kan vinna från alla startpositioner utom de fyra hörnen som den bara kan garantera oavgjort på.

https://perfect-pentago.net
Olämplig gren. Det kan funka om det är en vi i femman-tävling, men ett "geni" får man anta inte sabbar fördelen av att börja.

Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Helt otroligt att de inte röstade ut Mia, som sabbade för laget i dykningen. Men de kanske tänkte taktiskt, och ville ha ut det större hotet först.
Hon fick tydligen sänkt medvetande pga kylan. Hon hade inte precis bett om att få dyka och att simturen varade så länge berodde ju också på att det tog tid för de andra att räkna och kommunicera. Det hade varit lite orättvist att kasta ut henne pga att hon fick äventyra sin hälsa med kalldyk medan andra kom undan med att stå på en flotte och se i kikare. Alltså en dålig gren även detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nja, det var ju en lite speciell uppgift, som mycket väl vem som helst av dem hade kunnat misslyckas med.
Att de tog Parvaneh kan väl bero på att hon har lite svårt att kommunicera. Hon klarade ju inte av att läsa sig till vad uppgifterna handlade om t.ex. Ren rasism alltså.

Det är faktiskt ingen vidare underhållning eller bra teve det här. Deltagarna är tillräckligt smarta för att inte hålla på med personbråk, vilket ju är behållningen i t.ex. Robinson och ännu mer primitiva utröstningsprogram. Rejält besviken är jag på att jag inte får uppgifterna presenterade för mig och kan tävla mot dem från teve-soffan. Men det kanske skulle vara taskigt mot alla normalbegåvade och sämre med uppgifter som är ämnade för "genier".

Hoppas Martina kan skärpa sig om hon får tävla mer på egen hand. Det kan vara så att hon är smart, men inte någon ledartyp, som kan ta tag i saker, och hon just därför går omkring och är sur och gnäller på det där söta sättet.
De hade kunnat konstruera bättre tävlingar, det håller jag med om, och låta publiken vara lite delaktiga i lösandet. I en amerikansk, liknande men mycket mer påkostad, tävling får de utmaningar att konstruera och bygga något. Då finns både aspekten hur de löser problemet - idén, sedan utförandet i att göra beräkningar och ritningar och även förmågan att jobba i team och rent fysiskt fixa bygget och slutligen uppvisningen testkörningen där man får se om det fungerar. Då blir det underhållande och intressant på många olika plan. De som har ingenjörsintresse/uppfinnarjocke-gener kan kolla på konstruktionen och fundera på hur de själva skulle gjort. De socialt intresserade kan observera teamwork och intriger. Sen får man spänningen att kolla hur de lyckas med uppdraget, som alltid är visuellt tydligt om det lyckas eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är inte helt ovanligt att "genier" snöat in rätt hårt på sitt eget intresseområde och inte är så värst intresserade av andra saker, det gör att de blir lite osociala. Min gissning är att det finns rätt många bokstavsdiagnoser bland de tävlande också.
Ja, de som blir "genier" på ett sådant område har väl ofta dels högt IQ generellt, men ofta även lite ojämn profil så att säga. Där t ex matte/logik sticker iväg ordentligt.

De som har både och - hög logisk IQ och social förmåga. Om de finns så blir de kanske stora ledare, entreprenörer eller dylikt? Inte säkert de vill sitta på en matteinstitution.
...
Citera
2015-09-27, 17:14
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Martina är alltså som tidigare nämnts redan upptagen. Sorry.
Petronius, när du kollar Genikampen, är det primärt för att kolla brudarna?
Citera
2015-09-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Petronius, när du kollar Genikampen, är det primärt för att kolla brudarna?

Genikampen bjuder inte på någon vidare underhållning och därför är det tur att jag förra året hade en fulsexigt porrig tjej att titta på och att jag i år fått ihop det med den sursexiga Martina.
Citera
2015-09-27, 20:04
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Bra program, men en fundering bara! När en medlem blivit vald för utslagsduellen, varför tävlar de med sitt lag i den 2:a tävlingen? Känns som om personen kan välja att genomföra tävlingen sämre i ren frustration.
Citera
2015-09-27, 20:20
Medlem
Vilken alkoholistnäsa Valentina hade idag

Och Axel, 17 år, tror han är en "ledargestalt". När ska någon öppna dörren till hans skyddade verkstad?
Citera
2015-09-27, 20:26
Medlem
Dr Kings avatar
Vilken enorm fördel att få köra som lag nummer två i robottävlingen. Baserat på hur det har gått för lag nummer ett kan man lära sig saker och köra säkert för att slå det som första laget har gjort.

Man borde inte få titta på lag nummer ett och framför allt inte få veta hur många poäng de fick.

Konstigt också att Gunnar som inte gjorde ett enda dugg i tävlingen blev utvald till duell.
Senast redigerad av Dr King 2015-09-27 kl. 20:29.
Citera