• 23 371 online
  • 1 202 337 medlemmar
  • 62 210 319 inlägg
2014-09-21, 21:32
Medlem
debbens avatar
Jag tycker att det är bra av SVT att lyfta människor som annars inte ges särskilt mycket utrymme i svensk media. En hel del intressanta personligheter vilket jag tror att man ska försöka lyfta fram ytterligare för att få programmet att bli intressant (utan att man porträtterar dom som freaks). Personligen tycker jag själv att det är ganska ointressant att se vuxna människor lägga pussel i tv.

Var alla deltagare medlemmar i mensa?
Citera
2014-09-21, 21:48
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitiv86
Tråkigt att Emma åkte redan nu. En avsevärt bättre förebild att ha på TV istället för att ha blåsta bloggerskor och dumma atlettjejor. Personligen tycker jag att aspie-tjejen också är lite charmig men nog lite svårare att identifiera sig med för normalifierade individer.
Aspie låter troligt...men hur kan du vara så säker?, det jag noterade med henne det var att hennes vokabulär lät mest intelligent, det har bland annat hävdats här på flashback att intelligens kan spåras genom att lyssna på hur en person pratar bl.a., och dom andra deltagarna pratade ju helt konventionellt likt dom flesta normalbegåvade samt dom blåsta..och det gjorde mig lite förvånad faktiskt

Tror du "aspie-tjejen" hade språklig intelligens som dom andra inte hade lika mycket av?,
eller tar du det som ett aspie-drag?.
Citera
2014-09-21, 22:03
Medlem
Mamarketels avatar
Synd att Emma åkte ur. Hon var ju helt klart den snyggaste och henne hade man inte bangat
Citera
2014-09-21, 22:14
Medlem
tigerpops avatar
Jag hade nog sett ett annat format för att få upp spänningen. Ett svenskt Amazing Race för genier. SVT lägger dock all budget på Svensson kultur som Melodifestivalen.

Synd att Emma åkte. En bra förebild för unga tjejer och killar. Speciellt nu i dessa tider när både Big Brother och Paradise Hotel lockar yngre. Gillar inte översittaren Gerth hon tävlade mot. Yes, vi vet att du är ett geni.
Senast redigerad av tigerpop 2014-09-21 kl. 22:25.
Citera
2014-09-21, 22:22
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det blå laget förlorade på att de tolkade räkneuppgiften fel. planet var en Cessna 208 (dom antog 280 men det är inte viktigt just här). Dom tolkade det som att de skulle lägga ihop siffrorna, alltså 2+0+8 0 10. istället skulle dom ha utgått från 208. Hade dom tolkat rätt hade dom vunnit.

Men så här sade Micke L. jag har kollat på play. " ... dess beteckning innehöll tre siffror, dom siffrorna ska ni addera med antal knop som planet färdades med ..."

Den rimliga tolkningen är att man ska addera siffrorna, alltså att det blir 10 i första momentet. Hade Micke menat något annat borde han ha sagt att de tre första siffrorna utgjorde ett tal eller något sådant.

Alltså tycker jag var det fel lag som åkte.
Citera
2014-09-21, 22:56
Medlem
Det är väl alltid svårt att göra ett program med dessa premisser.
Vad särskiljer ett geni från en normalbegåvad, när det kommer till tävlingar som dessa?
Att hitta ord och memorera 10 bokstäver kan nog dom flesta, alla har väl spelar Ruzzle?
Att sätta ihop puzzle handlar mest om att ha lite tur och det andra var ju bara allmänbildning angående vilken kung som levt längst osv.
Kul med lite andra personligheter än gamla idrottsstjärnor o schlagerfolk, idén annars ser jag som svår, man kan ju inte göra för advancerade mattetal t.ex., för då tycker tvpubliken inte det är roligt, om dom skulle stått o löst ett tal i 20min. Så det blir mer ett sorts knep&knåp/trivia pursuit över det hela.
Citera
2014-09-21, 22:57
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Det blå laget förlorade på att de tolkade räkneuppgiften fel. planet var en Cessna 208 (dom antog 280 men det är inte viktigt just här). Dom tolkade det som att de skulle lägga ihop siffrorna, alltså 2+0+8 0 10. istället skulle dom ha utgått från 208. Hade dom tolkat rätt hade dom vunnit.

Men så här sade Micke L. jag har kollat på play. " ... dess beteckning innehöll tre siffror, dom siffrorna ska ni addera med antal knop som planet färdades med ..."

Den rimliga tolkningen är att man ska addera siffrorna, alltså att det blir 10 i första momentet. Hade Micke menat något annat borde han ha sagt att de tre första siffrorna utgjorde ett tal eller något sådant.

Alltså tycker jag var det fel lag som åkte.
Det var riktiga skttävlingar rakt igenom, jag hade på mer intelligenskrävande tävlingar liknande robinsson/survivor där deltagarna måste sammarbeta. astronomikvinnan känns för övrigt inkvoterad.
Citera
2014-09-21, 23:09
Medlem
Gick biologiklasser med Emma, hon var verkligen ett snille. Synd att hon åkte!
Citera
2014-09-21, 23:35
Medlem
WisteriaLanes avatar
Ett kul program, jag kommer att följa. Och som sagt, skit att Emma åkte!
Citera
2014-09-22, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gleich
Gick biologiklasser med Emma, hon var verkligen ett snille. Synd att hon åkte!

Varför var hon ett snille, anser du?
Citera
2014-09-22, 03:20
Medlem
twoeggss avatar
Det märktes att Emma och Gerth hade helt olika strategier inför pusseltävlingen. Emma sa att hon försökte lösa pusslen innan startsignalen, vilket Gerth inte verkade göra. Det gav henne ett försprång som i sin tur gjorde Gerth nervös. Men när det väl kom till sista pusslet så hade Emma inte en susning och då avgjorde istället hur pass bra de presterade i ett pussel som var nytt för de båda. Så man kan väl säga att Emma var "street smart" medan Gerth gick in för problemlösningen som sådan.

En vän till mig påminner rätt mycket om Gerth. Varken snabbast i början eller har bäst självförtroende, men fenomenal på att lösa nya problem.
Citera
2014-09-22, 12:29
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Intressant program, kommer följas.

Företagsliraren påminde för övrigt starkt om någon. Vem fan kan det vara?
Citera