Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-28, 03:20
Medlem
Jag börjar störa mig ordentligt på datorn när jag surfar på grund av att detta fenomenet inträffar till och från. Ibland kan det hända att det går några dagar utan att det händer men sedan kommer ett skov där datorn beter sig jobbigt och då är det detta som irriterar mig mest.

När jag surfar på valfria hemsidor och klickar mellan lite flikar, trycker bakåt eller bara scrollar märker jag helt plötsligt att bilder slutar att laddas och redan då vet jag vad det som komma skall. Till slut slutar även musiken i Spotify att spelas och så håller det i sig i ungefär 30 sekunder. Under tiden som går står det i det nederst vänstra hörnet av webbläsaren en text som lyder "Väntar på cache-minnet". Därefter släpper allting, musiken börjar spelas och alla bilder dyker upp. Sedan inträffar det när det är som värst efter tio till 20 minuter igen.

Vad beror detta på? Kan det bero på hårdvarufel?

Min kompetens kring datorer är inte speciellt stor men jag har förstått att cachade bilder och information handlar om att samla data som lagras i datorn temporärt för att snabbare kunna återgå till ett ställe man har varit innan.

Av det lilla jag har läst på internet om ämnet är att det kan bero på alltifrån hårddiskar till mjukvaruproblem. Jag har dock redan rensat historiken, alla cachade filer och så vidare utan framgång. Gällande hårdvaran är datorn hopbyggd under hösten 2013 av relativt moderna delar när sakerna beställdes och för en prislapp på dryga 15 000 kronor, om det nu är av relevans. Datorn är dock inte byggd av mig.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Farenhigh 2014-08-28 kl. 03:22.
Citera
2014-08-28, 08:05
Medlem
Spliffmeisters avatar
Om den kostade 15.000 (!) förra året så kan du åtminstone glädja dig åt att det inte är hårdvaran.. antagligen ett bristfälligt installerat Windows av nån klåpare eller malware/trojaner som slaggar ner av nåt slag..

Gör en ren formatering och blås in Windows 7 Pro.
Citera
2014-08-28, 10:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Om den kostade 15.000 (!) förra året så kan du åtminstone glädja dig åt att det inte är hårdvaran..

Mja, set KAN ju vara en disk som tänker ge upp i förtid...
Citera
2014-08-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Om den kostade 15.000 (!) förra året så kan du åtminstone glädja dig åt att det inte är hårdvaran.. antagligen ett bristfälligt installerat Windows av nån klåpare eller malware/trojaner som slaggar ner av nåt slag..

Gör en ren formatering och blås in Windows 7 Pro.

Uppgifterna var som jag fick av förra ägaren och då förmodar jag att skärmen, tangentbord och mus i priset. I vilket fall som helst är den som sagt ganska nybyggd med fräscha delar.

Gällande operativsystemet var det installerat ett Windows 7 Pro på den när jag fick den men eftersom att problemet fanns redan då valde jag att installera Windows 8.1 Pro och efter det försvann det under två till tre månader. Nu har det kommit tillbaka igen.

De program jag har kört efter virus är Windows Defender och Malwarebytes. Några gånger har trojaner påträffats men dessa har tagits bort. Ändå kvarstår problemen.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Mja, set KAN ju vara en disk som tänker ge upp i förtid...

Det var min tanke, men hur kan jag testa detta förutom att köpa het nya diskar?

I skrivande stund sitter det:

Kingston HyperX SSD SH100S3 120GB - i vilket operativsystemet givetvis är installerat på i kombination med datorns alla program.

WD Caviar Black 500GB - som lagringsdisk.

Enligt CrystalDiskInfo är båda diskarna vid god kondition och till och med 100% i hälsostatus för SSD-disken. Detta kanske inte säger någonting dock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in