Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 12:50
  #877
Medlem
Ett blogginlägg som skrevs den 6 juli, 2017 som sedan togs bort:

http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

(Kopierar och klistrar in blogginlägget här nedan om inte länken skulle fungera eller går att öppna.)

"Fattar ni vänner. Bloggvänner. Ni betyder allt….."

"Fattar ni egentligen hur fort tiden går??!
Varje minut blir en timma, ett dygn, en vecka, till ett år, blir till en NY minut.
NI har funnits vid min sida genom skilsmässa,, Hjärnblödning, ny kärlek, barn, döden, MER barn, sorg, lycka, familj, undergång, en jävla uppgång, fall, dåligt självförtroende/självkänsla. ALLT! Ni är så otroligt viktiga, ni betyder ALLT!
Jag har styrt mitt liv via er. Gjort FEL (massor av fel) *Fatttat, OCH gjort rätt. NI har guidat oss genom *semester, Hjälp mig med andningsmadrasser när LO-lo *var nyfödd. Tips om hur jag ska uppfostra STRUMP-VD…*
TACK… BARNEN har fått lussingar och regler (med er input) Jag har gråtit, slagit mig själv i pannan. Delat. Gråtit. VI *har en historia, vi har en erfarenhet, och ett bultande HJÄRTA som alltid kommer binda oss. Tillsammans. DET år KÄRLEK!

Mina killar SOM *finns *i livet…
Kämpa, flasha, ordning, målmedveten, styrka,….
JAG ÄR SÅ JÄKLA STOLT!!*
Älskar er!!!!
Sen har vi Isak….Min fina kille som vakar över oss/ER…. DU VA BÄST! INGEN KLÅR DIG!!/mother Fuck!!!❤️

Min älskade Isak. Han är här, men tyvärr *gick han * liiiiite i förväg.*
VI, *Din familj, kommer kommer träffa dig vid mållinjen. Promise!
Kärlek och värme"
__________________
Senast redigerad av Kottensten 2017-07-20 kl. 12:55.
Citera
2017-08-26, 19:52
  #878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottensten
I "Jocke och Jonna möter" så säger Magdalena att Isak hade Aspbergers, att han kände att något var fel och han inte förstod varför. Att han självmedicinerade sig själv för att han inte mådde bra. Att hade han fått reda ifrån början att han hade Aspbergers så hade det kanske vart enklare för honom att få hjälp och komma överens med sin diagnos. Men samtidigt så säger hon att han hade psykisk ohälsa och problem med droger men att dom togs sig ur det... Är det någon som vet nått om detta? https://www.viafree.se/program/under...asong-1/848674

Många föräldrar älskar verkligen att sätta olika diagnoser på sina barn om de inte är som alla andra, dessutom är det löjligt enkelt att få en diagnos satt på en person, särskilt ADHD som var och varannan person verkar ha nu för tiden, och har någon lallare till utredare satt en diagnos så man ju "papper" på saken och sedan kommer det mesta att skyllas på själva diagnosen. Känner inte till Isak men av det lilla jag snappat upp så verkar han vara en lite för social person för att ha Asperger? Det går inte att ställa diagnoser så där på personer i efterhand, man måste kunna fråga personen ifråga en massa saker innan man kan ställa en diagnos och det är ju omöjligt i det här fallet. Trist historia hur som helst.
Citera
2017-09-19, 16:55
  #879
Medlem
Kurt-Leifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powddder
Många föräldrar älskar verkligen att sätta olika diagnoser på sina barn om de inte är som alla andra, dessutom är det löjligt enkelt att få en diagnos satt på en person, särskilt ADHD som var och varannan person verkar ha nu för tiden, och har någon lallare till utredare satt en diagnos så man ju "papper" på saken och sedan kommer det mesta att skyllas på själva diagnosen. Känner inte till Isak men av det lilla jag snappat upp så verkar han vara en lite för social person för att ha Asperger? Det går inte att ställa diagnoser så där på personer i efterhand, man måste kunna fråga personen ifråga en massa saker innan man kan ställa en diagnos och det är ju omöjligt i det här fallet. Trist historia hur som helst.

Eh. Uppfattningen om att personer med Asperger inte skulle kunna vara sociala är inget annat än fördomsfullt och tron att "lallare" sätter diagnoser - och att detta skulle vara löjligt enkelt - är bara okunskap.

Däremot har du rätt i att folk inte kan få diagnos postumt, utan att ha genomgått utredning.
Citera
2017-11-14, 21:24
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottensten
I "Jocke och Jonna möter" så säger Magdalena att Isak hade Aspbergers, att han kände att något var fel och han inte förstod varför. Att han självmedicinerade sig själv för att han inte mådde bra. Att hade han fått reda ifrån början att han hade Aspbergers så hade det kanske vart enklare för honom att få hjälp och komma överens med sin diagnos. Men samtidigt så säger hon att han hade psykisk ohälsa och problem med droger men att dom togs sig ur det... Är det någon som vet nått om detta? https://www.viafree.se/program/under...asong-1/848674

Enligt mig hade inte Isak nagon aspergersdiagnos.
Nu ar jag visserligen ingen expert pa diagnosen, men jag spelade i samma fotbollslag som isak nar jag var yngre under ett par ar sa har en ganska bra bild av hur han var under aldern 10 till 13.
Isak hade definitivt inte svart att skapa vanskapsband, han blev ganska snabbt valdigt popular i varat lag, kanske inte sa konstigt kanske med tanke pa att Magnus Hedman var dar och hamtade upp honom ibland, men han hade definitivt bra sociala egenskaper.

Han kunde ha svart med empatin ibland, och han var aven kaxig, sjalvgod, fåfäng och smatt narcissistisk, men han hade inte svart att tyda sociala samspel och han brukade busa en hel del vilket vi unga grabbar uppskattade.
Overlag tyckte jag att han hade en stor social kompetens.
Hade jag diagnosticerat honom hade jag lagt Isak under kategorin ADHD eller liknande, men inte Aspergers.

Jag googlade lite snabbt pa symptomen for Aspergers och Isak uppfyllde inte manga av dom under den tid jag kande honom.

I vilket fall som, oerhort trist det som hande, Isak var en schysst grabb.
__________________
Senast redigerad av Astronomia 2017-11-14 kl. 21:29.
Citera
2018-01-08, 03:11
  #881
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Enligt mig hade inte Isak nagon aspergersdiagnos.
Nu ar jag visserligen ingen expert pa diagnosen, men jag spelade i samma fotbollslag som isak nar jag var yngre under ett par ar sa har en ganska bra bild av hur han var under aldern 10 till 13.
Isak hade definitivt inte svart att skapa vanskapsband, han blev ganska snabbt valdigt popular i varat lag, kanske inte sa konstigt kanske med tanke pa att Magnus Hedman var dar och hamtade upp honom ibland, men han hade definitivt bra sociala egenskaper.

Han kunde ha svart med empatin ibland, och han var aven kaxig, sjalvgod, fåfäng och smatt narcissistisk, men han hade inte svart att tyda sociala samspel och han brukade busa en hel del vilket vi unga grabbar uppskattade.
Overlag tyckte jag att han hade en stor social kompetens.
Hade jag diagnosticerat honom hade jag lagt Isak under kategorin ADHD eller liknande, men inte Aspergers.

Jag googlade lite snabbt pa symptomen for Aspergers och Isak uppfyllde inte manga av dom under den tid jag kande honom.

I vilket fall som, oerhort trist det som hande, Isak var en schysst grabb.

Jag har Aspergers syndrom och var ändå relativt populär under uppväxten, speciellt hos det motsatta könet (vilket har fortsatt i vuxen ålder). Jag fungerar även över genomsnittet i sociala sammanhang. Mycket av det beror dock att jag har lärt mig sociala koder m.m. rent intellektuellt, vilket sannolikt har underlättats av att jag är exceptionellt högbegåvad. Och när jag skriver 'exceptionellt', så menar jag verkligen exceptionellt. Men det krävde enormt med arbete och tid, samt hur bra man än blir, så brukar många sociala situationer vara väldigt stressande och gör en mer utmattad än de flesta andra saker.

Ja, du hade nog diagnosticerat annorlunda. Men samtidigt hade den diagnosen knappast haft något värde, eller hur? Verklig diagnosticering innefattar bl.a. en lång rad neurologiska och kognitiva tester. Människor i autismspektrat har särpräglade drag, t.ex. en ojämn begåvningsprofil till skillnad från alla andra människor som brukar ha en relativt jämn begåvningsprofil. Ovanpå det är det vanligt med en lång rad andra neurologiska och kroppskemiska egenskaper kring stress, sömn, tarmmotorik, hypo- och hyperkänslighet när det gäller sinnen som känsel, hörsel, lukt- och smaksinne, smärta o.s.v.
Citera
2018-01-08, 03:25
  #882
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Det här känns ju sanslöst lågt att skriva till en mor som mist sin son.

”Hoppas din son brinner i helvetet”

”Hoppas han led när han dog”

”Med dig som mamma skulle jag oxå ta livet av mig”

”Jävla äckel, åt helvete mig dig och din fula jävla son”


Hur kan man hata någon så mycket att man skriver så om hennes döda unge?

Om det stämmer, så är det ju verkligen bedrövligt. Det är verkligen illa. Jag fattar inte ens varför någon skulle hata henne eller honom så mycket? Men även om man nu skulle göra det, så är steget fortfarande långt till att skriva något liknande.

Jag kan förstå om folk hatar allt från Fredrik Virtanen till Fredrik Reinfeldt så mycket, då de verkligen är fruktansvärda psykopater, har gjort riktigt onda saker och förtjänar bra mycket värre än enbart hatiska kommentarer, men inte ens i deras fall skulle jag skriva något om deras barn och skulle fortfarande tycka att det är olämpligt.
Citera
2018-01-08, 09:32
  #883
Medlem
Inte konstigt att han tog livet av sig. Han hade en bedrövlig uppväxt. En mamma som, även om det låg sanning i det, snackade skit om hans pappa i media och överallt. En flytt till England. Mamma som flashade brösten och hade sig. Säkert mobbad i skolan med kommentarer om sin mamma. Hans mammas från och till äktenskap med Magnus, otroheter med ex Linda Bengtzing. Allt att läsa öppet. Mamma som sedan hängde ut hans styvpappa Magnus Hedman i olika medier. Isak hade nog ett helvete. Magnus och hans vänner som höll på med droger. Den killen måste ha varit väldigt ensam och vilsen. Alla möten med socialtjänsten och polisen. Att Magdalena inte tog en timeout från det offentliga utan var hemma och fanns för honom är en fullständig gåta.
Citera
2018-03-04, 08:34
  #884
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia

Han kunde ha svart med empatin ibland, och han var aven kaxig, sjalvgod, fåfäng och smatt narcissistisk, men han hade inte svart att tyda sociala samspel och han brukade busa en hel del vilket vi unga grabbar uppskattade.
Overlag tyckte jag att han hade en stor social kompetens.

ADHD-personer har stor social kompetens till skillnad mot de med Aspergers som är mer introverta och socialt klumpiga. Kaxig, självgod, narcissistisk, empatilös stämmer bra in på ADHD-diagnosen, som dessutom går hand i hand med depressioner. ADHD-personen är obalanserad, ser allt svart/vitt, är antingen jätteglad eller jätteledsen, ofta blir deras relationer väldigt skakiga med många uppbrott och återföreningar. Jämför med M. Persbrandt, Bianca W, Jockiboi mfl.
Citera
2018-03-07, 23:47
  #885
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
ADHD-personer har stor social kompetens till skillnad mot de med Aspergers som är mer introverta och socialt klumpiga. Kaxig, självgod, narcissistisk, empatilös stämmer bra in på ADHD-diagnosen, som dessutom går hand i hand med depressioner. ADHD-personen är obalanserad, ser allt svart/vitt, är antingen jätteglad eller jätteledsen, ofta blir deras relationer väldigt skakiga med många uppbrott och återföreningar. Jämför med M. Persbrandt, Bianca W, Jockiboi mfl.
Nu är det ju faktiskt så att man kan ha båda diagnoserna, det har min son.
Jag tror faktiskt att ADHD, kan göra en som har Asperger mer social. Min son är mycket social, men har lite svårt med empati och är lite speciell i sitt sätt att vara.
Det finns så olika grader i båda diagnoserna, och alla har vi ju också en personlighet som spelar in.
Man är inte diagnosen.
Citera
2018-03-19, 22:43
  #886
Medlem
Chris100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu är det ju faktiskt så att man kan ha båda diagnoserna, det har min son.
Jag tror faktiskt att ADHD, kan göra en som har Asperger mer social. Min son är mycket social, men har lite svårt med empati och är lite speciell i sitt sätt att vara.
Det finns så olika grader i båda diagnoserna, och alla har vi ju också en personlighet som spelar in.
Man är inte diagnosen.


Självklart är du din diagnos annars vore det omöjligt att diagnosticera!

Verklig diagnosticering innefattar bl.a. en lång rad neurologiska och kognitiva tester. Människor i autismspektrat har särpräglade drag, t.ex. en ojämn begåvningsprofil till skillnad från alla andra människor som brukar ha en relativt jämn begåvningsprofil. Ovanpå det är det vanligt med en lång rad andra neurologiska och kroppskemiska egenskaper kring stress, sömn, tarmmotorik, hypo- och hyperkänslighet när det gäller sinnen som känsel, hörsel, lukt- och smaksinne, smärta o.s.v.
(lånat från inlägg ovan).

Personlighet spelar också in, ja, men för människor diagnosticerade med nyss nämda ADHD, autism och Aspergers syndrom är det en störd personlighet, låt vara individuell, eftersom dessa psykiska tillstånd dels är en personlighetsstörning dels yttrar sig som en sådan i varierande utsträckning.
Citera
2018-04-14, 20:19
  #887
Medlem
Berätta mer om Autism hos yrkesverksamma. Kan utseendet tala för autism ?
Citera
2018-08-11, 14:31
  #888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Berätta mer om Autism hos yrkesverksamma. Kan utseendet tala för autism ?
Absolut inte !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback