Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-18, 17:51
  #589
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det beror troligen på att du inte verkar ha en aning om vad Alec gick igenom innan han tog livet av sig. Vilken tyrann Zoe var. Eller vilka svin Stadsteaterns hysteriska kvinnor var när de jagade iväg Benny Fredriksson, tills han tog livet av sig. Eller hur den rabiata mobben tog livet av Lucas Hertzman, osv osv.

Vet du om att det finns något som heter psykisk tortyr?
Det går att knäcka folk fullständigt.

Den tortyren från Zoe Quinn finns till en stor del bevarad och ute. Hennes fans verkar inte fatta det ännu, men det kommer. Jag tänker inte låta henne komma undan med indirekt mord.
Kan du posta något lättsmält om det som är bevarat och ute?
Citera
2019-09-18, 19:35
  #590
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal

Förtal är framförallt en juridisk term som avser en skada på någons anseende till följd av exempelvis ett uttalande eller spridningen av en bild. Förtal i juridisk mening är ett brott. I dagligt tal menas med förtal ofta smutskastning av någon bakom dennes rygg.

Juridiskt delas förtal upp i två delar, dels avsikten att skada någons rykte, och dels spridningen av osanna uppgifter.

I Sverige står avsikten i fokus, alltså kan spridandet av en sann uppgift i syfte att skada vara straffbar[1].


Skriver man offentligt till tusentals, ja miljoner, människor att någon är en våldtäktsman, då är det olagligt i Sverige:

det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal.


Ja du har rätt, i Sverige, men i USA krävs det att uppgifterna är falska för att de ska kunna vara straffbara, och det är ju där hon är. Vilket jag anser är en bättre lagstiftning, även om det finns bra saker med vår också. En fördel med vårt system är att det kan vara straffbart att t ex gräva upp min del i belastningsregistret, något man borde vara fri från när man avtjänat dom. Men man vill undvika en situation där de med resurser använder hot om stämning för att tysta kritiker, eller för den delen för att tysta brottsoffer.

Citat:
Under US laws and case law, you are protected if you say anything that can be proven to be true. Truth is a complete defense to defamation, libel and slander

Vem vet hur läget är i Sverige, vi får väl se hur det går för Cissi Wallin. Det krävs hursomhelst uppsåt och det vore fel att hävda att man automatiskt har uppsåt att skada någons rykte om man anklagar denne offentligt för något, även om det är känsliga saker så som taskiga sexuella beteenden. Jag ser inte uppsåt i vare sig Zoës eller medarbetarnas uppgifter.
Citera
2019-09-18, 19:54
  #591
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja du har rätt, i Sverige, men i USA krävs det att uppgifterna är falska för att de ska kunna vara straffbara, och det är ju där hon är. Vilket jag anser är en bättre lagstiftning, även om det finns bra saker med vår också. En fördel med vårt system är att det kan vara straffbart att t ex gräva upp min del i belastningsregistret, något man borde vara fri från när man avtjänat dom. Men man vill undvika en situation där de med resurser använder hot om stämning för att tysta kritiker, eller för den delen för att tysta brottsoffer.

Vem vet hur läget är i Sverige, vi får väl se hur det går för Cissi Wallin. Det krävs hursomhelst uppsåt och det vore fel att hävda att man automatiskt har uppsåt att skada någons rykte om man anklagar denne offentligt för något, även om det är känsliga saker så som taskiga sexuella beteenden. Jag ser inte uppsåt i vare sig Zoës eller medarbetarnas uppgifter.
Håller med i allt.
Citera
2019-09-19, 09:05
  #592
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Kan du posta något lättsmält om det som är bevarat och ute?
Javisst, jag gjorde det i ett tidigare inlägg:
https://youtu.be/ArdqzydvxvE

Här berättas om hur hon bedrog honom med inte mindre än fem olika personer och hur hon psykiskt torterade honom fast hon visste att han var självmordsbenägen.
Hon är ett narcissistiskt monster och skyller allting hon gör eller orsakar på andra.
Men denna gång har hon gått under jorden och stängt ner sina konton.
Citera
2020-05-02, 00:35
  #593
Medlem
Bystskuggas avatar
Lyssnade lite kring Naughty Dog skandalen med Last of us, och det verkar som att rykten om Sarkeesians inflytande florerar igen. Huruvida sant eller inte får tills vidare vara osagt, men man kan inte låta blir att undra varför spelföretag egentligen tar till sig så villigt av hennes idéer när de verkar slå så bakut. Naughty Dog och Sony kommer antagligen att tappa en hel del försäljning till följd av läckorna, just eftersom läckorna påvisar agendadrivet inflytande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback