Citat:
Ursprungligen postat av
Skitcykel
Det kan vara där problemet ligger. Har fått lite perspektiv på mitt liv på sistone och funderat mycket. Känns som jag behöver mina vänner mer än vad dom behöver mig. Dom är starka personer med liv som de själv dikterar och styr, precis som det ska vara. Jag känner mig skit och tar för mig alldeles för lite för mitt eget bästa. Missförstå mig inte; vännerna trycker inte ner mig men det syns vem som är mest framgångsrik i tillvaron. Dom ser nog att jag har dåligt självförtroende och de gör relationen konstig samtidigt som dom blir osäkra på mig. Önskade att jag kunde "lyfta upp" mig själv och kunna leva mer fritt, som en vuxen självständig människa.
Tror du man kan prata med en psykolog om detta? Kan dom hjälpa en med sånt här?
Jag tycker det låter lite skumt om dina vänner blir osäkra på dej för ni lever olika liv och har olika grad av självförtroende. Kanske är mer du som ser ner på dej själv o sen går o tolkar in olika saker hos dina vänner, som kanske inte alls har med det o göra, som att det är så de ser på dej typ. Att de blir osäkra på dej o så.
Spånar lite: Det normala vore väl och om de är riktiga vänner, att de i så fall ställde frågor om varför du lever som du gör osv. Då skulle de få en djupare förståelse (förhoppningsvis) o inte va lika osäkra. Såvida de inte har fördomar för då kanske ditt svar skulle få dem att istället ta av stånd.
Detta är saker du absolut kan ta med en psykolog/kurator. Ja man vill va självständig och man jämför sej lätt med sina vänner (de har kommit längre) eller andra. Det gör vi alla mer eller mindre. Ganska ofta beror sånt där dåligt självförtroende, inte lika ansvarsfull som andra jämnåriga typ osv på att man fått en sämre start. Alltså hur uppväxtfamiljen varit, hur man blivit behandlad, vilka förebilder man haft osv. Men även viss genetik. Endel föds mer "tuffa", säkra och robusta, andra mer försiktiga, osäkra o lite ängsliga tex. Sedan kan man såklart jobba bort en del av sina brister, men man kan inte ändra sin grundpersonlighet helt och hållet. Det har som sagt endel med arvanlag att göra också.
Man kan även av en psykolog få hjälp att defeniera sina personlighets egenskaper och se om man kan jobba bort något/några eller bara lära sej acceptera dem och hitta vägar att hantera dem på bästa sätt. Så att man ändå kan ha ett bra liv. Man kan även prata om mycket annat med en psykolog förstås. Och få hjälp på andra plan och bitar. Men tänk på så fall vilken sorts terapi du väljer för det finns ju olika.