Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Är det åklagaren eller polisen själv som bestämmer vilken avdelning/utredare inom polisen som ska utreda ett brott?
Finns det fasta rutiner om vem som utreder ex våldsbrott, sexualbrott osv?
När pratar polisen med åklagaren? Pratar åklagare/polis regelbundet om de pågående utredningarna eller rapporterar polisen bara vid behov?
Ex om det inte finns något kvar att göra i en utredning, blir den bara liggande eller ringer polis och frågar ifall de ska lägga ner den officiellt?
Kan säkert se lite olika ut runt om i sverige och beroende på avdelning men ofta hamnar utredningen hos chefen för den aktuella brottskategorin (ex grova brott, mängdbrott, relationsbrott etc) och sedan lämnar gruppchefen ut ärendet till den utredare som har minst ärenden på sitt bord, eller är bäst lämpad om det är något särskilt med brottet som passar utredarens kompetens/erfarenhet/intresse etc.
Är det ett brott av "ej enkel beskaffenhet" (finns en lista med förutbestämda brott) så hamnar ärendet hos åklagaren, som då blir förundersökningsledare, så fort det finns en skäligen misstänkt. Innan det finns en misstänkt så är det polisen som är förundersökningsledare, ofta gruppchefen
Är brottet vardagligare/av enklare beskaffenhet så är polisen förundersökningsledare även om det finns en skäligen misstänkt
Finns det frihetsberövade personer kopplas åklagaren alltid in och leder utredningen. När den frihetsberövade släpps bestämmer åklagaren om den ska behålla ärendet eller skicka tillbaka beslutsfattandet till polisen
Åklagare är alltid förundersökningsledare när poliser är misstänkta
Polis och åklagare har ganska tät kontakt och bollar ideer och stämmer av läget med varandra. Men både polisen och åklagaren har andra egna ärenden så de bildar inget konstant team utan hörs av vid behov. Kan handla om vad någon sagt i förhör eller om man hittade ngt vid husrannsakan
Ärenden prioriteras och småsaker kan bli liggandes länge. Men de ligger alltid kvar på dataskärmen och gör sig påminda så de gglöms inte bort (iaf inte helt) men nya ärenden trillar in varje dag så det kan bli påfyllt med viktigare ärenden under lång tid. Därför tar icke-mord flera månader. En knuff på krogen och ett hundbett kan ta år, om ingen skadats allvarligt. Stora skador, och frihetsberövanden prioriteras. Likaså de ärenden politiker bestämt (just nu är misshandel mot kvinnor högt listade)
Den som är förundersökningsledare kan också lägga ner ärendet om kriterierna för det är uppfyllda. Tanken med det är god enligt mig, men svensk polis lägger ner ärenden för lättvindigt anser jag. Leder åklagaren ärendet brukar de ange direktiv som "gör det här, får inte det effekt avser jag lägga ner ärendet". Och när polisen ringer och meddelar vad utfallet blev, av exempelvis en husrannsakan, så meddelar åklagare antingen "jamendåläggerjagnedskiten" eller "vad bra, skicka över förundersökningsprotokollet så väcker jag åtal"
Typ...