Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-25, 19:09
  #13
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
OK, för det första, jag har inte ett spår var jag ska placera denna tråd, så placera om för all del. Tänkte att människovärde kanske rör religion lite, så la den där.. Jaja, till poängen:

Vad avgör en människas värde?

JAg har diskuterat en del med nazister och nationalister mm och många där verkar vara av åsikten att det är genetiska faktorer som påverkar (80% verkar vara nära på konsensus om i dessa kretsar).

MEN: När du talar om en människas värde, och vem en människa faktiskt ÄR, så är genetiska faktorer totalt intetsägande..

Du älskar inte en människa för den har muskler, för den har högt IQ, etc.. Du hatar inte en människa för dess medfödda egenskaper (eller ja, vissa gör det, men då e man ju helt jävla efterbliven). OM du hatar eller älskar en person beror det framför allt på saker som är inlärda. Ideologier, åsikter, tankar om livet, etc.. ALLA saker som är i stort sett oberoende av genetik.

Är det så att genetik påverkar mycket saker, men inga som sätter någon form av värde i människan och individen? JA, vad tycker ni?

Människans värde ur en kristen aspekt har att göra med att vi är skapade till Guds avbild. Det är ett enkelt svar, kan tyckas, men är inte alls självklart. Även i närliggande religioner som exempelvis islam är detta långt ifrån en självklar tanke.

Men även utan religion så tycker jag att det går att argumentera för livets okränkbara värde. Jag menar, vad vore evolutionen utan freaks och mutationer? När Dawkins och Tännsjö talar sig varma för aborter av de missbildade så talar de emot sig själva, så ateister de är.

Tycker jag.
Citera
2014-08-25, 19:13
  #14
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Vad avgör en människas värde?

För några år sedan roade jag mig med att dela världens samlade BNP med antal människor på jorden och har för mig att ett liv var värt något på tjugo tusen riksdaler. Om man nu vill räkna på det viset
Citera
2014-08-25, 19:28
  #15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Vad avgör en människas värde?

En världsbilds-etik, genetik, social prägling eller utilitaristisk rationalism.

Citat:
JAg har diskuterat en del med nazister och nationalister mm och många där verkar vara av åsikten att det är genetiska faktorer som påverkar (80% verkar vara nära på konsensus om i dessa kretsar).

Ett mycket snävt underlag.

Citat:
MEN: När du talar om en människas värde, och vem en människa faktiskt ÄR, så är genetiska faktorer totalt intetsägande..

Nix, inte intetsägande, men bara inte exklusiva. Men det betydar inte att konkurrerande perspektiv tar över.

Citat:
Du älskar inte en människa för den har muskler, för den har högt IQ, etc.. Du hatar inte en människa för dess medfödda egenskaper (eller ja, vissa gör det, men då e man ju helt jävla efterbliven). OM du hatar eller älskar en person beror det framför allt på saker som är inlärda. Ideologier, åsikter, tankar om livet, etc.. ALLA saker som är i stort sett oberoende av genetik.

Det finns inga ultimativa svar på dispyten mellan social imprint och genetik.
Citera
2014-08-25, 19:46
  #16
Medlem
vad som aer stort och vaerdefullt i maenniskors oegon aer oftast smaatt och fattigt i Guds. - 'Jag kaenner din bedroevelse och din fattigdom - dock, du aer Rik. och jag vet , vilken foersmaedelse du utstaar av dem som saega sig vara judar, men inte aer detta, utan aer en Satans synagoga. Upp. 2 ; 9. - 'Du sager ju ; Jag aer rik, ja, jag har vunnit rikedomar och behoever intet ; och du vet icke, att du just aer elaendig och oemkansvaerd och Fattig och blind och naken. Saa raader jag dig .....Alla som jag aelskar, dem tuktar och agar jag. Saa goer nu baettring med all flit'. 3 ;17-19.
Citera
2014-08-25, 19:51
  #17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
vad som aer stort och vaerdefullt i maenniskors oegon aer oftast smaatt och fattigt i Guds. - 'Jag kaenner din bedroevelse och din fattigdom - dock, du aer Rik. och jag vet , vilken foersmaedelse du utstaar av dem som saega sig vara judar, men inte aer detta, utan aer en Satans synagoga. Upp. 2 ; 9. - 'Du sager ju ; Jag aer rik, ja, jag har vunnit rikedomar och behoever intet ; och du vet icke, att du just aer elaendig och oemkansvaerd och Fattig och blind och naken. Saa raader jag dig .....Alla som jag aelskar, dem tuktar och agar jag. Saa goer nu baettring med all flit'. 3 ;17-19.

Jajaja, ännu ett utbrott av napkinism.
Citera
2014-08-25, 20:38
  #18
Medlem
Sepiritzs avatar
Man lär ju skilja på värde och värde.

Emotionellt värde som i den andra personen har känslor och förtjänar sina friheter, rättigheter och att åtminstone inte lida.
Praktiskt värde som i vad personen kan bidra med till omvärlden/annat.
Känslomässigt/subjektivt värde, vad personen innebär för en själv.
Och så vidare.. Det går säkert att klura ihop en hel hög olika värden och många lär vara subjektiva.
Citera
2014-08-25, 20:39
  #19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
vad som aer stort och vaerdefullt i maenniskors oegon aer oftast smaatt och fattigt i Guds. - 'Jag kaenner din bedroevelse och din fattigdom - dock, du aer Rik. och jag vet , vilken foersmaedelse du utstaar av dem som saega sig vara judar, men inte aer detta, utan aer en Satans synagoga. Upp. 2 ; 9. - 'Du sager ju ; Jag aer rik, ja, jag har vunnit rikedomar och behoever intet ; och du vet icke, att du just aer elaendig och oemkansvaerd och Fattig och blind och naken. Saa raader jag dig .....Alla som jag aelskar, dem tuktar och agar jag. Saa goer nu baettring med all flit'. 3 ;17-19.

Ska vi alla ha högläsning från varsin text? Jag kan skriva av innehållsförteckningen från shampoflaskan åt dig om du vill så kan vi jämföra värdelösa texter tillsammans. Vad det nu har med ämnet att göra vet jag inte..
Citera
2014-08-25, 20:46
  #20
Medlem
goran744s avatar
Människovärdesprincipen: Alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället.

Så borde det vara men så är det inte.
Citera
2014-08-25, 20:55
  #21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Alla föds med lika värde, men prostituerade och annat patrask som gjort bröstimplantat är värda mer i organhandelns oskyra kretsar.
Sannerligen!

Varat och varan, av Kajsa Ekman ger en liten inblick i vad som sker bakom kulisserna, ruggig läsning, ruggigt som attan. Och då får man enbart lite från toppen av isberget, sas

Detta ändå, i hinduismens väldigt kuvande-ivrande för gud, och så många andra gudar förstås (shiva förstöraren, ja iofs många religioner samsas där för en tiktigt puttrande ångkokare)
Citera
2014-08-25, 21:00
  #22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Håller med..

Borde inte de med bröstinplantat vara mindre värda för oganhandeln?? Man tycker att typ en vegan som aldrig druckit eller rökt vore idealet.. =)
Trams, du behöver inte ignorera att mänskliga värdenormen sätts inte likadant på olika delar av jordklotet.

En kvinna i t.ex Afrikas bush, har inte samma värde som en kvinna i NewYork, då människan ju mer urbaniserad hon är (hen), ddesto fler artificiella parametrar tillkommer, plikter och ansvarskänsla är också indikationer på vilket kurage och insats en människa är beredd att ge ifrån sig, det betingar, tror jag, ett något högre människovärde, dvs inre kvaliteten är utvecklad, liksom man kan tänka mer än för egen vinnings skull.

Det är nästan som empati, men ändå inte riktigt.
Citera
2014-08-25, 21:10
  #23
Moderator
pbos avatar
C S Lewis har skrivit väldigt bra om skillnaden i synen på människan som individ för icke-troende och troende. Fritt ur minnet (dvs ej citat) går hans resonemang så här:

Icke-troende jämför den mänskliga individen med nationer, folk och kulturer. Då är människans liv mycket kort jämfört med det andra och det blir logiskt att offra individen för nationen eller folkets väl. Den troende ser den mänskliga individen som en evighetsvarelse och då är den mest långlivade mänskliga kulturen endast en blinkning i jämförelse. Det blir då logiskt att sätta individens väl över allt annat.

Kontentan av resonemanget är att människan har ett absolut värde oberoende av sina förtjänster redan här och nu i egenskap av evighetsvarelse.
Citera
2014-08-25, 21:16
  #24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
För mig finns det inget allmän mänskligt egenvärde i att just vara människa. Jag kan känna empati med alla människor, men jag värderar exempelvis familjen före vänner, sedan värderar jag vänner före andra människor, osv.

Människovärdet är subjektivt och upp till varje individ att göra klart för sig och ta ansvar för. Det värde jag sätter på människor sträcker sig till den grad min empati når, och hur involverad jag är i andras liv, vad jag uppskattar hos andra.
Jag tycker exempelvis att sätta en grupp människor i en dödskammare bara för att de hör till en viss grupp är förfärligt, eller behandlar andra illa (omoraliskt) på annat vis. Men jag hävdar däremot inte att det är ett objektivt moraliskt fel, snarare är det så att jag vill ta ansvar för vad jag tycker att en människa är värd.
Jag tycker att en stat ska behandla alla medborgare som lika mycket värda.
Jag personligen värderar däremot inte människor som lika mycket värda. Det vore bara klyschigt.
Bra exempel att ta upp dödskammare. Tänk då att när dessa dödskammar-aktiviteter är i omlopp och implementerade, och försätter folk i onödig rädsla och skräck, med märkliga hot i oproportionerligt satta t.ex straffsatser...

Vad, skulle i den aspekten, kunna sägas betinga högre människovärde? Enligt mig, de med kuraget.. att försöka förbättra och med mot t.o.m aktivt försöka göra något åt, vad som åsamkar andra onödigt lidande.

Så sett är aktivister av olika grad, enormt värdesatta : vad om inte t.ex biståndshjälp öht kom till vår kännedom eller om vi aldrig fått veta att religiöst förtryck, just nu i skrivandets stund.. åsamkar folk ohyggligt lidande översatt konkret tortyr,, för religionens skull.

Dem som vågar, har ibland behövt ge sig in i elden, vilket är ett mod, som alla inte har, nöden har förvisso ingen lag men det finns dem som får hjältestatus.. har inte de erhållt ett högre människovärde i att försaka sin egen person?

Soldater t.ex... pojkar, som behöver lämna.. visst har de ibland inte valt det, men ojoj vad de behöver fronta och det helt oplanerat. Har de inte behövt slita fysiskt extraordinärt? Medan vi sipprar cocacola och undrar om katten kanske fick en loppa i pälsen idag?

i-lands-bekymren, ska man ha en vinterjacka i år, eller ska man kanske investera i två el tre.. och ska det upp nya gardiner.. vad är det... konsumtion, jag ser mig som oftast usel. Jämfört med vad jag skulle kunnat, men... allt ska också pyttsas in med summor pengar hindrar många från att få kontakt med det mer genuina människovärdet, i att värdesättningar ofta inte står i relevans. Politiken sviker också... det är gaps.. som är så irrelevanta, att jag icke fattar varför en sådan som folkpartiste som jobbar för RK, öht kvitterar ut de summor han gör... medan en hord med gratisarbetare.. får ... en summa som illustrerar TYDLIGT deras sämre människovärde.


Det går aldrig att förbise, att pengar mäter människovärde, aldrig. vi har haft civiliserade principer som vägledande nu så länge att det är äckligt att försöka dribbla bort det.

Människan är ett djur, och merparten kan alltså inte ens räkna och omvandla rätt, så enkelt ser jag det. Sedan får man stå ut med att apor är och förblir apor. Vi tror vi är ädla, pekar mot religionen, och självbedrar oss några varv så det går att stå ut, undrar och undrar men så fega att ddem som sätter ner foten, de får på moppo... de får sällan erkännanden.¨

kan göra mig smått arg ibland, skitsur rent ut sagt.

så det ska bli underbart att lämna planeten, till hundra procent underbart, bara man inte återkommer.. fy faan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback