Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-24, 20:36
  #1
Medlem
Roddarens avatar
Nikon kommer inom kort släppa en ny kamera som kommer heta D750 och den skall bl.a. ha en 24mp sensor och hamna mellan D610 och D800 i pris och antagligen prestanda. Det verkar äntligen som att det kommer en uppföljare till D700

http://nikonrumors.com/2014/08/18/th...nRumors.com%29
Citera
2014-08-25, 10:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Nikon kommer inom kort släppa en ny kamera som kommer heta D750 och den skall bl.a. ha en 24mp sensor och hamna mellan D610 och D800 i pris och antagligen prestanda. Det verkar äntligen som att det kommer en uppföljare till D700

http://nikonrumors.com/2014/08/18/th...nRumors.com%29

Det blir väl inte exakt en efterträdare. I så fall hade de tagit sensorn från D4s och satt in i D800/810 huset.
Jag hoppas att de tar autofokussystemet från D4s och D810 och inte den från D610 och Df. Kanske att kameran har högre fps än D810 och D610, men inte nödvändigt för mig.
Citera
2015-01-27, 15:12
  #3
Medlem
Då har den varit här ett tag, kära d750.
Tyvärr drabbas den av barnsjukdomar, en klar skillnad från d600-incidenten (då flera sensorer var fläckiga p.g.a. olja) är Nikons bemötande. De verkar faktiskt ha lärt sig en läxa.

Problemet med d750 är abnormal flare (är solkatt en korrekt översättning på flare?) orsakat av AF-modulens position. När problemet först började rapporteras verkade inte alla kameror påverkade, det känns dock som ganska många dras med förstörda motljusbilder.

En video som visar problemet: https://www.youtube.com/watch?v=LynWn0DvdO0
En bild: https://farm6.staticflickr.com/5612/...ae71e1acd5.jpg

Nikon var relativt snabba med att erkänna och påbörja felsökning av d750:an, ett officiellt uttalande gjordes den 29 december:

"We have received indications from some users that when photographing scenes in which a bright light source, such as the sun or high-intensity lighting, is at a certain position along the top border of the frame, flare with an unnatural shape may sometimes occur in images captured with the D750 digital SLR camera.

We are currently looking into measures to address this issue. Further details will be announced as soon as they are determined."


Mindre än 2 veckor senare meddelade Nikon att man kommer reparera samtliga defekta d750. Ett fantastiskt steg i rätt riktning sedan pinsamheterna kring d600.


Jag var på väg att köpa mig ett exemplar och valde att testa samtliga som Japanfoto hade inne. Alla fem var defekta. Ni som köpt kameran, har ni upplevt motljusproblemet till vardags?

Väntar tålmodigt på att få lägga vantarna på en fixad d750, bör landa på hyllorna inom ett par veckor.
Citera
2015-01-27, 20:46
  #4
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekuji
Då har den varit här ett tag, kära d750.
Tyvärr drabbas den av barnsjukdomar, en klar skillnad från d600-incidenten (då flera sensorer var fläckiga p.g.a. olja) är Nikons bemötande. De verkar faktiskt ha lärt sig en läxa.

Problemet med d750 är abnormal flare (är solkatt en korrekt översättning på flare?) orsakat av AF-modulens position. När problemet först började rapporteras verkade inte alla kameror påverkade, det känns dock som ganska många dras med förstörda motljusbilder.

En video som visar problemet: https://www.youtube.com/watch?v=LynWn0DvdO0
En bild: https://farm6.staticflickr.com/5612/...ae71e1acd5.jpg

Nikon var relativt snabba med att erkänna och påbörja felsökning av d750:an, ett officiellt uttalande gjordes den 29 december:

"We have received indications from some users that when photographing scenes in which a bright light source, such as the sun or high-intensity lighting, is at a certain position along the top border of the frame, flare with an unnatural shape may sometimes occur in images captured with the D750 digital SLR camera.

We are currently looking into measures to address this issue. Further details will be announced as soon as they are determined."


Mindre än 2 veckor senare meddelade Nikon att man kommer reparera samtliga defekta d750. Ett fantastiskt steg i rätt riktning sedan pinsamheterna kring d600.


Jag var på väg att köpa mig ett exemplar och valde att testa samtliga som Japanfoto hade inne. Alla fem var defekta. Ni som köpt kameran, har ni upplevt motljusproblemet till vardags?

Väntar tålmodigt på att få lägga vantarna på en fixad d750, bör landa på hyllorna inom ett par veckor.

Tjacka 810an istället.
Citera
2015-01-27, 22:13
  #5
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Tjacka 810an istället.

Faktiskt ganska värdelöst inlägg om man inte kommer med lite argument.
Citera
2015-01-27, 23:16
  #6
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Faktiskt ganska värdelöst inlägg om man inte kommer med lite argument.

Känns inte som de kan flytta på AFn så reparation kommer nog ha vissa negativa konsekvenser.
Citera
2015-02-04, 06:13
  #7
Medlem
barkeepers avatar
Jag hade min d800 i ett halvår. Fy fan vilken jobbig kamera, den gav jag snabbt upp på. Monsterfiler, ET jävla pillande i efterbehandlingen, och kass ergonomi.
D750 är fortfarande ingen efterföljare till d700:an, 24MP är för mycket, och den där vippskärmen tror jag begränsar levnadstiden. D4s sensor i d800 kropp, ja tack.
Citera
2017-01-18, 22:44
  #8
Medlem
-Andreas-s avatar
Ja. Jag bumpar denna.

Köpte en D750, gick från en D7200a, förra veckan.
Kunde inte hålla mig.

Har bara tagit ett hundratal foton i både JPG och RAW och är helnöjd.
Natt/skymning/mörkt... för det mesta.
Men lite i dagsljus också.
Får komma med en bedömning sen när man har satt på optik som gör att man kan löpa linan ut med det huset.

MEN.
I jämförelse med 7200an - som också är välbyggd - är denna ännu mer byggd som en tank, väldigt robust och tung.
Det gillar jag. Stort plus på det.
Citera
2017-04-23, 02:35
  #9
Medlem
-Andreas-s avatar
Jo.
Får väl återkomma med input om 750'n + fullformat lins.

Är helnöjd.
Fotar mestadels manuellt, men plus af motor på och antivibration, när det behövs.

Har kanske tagit 2-3k bilder, max, men i alla möjliga miljöer.

Well.
Den är rejäl och uppfyller mina krav.
Värd varenda krona.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback