Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-24, 12:35
  #1
Medlem
Remuluss avatar
Som rubriken säger så skall jag resa till Mali och Burkina Faso om några månader och stanna ca 4 veckor. Det gäller främst som en förberedande företagsresa innan några längre vistelser under 2015. Kommer delvis att resa ensam om jag inte hittar några fler som åker med. Har sökt efter information om länderna men inte hittat så mycket. I vart fall inte så mycket som jag önskade. Läget med Ebola och Tuaregupproret och AQIM (Islamisterna) mm har jag koll på och att UD avråder från resa. Kommer mest att vara i sydvästra Mali (Kayes, Koulikoro och Sikasso) och har ännu inte bestämt närmre var det blir i BF förutom Ouagadougou i några dagar. Även om det främst är en företagsresa så kommer det inte att bli några lyxhotell. Tvärt om. Det blir mest tält och hyddor och det är bl.a. säkerheten jag undrar över.

Den enda erfarenheten jag har av Afrika är en backpackerresa på 4 veckor i Marocko som var ganska tuff ibland. Går det att jämföra? Hur är människorna där? Vänliga, otrevliga, försöker de blåsa en hela tiden? Hört lite negativt om Mali, men tvärtom om BF. Duger lite turistfranska för att klara sig? Mat i bushen? Lite om traditioner och seder? Kanske behov att lära sig lite Bambara? Bästa malariaprofylaxen. Köpa i Sverige eller där nere?

Tacksam för all information vad det än är!
Citera
2014-08-24, 15:02
  #2
Medlem
Remuluss avatar
Lägger med några länkar som diskussionsmaterial.

http://www.travelindependent.info/africa-west.htm#Mali

http://www.travelindependent.info/af...tm#burkinafaso

http://wikitravel.org/en/Mali

http://wikitravel.org/en/Burkina_Faso

http://www.lonelyplanet.com/mali

http://www.lonelyplanet.com/burkina-faso

Bra information överlag, men stämmer det? Har någon här erfarenhet från något av dessa länderna, eller kanske grannländer? Andra allmänna tips? Hur är dem som bor i Västafrika rent allmänt? Vad är viktigast att tänka på?
Citera
2014-08-24, 21:52
  #3
Medlem
uddevs avatar
Bodde i Burkina Faso (ouaga) i 6 månader för ett år sedan. Människorna är väldigt vänliga och jag kände mig aldrig utsatt när jag berusad tog mig hem till min lägenhet, jag e vit som snövit och kan ingen franska som är det språk som används. Rörde mig även i norra delarna av Burkina pga jobb och upplevde att människorna var vänliga där oxå. Bodde i egen lägenhet i Ouaga och på hotell när jag reste i övrigt. Standarden är inte direkt europeisk, men det antar jag att du vet. Dock rådde ju vissa restriktioner när jag reste runt, inte vara ute på natten, etc. Ang. Mali kan jag inte uttala mig om, antar att du redan har fått en säkerhetsgenomgång och att du vet om kidnappningarna i norra Mali. Man bör nog inte som ljushyad åka dit, och framför allt inte själv utan säkerhetsvakter med sig.
Men som sagt, folket i Burkina kommer jag alltid att minnas med värme
Citera
2014-08-24, 21:52
  #4
Medlem
Jag har varit i BF. Många där kan inte franska, än färre engelska. Människorna där är vänliga, men försöker blåsa varandra och dig när möjlighet gives. Man äter huvudsakligen le Tô - en tjock gröt av majs- eller hirsmjöl - som ätes med grönsaker, fisk eller kött.
Säkerhetsläget för stunden kan jag inte uttala mig om. Jag var där på 90-talet.
Citera
2014-08-24, 21:53
  #5
Medlem
uddevs avatar
Får man fråga vad det är för typ av jobb?
(ren personlig nyfikenhet
Citera
2014-08-24, 21:58
  #6
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Jag har varit i BF. Många där kan inte franska, än färre engelska. Människorna där är vänliga, men försöker blåsa varandra och dig när möjlighet gives. Man äter huvudsakligen le Tô - en tjock gröt av majs- eller hirsmjöl - som ätes med grönsaker, fisk eller kött.
Säkerhetsläget för stunden kan jag inte uttala mig om. Jag var där på 90-talet.


Jag fick känslan av att franskan var ganska utbredd, kanske så skiljer sig våra orter åt eller så har skolan blivit lite mer fungerande vad gäller språk. Sant som du skriver om att vissa försökte blåsa dig, men jag upplevde att det mest var så på marknader av olika slag och givetvis råkade man ut för dom berömda skillnaderna på local/turist prices.
Citera
2014-08-24, 23:02
  #7
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Bodde i Burkina Faso (ouaga) i 6 månader för ett år sedan. Människorna är väldigt vänliga och jag kände mig aldrig utsatt när jag berusad tog mig hem till min lägenhet, jag e vit som snövit och kan ingen franska som är det språk som används. Rörde mig även i norra delarna av Burkina pga jobb och upplevde att människorna var vänliga där oxå. Bodde i egen lägenhet i Ouaga och på hotell när jag reste i övrigt. Standarden är inte direkt europeisk, men det antar jag att du vet. Dock rådde ju vissa restriktioner när jag reste runt, inte vara ute på natten, etc. Ang. Mali kan jag inte uttala mig om, antar att du redan har fått en säkerhetsgenomgång och att du vet om kidnappningarna i norra Mali. Man bör nog inte som ljushyad åka dit, och framför allt inte själv utan säkerhetsvakter med sig.
Men som sagt, folket i Burkina kommer jag alltid att minnas med värme

Tack för inlägget. Riktigt värdefullt med någon som varit där!
Hur klarade du dig utan Franskan?
Standarden på hotell. Nej, har inte räknat med Europeisk direkt. Känner väl till Franska toaletter. Har fått samma direktiv. Inte ute på natten, varken med bil eller krogrundor i städer. Även med tanke på malariamyggorna.
Ja, känner väl till kidnappningarna i norra Mali. Fått varningar om det i Bamako också, även om risken är mycket lägre där.
Hade du säkerhetspersonal med dig? Eller var det inga problem? Skulle det behövts ibland? Hade du egen bil?
Citera
2014-08-24, 23:11
  #8
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Jag har varit i BF. Många där kan inte franska, än färre engelska. Människorna där är vänliga, men försöker blåsa varandra och dig när möjlighet gives. Man äter huvudsakligen le Tô - en tjock gröt av majs- eller hirsmjöl - som ätes med grönsaker, fisk eller kött.
Säkerhetsläget för stunden kan jag inte uttala mig om. Jag var där på 90-talet.

Bra med info även om det några år sedan.
Hur pass hotfulla var dem när de försökte blåsa dig eller andra? Kunde vara ganska aggressivt i Marocko menar jag. Riktigt obehagligt ibland.
Maten ja. Funderar på att ladda upp med konserver och torrfoder i Bamako och Ouagadougou innan det blir bushen. Men man klarar sig kanske på vad man hittar där? Hur klarade du dig utan språket. Jo, jag fattar väl lite, teckenspråk och sådant, men gick det bra? Hade du stora problem med det? Hade du tillgång till egen bil eller hur förflyttade du dig, om du nu gjorde det?
Citera
2014-08-24, 23:20
  #9
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Får man fråga vad det är för typ av jobb?
(ren personlig nyfikenhet

Jag arbetar i en ädel bransch. Vad för typ av jobb hade/har du?
__________________
Senast redigerad av Remulus 2014-08-24 kl. 23:32.
Citera
2014-08-26, 00:28
  #10
Medlem
LoisGriffins avatar
är du inte rädd för Ebola?

Bara skoja ,min man och mig ska också resa till Mali i September-Oktober och besök min familj som bor där . Du måste vara registrerad på svensk ambassaden i Bamako. Jag hoppas också att du vet någon som bor där .
__________________
Senast redigerad av LoisGriffin 2014-08-26 kl. 00:33.
Citera
2014-08-26, 10:44
  #11
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoisGriffin
är du inte rädd för Ebola?

Bara skoja ,min man och mig ska också resa till Mali i September-Oktober och besök min familj som bor där . Du måste vara registrerad på svensk ambassaden i Bamako. Jag hoppas också att du vet någon som bor där .

Nej, Ebolan kommer inte att stoppa min resa, vilket jag förstår inte kommer att påverka er heller. Däremot har jag respekt för det. Det är nog bara en tidsfråga innan det kommer till Mali också. Är nog lite räddare för Islamisterna i så fall.
Information jag fått anger inte att man måste vara registrerad på ambassaden när man är där. Däremot att det är lämpligt. Jag kommer att vara det i alla fall.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ll-ambassaden/

Nej, kan tyvärr inte säga att jag känner någon som bor där även om jag under en tid haft mailkontakt med en som bor och är uppvuxen i Bamako. Något speciellt du tänker på angående det?

Har dock kontakt med en som är där där ofta och under längre perioder. Delvis skall jag resa tillsammans med honom.
Bland annat därför jag gjort inlägg här, för att höra om det är fler som skall resa dit samt få så mycket information som möjligt innan. Det blir nog ändå att resa ensam en del och det ser jag inte fram emot direkt. Speciellt inte utan tillräckligt med information innan.

Hoppas bara att du inser att du faktiskt kan bidra med information här som är väldigt unik. Ser fram emot det!
__________________
Senast redigerad av Remulus 2014-08-26 kl. 11:15.
Citera
2014-08-26, 13:38
  #12
Medlem
Vad det gäller malariatabletter, jag hade doxycyclin och den var bra - inga biverkningar. Fick det här på vaccinationcentralen. Men kanske går att köpa där och billigare också.
Undvik bushmat snälla du, även om det inte finns Ebola där så man vet aldrig.
Har varit på Elfenbenskusten tidigare iår, kan inte ett enda ord på franska men vi klarade oss perfect, teckenspråk od, allt gick jätte bra. Så jag förmodar du klarar dig också. Och lite engelska kan nuförtiden alla prata, mer eller mindre.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2432622

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback