Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-03, 05:23
  #1
Medlem
http://www.oru.se/templates/oruExtNe...wsPageID=21166
Motiveringen är följande: Genom att utse Högskolan i Örebro till universitet 1999, visade statsminister Göran Persson prov på såväl mod som förutseende genom att förstå och stödja den potential och vitalitet som Örebro universitet representerar. Hans initiativ och beslut bär nu frukt i det unga universitetet för växande människor.

- Göran Perssons helhjärtade stöd till vårt universitet har betytt fantastiskt mycket och varit en inspirationskälla i vårt arbete, säger Peter Wide, dekanus vid MNT-fakulteten.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2480&a=294809

Göran Persson som själv studerade vid Örebro högskola 1969-71 har accepterat.

http://www.folkpartiet.se/templates/...____15845.aspx

Fp KU-anmäler Persson för doktorshatten

- Göran Perssons val att acceptera utnämningen till hedersdoktor vid Örebro universitet med den motivering som angavs kan sätta statsministerns oväld och integritet i fråga. Därmed riskerar Göran Persson också att ha brutit mot grundlagens bestämmelser.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2

"Perssons doktorshatt misstänkt mutbrott"

Institutet mot mutor begär i dag att riksåklagarens korruptionsenhet utreder om Örebro universitet och statsministern gjort sig skyldiga till mutbrott. Detta sedan Göran Persson promoverats till hedersdoktor.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...600954,00.html

EN LÖJLIG HISTORIA Statsminister Göran Perssons utnämning till hedersdoktor i Örebro är en löjlig historia och löjligast var den socialdemokratiske rektorn som inte drog sig för att tricksa för att förse sin partiordförande med doktorshatt.
Löjliga var också universitetets servila och tacksamma formuleringar, som snarare för tankarna till Nordkorea än till ett självständigt universitet.
Men löjligast var den socialdemokratiske rektorns tricksande för att hans partiordförande skulle få hög hatt och diplom.

http://www.fernold.com/goran/blog/20...ka-vrlden.html

Örebro skämmer ut den akademiska världen
Göran Persson har promoverats till medicine hedersdoktor vid Örebro högskola. Högskoleverket tycker inte att högskolan i Örebro uppfyller kraven för att få kalla sig universitet och avslog deras ansökan. Den s-märkte rektorn ringde då upp sin kompis i Rosenbad och bad om hjälp och fick det. Som tack fick då Persson en doktorstitel. Det märkliga i sammanhanget är att det s.k. universitetet i Örebro inte har någon medicinsk institution ännu. Om du vill ha en läkarutbildning så sök snabbt till Örebro innan det är för sent och man hinner ordna kurser och forskning. Övriga fakulteter har tydligen sagt nej till Persson som hedersdoktor och det hedrar dem.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1
Doktor Persson försvarar hatten

Göran Persson tar inte alls illa vid sig av kritiken mot utnämningen till hedersdoktor vid Örebro universitet. Han är bara glad och stolt.

Jag känner mig bara hedrad av att man har kommit att tänka på min ringa person i detta sammanhang, sade han. Han avfärdar kritiken från kristdemokraterna med:

- Kristdemokraterna har problem med 4-procentsspärren och vill in i politiken. Jag är inte imponerad.

---
När jag kom att tänka på Göran Perssons medicine doktorshatt fick jag konspirationstankar. Hela hsitorien är ju så pinsam att man anar en konspiration. Nån av Perssons motståndare (oppositionen, personlig fiende, nån som vill ha en allmän debatt om mutor/hedersdoktorstitlar/den akedemiska världens korrupthet, nån som bara vill ha nåt att skratta åt, nån som vill förnedra Persson offentligt, nån som hatar sossarna, nån som hatar Örebro Universitet, nån som vill håna hedersdoktorer överlag, nån som vill få fram kompispolitiken inom regering, riksdag, sossar, skolor, nån som vill skada landet Sveriges anseende osv osv finns massa tänkbara konspirationsmisstänkta) har iscensatt mutan!? Inte ens sossarna och han är väl så korkade? (Eller...)
Det är nästan så man tror det inte är sant!
Sveriges statsminister, tidigare studerande vid universitetet, utser mot högskoleverkets vilja sitt gamla universitet, med socialdemorkatisk rektor och styrelse högskolan till universitet på mycket tvivelaktiga grunder. Några få år seanre blir han doktor där, i medicin! (en fakultet som inte ens fanns, alla andra fakulteter tackade nej så man fick ta denna som var under uppbyggnad) Alla (t o m Aftonbladet, sossar osv) skrattar åt det hela (utom Göran själv som inte verkar fatta nånting av det uppenbart sjuka i utnämnelsen), Persson anmäls för mutor (blir dock såklart nedlagt eftersom det skulle se illa ut med en statsminister som döms för mutbrott), hela universitet (högskolan egentligen om det inte vore för Perssons korrupta beslut) hånas och anställda, (hederligt utnämnda) doktorer och studenter skäms över utnämningen. Motiveringen gör helt uppenbart gällande att det är en muta, man försöker inte ens dölja att det är ett tack för hjälpen. Sveriges statsminister mutas helt öppet av partikamrater, och tar emot mutan, dessutom med uttyckt stolthet och glädje! I ett ämne han knappast vet nånting om, medicin! (man häpnar)

Persson verkar stolt när han under högtidliga former mottager hatten, alla utomstående som ser det på TV/tidningar skrattar/gråter (man vet ej om man ska skratta eller gråta).
Hela historien är så sinnesjuk att man undrar om itne nån fiende till Persson och/eller sossarna iscensatt det hela. Eller är Persson och sossarna så fartbilnda efter alla år vid makten att man inte ser att folk skrattar åt utnämningen? Att Persson som medicine hedersdoktor är ett jävla skämt och att t o m sossarans egna tidningar talar om Nordkorea.
FP och KD kritiserar det hela och Persson avfärdar det med att dom är desperata i jakt på väljare...att han är glad att man "tänkt på hans rigna person". (vilket diskret försök att försöka förminska sig själv...NOT!)
Om det INTE är en konspiration är det nästan mer oroande än om dom menar allvar med utnämningen och Doktorn själv tar emot den med glädje, till synes oförstående över den uppenbara mutan...(tyvärr tror jag dom menade allvar och att Doktorn själv aldrig insåg vilket löjes skimmer allt fick, mot honom själv, mot partiet, mot universitet! och att det var ett så uppenbart bevis för kompispolitken och mutorna i landets ledande parti. Senare utnämning av Lars Engkvist (s) till chef inom det "fria" SVT späder på misstankanra, kan det ha varit steg 2 i konspirationen att skada sossarna? Vad blir steg 3?)
Citera
2005-09-08, 03:15
  #2
Medlem
dirtydroolers avatar
Nja...

Om det var en konspiration så var den väl ändå lite misslyckad. Det blev ju inte särskilt mycket väsen av det hela om man jämför med andra klavertramp.
Dessutom måste man ha rätt så bra fantasi för att komma på en sån grej. Borde finnas lättare sätt att tvåla till honom.

Däremot har jag en tid funderat på om inte moderaterna har någon som sitter och letar upp all smutsig byk som finns hos sossarna. Det har varit många avslöjanden den senaste tiden. Värre lär det väl bli ju närmare valet vi kommer.
Citera
2005-09-08, 03:24
  #3
Medlem
Han är inte förtjänt av någon doktorshatt.... det är bara ett sätt för fet göran att känna sig duktig...... han är ju trots allt ganska så mycket bättre än alla andra svenskar. Fråga honom så får ni se.....
Citera
2005-09-08, 04:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydrooler
Om det var en konspiration så var den väl ändå lite misslyckad.

Ja det har du rätt i. Jag tror inte på det själv egentligen utan det var mest en teori jag fick i skallen. Troligen helt åt skogen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback