Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-23, 21:43
  #1
Avstängd
nä fyfan, det här med att jobba (slava) är inte min grej. Jag mår sjukt dåligt över att jobba. Det enda bra med det är fredagen när man är påväg hem och när man är hemma de första timmarna. Redan på fredagskvällarna så upplever jag extrem ångest och jag kan inte njuta av helgen alls. Jag kan inte släppa tanken att jag måste jobba på måndagen och det förstör hela helgen. På måndagen så mår jag allra sämst, då måste jag acceptera att jag ska slava resten av veckan. Jobbet äter upp hela ens liv och det enda man gör där är att suga chefens kuk med ett falsk leende på läpparna.

Kom inte och säg att det blir bättre om jag skaffar ett jobb jag brinner för. Det finns inga roliga jobb,acceptera det. Man intalar bara sig själv att man har ett roligt jobb eftersom man inte vill inse att man är en slav.

Jag måste kunna leva på bidrag, jag ser ingen annan utväg. Det verkar som ett helvete att leva på soc då man måste söka jobb hela tiden och man får inte äga nånting, de gör vad som helst för att inte ge dig pengar. Jag vill få sjukerstättning då man får äga saker då och man får ha ett liv, och det bästa av allt är att pengarna "kommer in på kontot" varje månad. Jag har även hört att man får tjäna några tusenlappar utöver det, om någon kan bekräfta det så tackar jag i förväg.

Jag har lite frågor om sjukersättningen

1. Får man äga bostadsrätt?
2. hur mycket pengar brukar det vara?
3. Jag måste fejka en psykisk sjukdom, vilken/vilka är best när det gäller sjukersättning?
4. Måste man "prövas" var tredje år? eller kan man skippa det om man vill?

tackar på förhand. Moralkärringar undanbes. ni är patetiska, vi fattar det.
Citera
2014-08-23, 21:48
  #2
Medlem
SurfStars avatar
Ja mår du så dåligt av att arbeta kanske du lider av nån ångest och kan bli sjukskriven men undrar om de är så kul att leva på bidrag hela livet jag menar folk kommer se ner på dig, du kommer inte kunna påverka din ekonomi och vem vet en dag kanske du tröttnat på tristessen som de blir av att inte ha nån sysselsättning...
Citera
2014-08-23, 21:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrutte-fjutte
Kom inte och säg att det blir bättre om jag skaffar ett jobb jag brinner för. Det finns inga roliga jobb,acceptera det. Man intalar bara sig själv att man har ett roligt jobb eftersom man inte vill inse att man är en slav.

Självklart finns det jobb som man kan anse vara roligt, mitt jobb t.ex upplever jag som det.
Citera
2014-08-23, 21:52
  #4
Medlem
Amen vafan. Så jävla typiskt. INGEN älskar väl att jobba. Det säger ju sig självt - det är JOBBIGT att jobba. Visstfan hade väl de flesta sluppit det om man inte behövde det. Ungdomar idag verkar tro att man kan hitta ett soft jobb hur som helst och bara ha det gött utan att behöva göra någonting och ändå casha in.
Så är livet, jobba är inte värst kul. Bidragsfusk är ännu tristare.
Citera
2014-08-23, 21:54
  #5
Medlem
sodars avatar
1. Ja man får äga en bostadsrätt.
2. Det beror på hur mycket du tjänat tidigare när du jobbat. Om du tjänade 20 000kr /månad brutto tidigare, så får du ut ca 15 300kr /månad brutto.
3. Naturligtvis måste du ha någon form av sjukdom. Den vanligaste idag som folk är sjukskrivna för är depression, så jag råder dig att låtsas ha depression. Räkna med att du först måste gå till läkaren och ha någon from av utredning, annars kan diagnosen inte fastställas.

Vet inte svaret på sista frågan.

Personligen tycker jag synd om dig. Det kommer sluta med att du blir deprimerad på riktigt, då är det inte på skoj längre. Ingen människa kan gå hemma hela tiden, medan alla andra jobbar, och faktiskt må bra. Visst, första året är det säkert skönt. Men sedan.. Nja.
__________________
Senast redigerad av sodar 2014-08-23 kl. 21:58.
Citera
2014-08-23, 21:58
  #6
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
1. Ja man får äga en bostadsrätt.
2. Det beror på hur mycket du tjänat tidigare när du jobbat. Om du tjänade 20 000kr /månad brutto tidigare, så får du ut ca 15 300kr /månad brutto.
3. Naturligtvis måste du ha någon form av sjukdom. Den vanligaste idag som folk är sjukskrivna för är depression, så jag råder dig att låtsas ha depression. Räkna med att du först måste gå till läkaren och ha någon from av utredning, annars kan diagnosen inte fastställas.

Vet inte svaret på sista frågan.

Personligen tycker jag synd om dig. Det kommer sluta med att du blir deprimerad på riktigt, då är det inte på skoj längre. Ingen människa kan gå hemma hela tiden, med alla andra jobbar, och faktiskt må bra. Visst, första året är det säkert skönt. Men sedan.. Nja.

Och gå sjukskriven på sjukpenning i flera år (kanske så pass länge så den sjukdomsgrundande inkomsten sjunker rejält. Sen är det dags för neuropsykatrisk utredning, något års väntetid. Sen KANSKE du får sjukersättning/sjukpension. Men bara kanske.
Citera
2014-08-23, 22:00
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SurfStar
Ja mår du så dåligt av att arbeta kanske du lider av nån ångest och kan bli sjukskriven men undrar om de är så kul att leva på bidrag hela livet jag menar folk kommer se ner på dig, du kommer inte kunna påverka din ekonomi och vem vet en dag kanske du tröttnat på tristessen som de blir av att inte ha nån sysselsättning...
Förstår att bidragstagande är bottenskrapet av samhället, men det är det värt. Man kan alltid ljuga om sin inkomst. Jag kommer nog aldrig tröttna då jag är extremt kreativ och är bra på att underhålla mig själv. På dagarna kan man gymma, simma i en sjö, spela tv-spel, meditera, knarka, ta en skogspromenad, sova till klockan 12, runka, filosofera, träffa andra kompisar som lever på bidrag, fiska, ta en springtur, cykla några mil, hänga på flashback, plocka svamp, fota djur i skogen och helt enkelt njuta av livet, listan kan göras lång
Citera
2014-08-23, 22:01
  #8
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrutte-fjutte
Förstår att bidragstagande är bottenskrapet av samhället, men det är det värt. Man kan alltid ljuga om sin inkomst. Jag kommer nog aldrig tröttna då jag är extremt kreativ och är bra på att underhålla mig själv. På dagarna kan man gymma, simma i en sjö, spela tv-spel, meditera, knarka, ta en skogspromenad, sova till klockan 12, runka, filosofera, träffa andra kompisar som lever på bidrag, fiska, ta en springtur, cykla några mil, hänga på flashback, plocka svamp, fota djur i skogen och helt enkelt njuta av livet, listan kan göras lång

Nej verkligen inte, alla kan hamna där. bottenskrapet av samhället är dock parasiterna som inte är i behov av bidragen och utnyttjar systemen.
Citera
2014-08-23, 22:02
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RawSTR
Självklart finns det jobb som man kan anse vara roligt, mitt jobb t.ex upplever jag som det.
Får man fråga vad du jobbar med?
Citera
2014-08-23, 22:04
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
1. Ja man får äga en bostadsrätt.
2. Det beror på hur mycket du tjänat tidigare när du jobbat. Om du tjänade 20 000kr /månad brutto tidigare, så får du ut ca 15 300kr /månad brutto.
3. Naturligtvis måste du ha någon form av sjukdom. Den vanligaste idag som folk är sjukskrivna för är depression, så jag råder dig att låtsas ha depression. Räkna med att du först måste gå till läkaren och ha någon from av utredning, annars kan diagnosen inte fastställas.

Vet inte svaret på sista frågan.

Personligen tycker jag synd om dig. Det kommer sluta med att du blir deprimerad på riktigt, då är det inte på skoj längre. Ingen människa kan gå hemma hela tiden, medan alla andra jobbar, och faktiskt må bra. Visst, första året är det säkert skönt. Men sedan.. Nja.
Hade fakist tänkt att jobba svart en gång i veckan, varannan vecka typ för att dra in några extra tusenlappar.
Citera
2014-08-23, 22:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrutte-fjutte
Förstår att bidragstagande är bottenskrapet av samhället, men det är det värt. Man kan alltid ljuga om sin inkomst. Jag kommer nog aldrig tröttna då jag är extremt kreativ och är bra på att underhålla mig själv. På dagarna kan man gymma, simma i en sjö, spela tv-spel, meditera, knarka, ta en skogspromenad, sova till klockan 12, runka, filosofera, träffa andra kompisar som lever på bidrag, fiska, ta en springtur, cykla några mil, hänga på flashback, plocka svamp, fota djur i skogen och helt enkelt njuta av livet, listan kan göras lång

Låter soft. Du borde bilda/ansluta dig till en sådan grupp människor som har samma livsfilosofi som dig.

I framtiden kommer ingen behöva jobba då AI kommer sköta alles. TS, du kanske är en pionjär!
Citera
2014-08-23, 22:10
  #12
Medlem
Shadowcrafts avatar
Ånej snälla, bidra till samhället!

Jobba 75 % eller mindre, testa att vara vikarie på en skola det är rätt kul!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback