Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-23, 13:21
  #1
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag äger ett par JWS-högtalare utav HiFi-typ. Dessa är inte jättebra, och de bygger i princip på 2 stycken jättebasar i vardera låda, ett kraftigt underdimensionerat mellanregister, och en hyffsad diskant.

Det sitter inget delningsfilter i dessa, vilket förvånar mig. Jag undrar, om jag sätter in sådana, hur kommer ljudupplevelsen att förändras?

Kommer jag kunna isolera mellanregistrets frekvenser bättre, och få ut ett klarare mellanregister?
Citera
2014-08-23, 13:37
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Det kan låta både betydligt sämre och bättre.
Om du vet hur man gör, eller har tiden att ta reda på hur, gör du ett anpassat delningsfilter.

Dyrt är det inte, bara tidsödande...
Citera
2014-08-23, 20:16
  #3
Medlem
Om jag får gissa så sitter det faktiskt ett delningsfilter i högtalaren om inte någon medvetet skruvat bort det. Dock kan det i princip bestå av en kondensator lödd direkt eller i närheten av diskanten. Det blir ett pysslande för att få ihop det bra, du måste veta lämpade delningsfrekvenser för elementen, kanske måste nån kompensation in osv osv.

Dessutom är de förmodligen byggda för att vara just som de är, detta gäller även elementen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback