Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-28, 08:33
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Och efter att du, som du uttrycker det, säkerställt dina barns välgång kommer dessa att ha betydligt bättre förutsättningar att göra detsamma för sina barn än vad många andra har.

Jag förstår att ekonomisk och social trygghet är något du vill ge dina barn och jag skulle aldrig stämma in med dem som säger att det gör dig till en egoist. Om något så gör det dig till en bra förälder. Däremot bör du också kunna se att det inte är alla förunnat att ha föräldrar som erbjuder dem en trygg uppväxt. Är det då inte rimligt att vi som samhälle ger även dessa barn en ärlig chans? De kan inte beskyllas, lika lite som det är dina barn kan berömmas, för de beslut deras föräldrar har fattat.

Givetvis är min förhoppning att mina barn ska ha möjlighet att göra detsamma för sina. I min värld utgör dock jag och dem samma enhet, samma familj, varför de är förtjänta av mina förtjänster lika mycket som jag är över deras. På samma vis som du inte kan skilja ut någon del av kroppen hos en atlet.

Med det sagt så är hag för att ge sämre littade möjligheter till en bättre värld. Jag betalar i dagsläget mångdubbelt mer i skatt än en vanlig arbetare. Det skulle jag även göra med en platt skatt vilket denna tåd inte handlat om. Vidare har jag ingenting emot att hjälpa de sämre bemedlade med skolgång, sjukvård, infrastruktur, rättsväsende samt socialt stöd till de som inte kan arbeta; och då menar jag på riktigt, inte bara att de vant sig vid sin lugna lunk och mår dåligt av att gå till jobbet (depression) eller att de är för uttröttade på grund av sena kvällar framför dataspel och film (fibermylagi). Faktum är att en majoritet av sjukskrivningarna numera beror på psykosomatiska skäl.

De stackars barn som växer upp i denna miljö och därmed förlorar sin barndom har jag all sympati med. När de nått vuxenålder är det dock dags att ställa krav för att inte mönstret ska upprepas.

När jag betalar för allt detta accepterar jag dock inte att hela tiden höra hur ond och egoistisk jag är för att jag inte betalar ännu mer än vad jag redan gör. Lite tacksamhet för mitt skit för deras skull hade varit på sin plats.


Citat:
Ursprungligen postat av EB
Angående dina möjligheter att gå ner i tid om skattesatsen vore lägre är jag skeptisk. Få branscher är så meritokratisk som finansbranschen. Man sliter under de första åren inte för att lönen är direkt proportionerlig mot arbetet, utan för att man bör visa framfötterna om man vill ha en chans att avancera. Något som jag är övertygad om att du är medveten om då du säger dig vara verksam inom just finans.

Du har rätt i så måtto att jag inte hade kunna gå ner i tid under de första 5-7 åren. Därefter hade jag bevisat mitt värde för mina kollegor och skapat mig en fast kundstock. Den kundstocken upptog/och upptar än idag/ ca 60 % av min tid och resten går till tillfälliga klienter. Vilket val jag valt i en situation med väsentligt lägre skatt är en sak. Pengarna spelade fortfarande stor roll. När jag fick barn några år senare hade hag alltså kunna välja annorlunda.

Med det sagt så är det firtfarande mitt val. Att som nu, både tvingas lägga in tiden för att därefter se större delen försvinna i skatt känns fruktansvärt orättvist när man tänker på att mycket av pengarna går till folk som sitter och pillar sin navel.
Citera
2014-08-28, 08:44
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
vad många andra har.
Tillämpbarheten av ditt resonemang på andra yrkesgrupper kan ifrågasättas. Få personer tar ut högre nettolön, vilket är konsekvensen av lägre skatt, i minskad arbetstid. Man kan argumentera för lägre skatt på goda grunder. Att skattesatsen skulle korrelera negativt med den tid löntagare spenderar med sina barn känns dock högst krystat.

Att breda grupper skulle gå ner i tid är nog osannolikt. Däremot vidhåller jag att fler föräldrar med småbarn skulle göra det. Redan i dagsläget pusslar folk för att den ena ska kunna gå ner 80%. Jag tror definitivt att många ur den breda medelklassen med en skattesats på 13 procent (den vi hade under 40 50 och 60 talen) skulle gå ner i arbetstid. Med låg skattesats, lägre bidrag, bibehållen proportionalitet (jag är inte Caligula) skulle en stor del av arbetarklassen slippa skatt helt och hållet.
__________________
Senast redigerad av BueDigre 2014-08-28 kl. 08:49.
Citera
2014-09-05, 01:19
  #231
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tane.lover
Hatar man bidragsgivare tyder det på låg intelligens eftersom man inte verkar ens kunna känna basic empati.

Nej, ett tecken på låg intelligens är att skriva om intelligens trots att man inte vet vad det är.
Citera
2015-06-14, 14:46
  #232
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Det är mest vänstern som hatar saker och ting. Jag bryr mig om mina medmänniskor. Bidragssamhället är inte bra för speciellt många, om ens någon. Att öka kraven på de människor som egentligen kan eller skulle kunna arbeta men inte gör det är ren omtanke och kärlek. Att kunna försörja sig själv, delta i samhället till fullo och klara av normala vardagliga utmaningar är nyckeln till ett långt och lyckligt liv. Alternativet är ett bittert, jobbigt och alldeles för kort liv i ensamhet. Folk som bara tycker synd om de som har de svårt och ser lösningen i att understödja de ohållbara är de människor som verkligen hatar bidragstagare.

Precis som när det gäller människor som inte kan hantera alkohol eller andra droger så är omtanke och kärlek att få dom tillbaka i fållan, inte att aktivt eller passivt vidmakthålla deras misär. Då vänstern är helt beroende av väljarstöd från folk som lever på bidrag så kan man även konstatera att de medvetet lämnar folk i sticket.
Problemet med din hållning är att den är paternalistisk, byråkratisk och att du tror dig veta andra människors bästa bättre än de själva. Tyvärr är Nya M inte riktigt lika öppna med sin djupa kärlek till sin nästa som du, och det av en god anledning. De flesta i röstberättigad ålder har svårt för byråkrater som vill tvinga på dem en främmande version av "sitt eget bästa".

Det vore intressant att höra hur en sån som du ser bidrags- och arbetssamhället utvecklas i takt med att automatisering och teknologisk arbetslöshet äter upp de traditionella jobben. Du har sagt att det alltid kommer skapas nya jobb, men vilka sysslor som vi inte ägnade oss åt igår ska vi ägna sig åt för att berättiga vår existens imorgon?

Kan man bredda arbetsbegreppet till att innefatta mer aktuella, självständiga och hemmanära aktiviteter som gaming och barnpassning, eller landar vi återigen i paternalistiska vuxendagis där en representant för arbetslinjens prästerskap måste finnas redo att akut predika om arbetslinjens välsignelse så att inte fåraskocken drabbas av akut brist på mening och sammanhang och skär sig i handleden?
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2015-06-14 kl. 15:08.
Citera
2018-09-21, 16:38
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Det är knappast särskilt många som hatar bidragstagare överlag och det finns säkert stor acceptans för att svårt sjuka m fl ska kunna försörjas med allmänna medel. Däremot finns det lika säkert många som hatar bidragstagare som inte anstränger sig tillräckligt för att klara sin egen försörjning.
Punkterna 1-3 ovan är alltså legitima skäl...men knappast punkt 4 (annat än under kortare omställning mellan två jobb), vilket i högre grad beror på dig själv och de aktiva val du gjort i livet.

Själv befinner jag mig i situationen att jag nu, som trettioåring, är arbetsför och mentalt stabil- tidigare i livet hade jag dock både fysisk(genetisk) och psykisk ohälsa(delvis åstadkommen av tredje part) varför jag har ett mer eller mindre helt blankt CV och väldigt små möjligheter att lyckas landa ett jobb överhuvudtaget- Har dessutom en vana av att inte arbeta som kan tänkas vara svår att bryta även fall jag mot förmodan lyckas ordna ett jobb.

Vidare känner jag inte att samhällets utveckling är någonting som intresserar mig då jag har levt i utanförskap under tiotalet år om inte mer och vidare är samhällsutvecklingen i min mening direkt skrämmande.

Självklart känner jag inte att det är moraliskt riktigt att leva på bidrag och har inga illusioner om att kunna göra det hela livet men jag saknar helt enkelt incitament för att verkligen anstränga mig för att bli en produktiv medborgare, ser heller inget fel med att utnyttja ett system som jag inte tror på rent värdegrundsmässigt.

Vad anser du om en sådan som mig? Mest nyfiken och kanske hade ett behov av att skriva av mig.
Citera
2018-09-21, 17:22
  #234
Medlem
KonungHonungs avatar
Att hata på svenska bidragstagare är PK. Då kan man få utlopp för sitt hat utan att behöva lida av de konsekvenser som kritik av bidragsmassinvandringen medför.

Jättesmidigt om man är en frustrerad cuck.
Citera
2018-09-24, 22:12
  #235
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Själv befinner jag mig i situationen att jag nu, som trettioåring, är arbetsför och mentalt stabil- tidigare i livet hade jag dock både fysisk(genetisk) och psykisk ohälsa(delvis åstadkommen av tredje part) varför jag har ett mer eller mindre helt blankt CV och väldigt små möjligheter att lyckas landa ett jobb överhuvudtaget- Har dessutom en vana av att inte arbeta som kan tänkas vara svår att bryta även fall jag mot förmodan lyckas ordna ett jobb.

Vidare känner jag inte att samhällets utveckling är någonting som intresserar mig då jag har levt i utanförskap under tiotalet år om inte mer och vidare är samhällsutvecklingen i min mening direkt skrämmande.

Självklart känner jag inte att det är moraliskt riktigt att leva på bidrag och har inga illusioner om att kunna göra det hela livet men jag saknar helt enkelt incitament för att verkligen anstränga mig för att bli en produktiv medborgare, ser heller inget fel med att utnyttja ett system som jag inte tror på rent värdegrundsmässigt.

Vad anser du om en sådan som mig? Mest nyfiken och kanske hade ett behov av att skriva av mig.

Det var en trådbump som heter duga
Tror du i princip redan svarat på dina egna frågor ovan...
Du kan arbeta, men vill inte. Annars finns det en mängd olika vägar in på arbetsmarknaden även med ett blankt CV. Du tycker inte heller att det är fel att utnyttja systemet eftersom du inte tror på dess värdegrund (trots att du innerst inne tydligen inte tycker att det är moraliskt riktigt...vilket blir lite motsägelsefullt).

Enligt min mening är du, eller någon annan, inte alls skyldig att bli en produktiv medborgare. Men av skälen ovan är det inte heller min och andra skattebetalares skyldighet att försörja dig. Summa summarum: inga bidrag.
Kanske har du en välbeställd familj/klan/släkt som kan åta sig att fixa din försörjning? I så fall är det ju inga problem för oss övriga och alla blir nöjda.
Citera
2018-09-24, 23:56
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Själv befinner jag mig i situationen att jag nu, som trettioåring, är arbetsför och mentalt stabil- tidigare i livet hade jag dock både fysisk(genetisk) och psykisk ohälsa(delvis åstadkommen av tredje part) varför jag har ett mer eller mindre helt blankt CV och väldigt små möjligheter att lyckas landa ett jobb överhuvudtaget- Har dessutom en vana av att inte arbeta som kan tänkas vara svår att bryta även fall jag mot förmodan lyckas ordna ett jobb.

Vidare känner jag inte att samhällets utveckling är någonting som intresserar mig då jag har levt i utanförskap under tiotalet år om inte mer och vidare är samhällsutvecklingen i min mening direkt skrämmande.

Självklart känner jag inte att det är moraliskt riktigt att leva på bidrag och har inga illusioner om att kunna göra det hela livet men jag saknar helt enkelt incitament för att verkligen anstränga mig för att bli en produktiv medborgare, ser heller inget fel med att utnyttja ett system som jag inte tror på rent värdegrundsmässigt.

Vad anser du om en sådan som mig? Mest nyfiken och kanske hade ett behov av att skriva av mig.

Är man höger anser man att personer som du hamnat där ni hamnat pga vänsterns kravlöshet och uppluckrande av värderingar. Särskilt familjen.

Ptja, life sucks - det är min ståndpunkt. Vänstern har kastat pengar på lågkompetenta och lågambitiösa människor så länge att vi ser det som en "rättighet". Men det är det inte.

Jag kan ju erkänna att jag själv haft en liknande situation. Jag hade tur och kom ur den. Men det krävdes både morot och piska.

Tyvärr tror jag dagens unga har det svårare nu. Det finns mer knark, mer vapen, mer asociala element. Samt fler suspekta diagnoser.

Hade alla gjort lumpen efter gymnasiet hade nog många frågetecken blivit utropstecken. Istället sitter de hemma och spelar datorspel och runkar. Inte konstigt de mår dåligt! Men ingen får ju säga något. Bara säga att de behöver "mer resurser". För vad fan då? Så länge man kan gå upp på morgonen finns det säkert NÅT jobb man kan sköta...
Citera
2018-09-27, 05:41
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Det var en trådbump som heter duga
Tror du i princip redan svarat på dina egna frågor ovan...
Du kan arbeta, men vill inte. Annars finns det en mängd olika vägar in på arbetsmarknaden även med ett blankt CV. Du tycker inte heller att det är fel att utnyttja systemet eftersom du inte tror på dess värdegrund (trots att du innerst inne tydligen inte tycker att det är moraliskt riktigt...vilket blir lite motsägelsefullt).

Enligt min mening är du, eller någon annan, inte alls skyldig att bli en produktiv medborgare. Men av skälen ovan är det inte heller min och andra skattebetalares skyldighet att försörja dig. Summa summarum: inga bidrag.
Kanske har du en välbeställd familj/klan/släkt som kan åta sig att fixa din försörjning? I så fall är det ju inga problem för oss övriga och alla blir nöjda.

Tråden dök konstigt nog upp under "heta ämnen" och jag kollade inte datum. Förvisso fortfarande en relevant frågeställning.

Jag vet inte om jag skulle säga att jag inte vill arbeta men dels har jag ingen arbetsvana och dels vet jag inte hur jag ska lyckas motivera mig för att uppnå de krav som ställs för att lyckas bli anställd. Det är snarare så att jag inte vill anstränga mig för att eventuellt lyckas landa ett jobb, eller snarare jag är oförmögen att göra det. Att vara en soffliggare är helt enkelt en del av min identitet och ett levnadsmönster som jag inte ser någon väg att bryta.

Hade jag på något magiskt vis blivit tilldelad ett jobb med arbetssysslor som jag har färdigheter att utföra på ett adekvat vis så kan det tänkas att jag till och med skulle vara motiverad. Det är vägen dit som, i kombination med att jag har svårt att finna den, inte känns speciellt lockande.
Citera
2018-09-27, 07:37
  #238
Medlem
coreyhartfanclubs avatar
Citat:
4. Du blir arbetslös och söker en massa jobb, men får nej överallt.

Om något av detta drabbade dig, skulle du då fortsätta sitta här och förakta bidragstagare och de som av en eller flera anledningar inte kan göra rätt för sig? Jag vet att det kan vara svårt när man är frisk och stark att föreställa sig dessa scenarion, men hur tror ni ni skulle hantera situation(erna)?
Den här situationen accepterar jag inte jämfört med de övriga. Jag har varit arbetslös. Jag sökte en massa jobb, fick nej överallt, gick på bidrag tyvärr i en lång tid men hittade till slut ett arbete och sa då permanent nej till bidrag. Lön är ALLTID bättre än bidrag. Bidrag ska ALDRIG vara permanent om man kan arbeta. Jag föraktar inte bidragstagare men jag tror att det absolut finns folk som ger upp, somliga alldeles för snabbt och då är det enkelt att bara fortsätta söka bidrag livet ut och det är en återvändsgränd in i depression och utanförskap. (och dessa ska då kanske få vård?)

Sen tror jag att arbetslösa har alldeles för stor tilltro till Arbetsförmedlingen och tror att det ordnar sig att bara vara inskriven där. Arbetsförmedlingen är, som bäst, en mellanhand mellan arbetsgivare och arbetssökande och gör ett kasst jobb. För det mesta förmedlar de subventionerade låtsasjobb eller sysselsättningsplatser (jobbcoacher, oftast). Det finns bara en grupp som faktiskt förmedlar arbete i Sverige, och det är FÖRETAGEN och de är sällan positivt inställda till att Arbetsförmedlingen ringer och tigger. Vill du ha ett jobb, kamma dig och gå och knacka dörr själv.
__________________
Senast redigerad av coreyhartfanclub 2018-09-27 kl. 07:42.
Citera
2018-09-27, 19:24
  #239
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Ponera följande situationer:

1. Du råkar ut för en bilolycka och blir halvt förlamad. Du får kanske tillbringa resten av ditt liv i rullstol eller permobil.

2. Du blir plötsligt, efter att alltid varit psykiskt stark och stabil, psykiskt instabil och drabbas av panikångest, social fobi eller något annat som kraftigt begränsar din förmåga att leva ett produktivt och kreativt liv.

3. Du drabbas av en dödlig sjukdom.

4. Du blir arbetslös och söker en massa jobb, men får nej överallt.

Om något av detta drabbade dig, skulle du då fortsätta sitta här och förakta bidragstagare och de som av en eller flera anledningar inte kan göra rätt för sig? Jag vet att det kan vara svårt när man är frisk och stark att föreställa sig dessa scenarion, men hur tror ni ni skulle hantera situation(erna)?

De ovanstående 4 utgör en minoritet av bidragstagarna. En stor andel är experter som invandrat från mellanöstern som sysselsätter sig med bidragsfusk på hög nivå varvat med skattefusk, svartarbete och kriminalitet.
Citera
2018-09-27, 21:21
  #240
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
De ovanstående 4 utgör en minoritet av bidragstagarna. En stor andel är experter som invandrat från mellanöstern som sysselsätter sig med bidragsfusk på hög nivå varvat med skattefusk, svartarbete och kriminalitet.

Hej. Det var ett antal år nu sedan jag startade den här tråden och jag har bytt både politisk åsikt och inställning sedan dess. Då var jag mer åt vänster, nu är jag SD:are fullt ut. Håller givetvis med dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback