Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-22, 16:03
  #1
Medlem
RedXs avatar
Imorse snubblade jag över spelet "Motorsport Manager" i App Store till det facila priset 38 kr och var tvungen att ladda ner det. Recension av spelet finner ni på nedanstående länk:

http://www.pockettactics.com/reviews...sport-manager/

Efter att ha lirat i ett par timmar är jag väldigt positivt överraskad. Spelet har enligt mig en lagom avvägning mellan detaljrikedom och användarvänlighet. Racen går relativt snabbt att köra utan att de för den sakens skull känns konstlat korta. Inga köp inuti appen (fem plus för det). Nackdelen är att man saknar licenser vilket gör att inga verkliga förare/team/serier/banor finns med (även om vissa av banorna är misstänkt lika sådana som finns i verkligheten). En kul detalj är att man börjar i en lokal nationell serie och sedan ska försöka få sitt stall att avancera till kungaklassen. Man börjar alltså inte i "Formel 1" (som alltså inte heter "Formel 1" pga utebliven licens) utan får först arbeta sig upp genom diverse mindre serier.

Jag har provat de flesta racermanagerspelen som släppts sedan början på 90-talet och detta är i min mening det bästa sedan gamla klassikern Grand Prix Manager 2.

Någon fler som provat?
__________________
Senast redigerad av RedX 2014-08-22 kl. 16:06.
Citera
2014-08-22, 16:10
  #2
Avstängd
USERN4M3s avatar
Youtubevideo https://www.youtube.com/watch?v=kwao...thef1racingmad
Citera
2016-11-15, 02:52
  #3
Medlem
Släppt till PC nu och jag tycker det har en riktigt skön charm och gillar på något sätt att det inte finns några licenser i spelet. Spelat tre säsonger drygt och klättrat upp från tier tre till tier två nu. Känns riktigt bra då det inte blir för nördigt!
Citera
2017-01-14, 20:46
  #4
Medlem
sebno1s avatar
Detta spel är väldigt skönt och lägga iväg ett par timmar på.
Citera
2017-02-20, 15:38
  #5
Medlem
tittletattles avatar
Även jag gillar spelet.

Är det någon som vet om det går att behålla "årets bil", in i kommande år?
Varje ny säsong så bygger man om samma grundbil och lägger stora pengar på det, och så försvinner alla uppdateringar/uppgraderingar man gjort under säsongen. Lite tråkigt att börja om från ruta 1 varje år.
Citera
2017-02-22, 16:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Även jag gillar spelet.

Är det någon som vet om det går att behålla "årets bil", in i kommande år?
Varje ny säsong så bygger man om samma grundbil och lägger stora pengar på det, och så försvinner alla uppdateringar/uppgraderingar man gjort under säsongen. Lite tråkigt att börja om från ruta 1 varje år.

Du får behålla de delar med högst rating in i din nya bil. Så om du i säsong 1 har uppdaterad motorn till 400 och bromsar till lika mycket så kommer de följa med till nästa års bil, men att de står som "original" och inte med uppdatering good/great/Epic.

Jag störde mig på samma sak, men det finns nån tråd på steam där nån förklarar det som ovan.
Citera
2017-02-22, 22:05
  #7
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Du får behålla de delar med högst rating in i din nya bil. Så om du i säsong 1 har uppdaterad motorn till 400 och bromsar till lika mycket så kommer de följa med till nästa års bil, men att de står som "original" och inte med uppdatering good/great/Epic.

Jag störde mig på samma sak, men det finns nån tråd på steam där nån förklarar det som ovan.

Tack för informationen! Det låter ju riktigt, utifrån att delarna ändå känns "bättre" i original än säsongen innans original. Tråkigt dock att alla är i bedrövligt uselt skick, så att man måste meka upp hållbarheten.
Trodde det var designern som "gjorde bättre" bilar för varje år som gick. Men där ser man. Vad har man för nytta av Designern?
Citera
2017-02-23, 17:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Tack för informationen! Det låter ju riktigt, utifrån att delarna ändå känns "bättre" i original än säsongen innans original. Tråkigt dock att alla är i bedrövligt uselt skick, så att man måste meka upp hållbarheten.
Trodde det var designern som "gjorde bättre" bilar för varje år som gick. Men där ser man. Vad har man för nytta av Designern?

Designerns stats dubblas och läggs på den del som uppdateras, en lead designer med Engine 20 kommer alltså ge 40 extra i grund när du gör en ny motor. Dessutom har de ibland perks när man uppdaterar delarna, exempelvis -1 i risk vid great, och +60 i performance vid kvalificeringen om man uppgraderar till epic.
Citera
2017-02-26, 07:26
  #9
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Designerns stats dubblas och läggs på den del som uppdateras, en lead designer med Engine 20 kommer alltså ge 40 extra i grund när du gör en ny motor. Dessutom har de ibland perks när man uppdaterar delarna, exempelvis -1 i risk vid great, och +60 i performance vid kvalificeringen om man uppgraderar till epic.

Tack för informationen, känner nu att jag "missat" några viktiga aspekter i karriärsläget. Vilket gjort att jag halkat efter/tänkt fel kontra de andra teamen. Får se ifall jag startar om på nytt eller fortsätter som en riktig underdog....

Vad har du förresten för erfarenhet av antalet stjärnor på förarna? Har likt andra managerspel försökt satsa på förare med hög potential. Men känns inte som de utvecklas speciellt fort i spelet och kontrakten hinner löpa ut i god tid. Kör självklart underifrån dvs Euro championship.

Tycker också att det är svårt att förhandla med förarna, man har ingen aning om vad förarna förväntas sig i lön, respektive vad som är rimligt.

EDIT: Och hur i H..vete blir man av med "turtorial" hjälpen när man startar ny karriär?
__________________
Senast redigerad av tittletattle 2017-02-26 kl. 08:26.
Citera
2017-02-26, 11:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Tack för informationen, känner nu att jag "missat" några viktiga aspekter i karriärsläget. Vilket gjort att jag halkat efter/tänkt fel kontra de andra teamen. Får se ifall jag startar om på nytt eller fortsätter som en riktig underdog....

Vad har du förresten för erfarenhet av antalet stjärnor på förarna? Har likt andra managerspel försökt satsa på förare med hög potential. Men känns inte som de utvecklas speciellt fort i spelet och kontrakten hinner löpa ut i god tid. Kör självklart underifrån dvs Euro championship.

Tycker också att det är svårt att förhandla med förarna, man har ingen aning om vad förarna förväntas sig i lön, respektive vad som är rimligt.

EDIT: Och hur i H..vete blir man av med "turtorial" hjälpen när man startar ny karriär?

När det gäller förare brukar jag försöka ha en eller två som har så mkt fyllda stjärnor som möjligt, och sen en andraförare eller tredjeförare som kanske bara har en eller två stjärnor, men mkt i potential. Om man ser till typ FM så kan ju 10 övriga spelare täcka upp för det som lillkillen med bra potential inte klarar, i bilen är ju föraren dock helt själv.

Lönen har jag inte heller riktigt klurat ut hur man ska sätta för att de inte ska bli för överbetalda, eller sura för att jag bjuder för lågt. En del förare har ju dock en trait som heter "payed driver" eller ngt liknande som innebär att deras sponsor betalar när de kör. Bygg scouting facility och kolla upp Claire Talley och Miia Lahtinen.

På första skärmen efter du tryckt på new career får du till höger välja mods du vill aktivera, och till vänster välja autosave, tutorial, hur datum presenteras och liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback