2014-08-22, 15:08
Medlem
headsteps avatar
Har ett par SSD-diskar som gått ett år eller två nu och jag har försökt läsa guider om hur man gör men åsikter skiljer sig åt. En del säger även att metoder skiljer sig åt från märke till märke.

Att köra DBAN, eller att bara skriva nollor över hela disken, det tar en jävla tid - på vanliga diskar. Men jag har fattat att man inte ska göra det på SSD.

Är det sant att SSD-diskar tappar prestanda med tiden och att man kan göra nåt särskilt, "nollställa", för att återvinna lite prestanda? Hur gör man isåfall, är det BEVISAT att en "secure erase" grejar biffen?

Finns det nån rekommendation på programvara här, nån linuxdist till detta ändamål?

Förstå mig rätt, jag hittar info om sånt här, men eftersom det sägs olika saker så skulle jag vilja veta hur det verkligen ligger till. Det tar tid att hålla på att återinstallera Windows, för att sen speedtesta. Jag är lat
Citera
2014-08-22, 16:36
Medlem
PeterNosters avatar
Man ska helst inte skriva alls på en SSD. Varje skrivning till samma cell degenererar cellen något. Det finns logik inbyggd som ska undvika det t.ex när man ändrar något så läser man först det gamla datat, ändrar och skriver tillbaks på ett annat ställe som är mindre skrivet. När man kört slut på en cell så finns det reservceller.

Vad är det för prestanda du inte är nöjd med? SDD snabbar ju bara upp hämtning av filer inte hur snabbt program exekveras.
Citera
2014-08-22, 20:51
Medlem
headsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad är det för prestanda du inte är nöjd med? SDD snabbar ju bara upp hämtning av filer inte hur snabbt program exekveras.

Jag bryr mig egentligen inte om vad AS-SSD ger för resultat så länge det inte är usla siffror. Men du menar alltså att det inte går att "refresha" en SSD på något vis, på egen hand? Inte trim, inte garbage collection, och vad det heter.

Har ju sett på många ställen att en secure erase på en ssd har stora fördelar. Men jag har inte provat riktigt, eller jo men inte märkt nån skillnad. Men varför skriver folk artiklar om det då?

Den understrukna linjen är viktig här, jag vill veta din åsikt.
Citera
2014-08-23, 12:31
Medlem
PeterNosters avatar
Det där löser ju bara problemet om TRIM inte gjort sitt jobb t.ex att man kört XP som inte har TRIM.

Citat:
Windows 7 and 8 users really needn't worry about all this. A modern SSD's performance shouldn't degrade noticeably for years if even then. But there are several scenarios where these idle cells can add up to a big hit on your SSD’s performance, such as prolonged use in a non-TRIM environment (like XP), after nearly filling the drive and erasing large amounts of data, or simply repartitioning and reformatting without taking an important step.

http://www.pcworld.com/article/20883...rformance.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in