2014-08-22, 12:25
Medlem
Kan någon med insikt förklara för mig hur det fungerar med en kredit? Är nämligen i behov av lite extra pengar. Har ingen i släkten som jag kan låna av och skulle dessutom behöva det rätt omgående. En kompis föreslog då att jag kunde kontakta banken och ta en kredit där. Men, hur fungerar det? Han sa att det var som att låna av sig själv och att pengarna alltid fanns där. Lite som en "backup".

Fast när jag sätter mig och Googlar, så kommer det upp bland annat om att man varje månad får en faktura och sedan betalar tillbaka direkt eller delar upp det? Men jag kanske är lite trög, så någon får gärna förklara mer ingående. Får man en faktura varje månad för det man använt? Och vad händer när exempelvis mina 10.000:- tagit slut?

Tacksam för svar.
Citera
2014-08-22, 12:35
Medlem
Kontokredit heter det. Du ansöker t ex om en kontokredit på 10 000:- Det innebär att du får 10 000:- extra att använda som du behagar. Du kan konstant ligga på 9000:- back om du vill. Då har du 1000:- kvar att använda. Du betalar hela tiden ränta som dras antingen månadsvis eller årsvis. Om du har 5000:- på kontot så har du alltså 15000:- som du kan använda.
Citera
2014-08-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulltufsen
Kontokredit heter det. Du ansöker t ex om en kontokredit på 10 000:- Det innebär att du får 10 000:- extra att använda som du behagar. Du kan konstant ligga på 9000:- back om du vill. Då har du 1000:- kvar att använda. Du betalar hela tiden ränta som dras antingen månadsvis eller årsvis. Om du har 5000:- på kontot så har du alltså 15000:- som du kan använda.

Okej, men när mina pengar är slut? Fylls det på, eller måste jag betala tillbaka hela beloppet först? Är verkligen i behov av pengarna, men förstår mig inte på det hela med att man får en månadsfaktura. Känner bara att jag inte vill "låna" beloppet och sen ska det tillbaka en månad senare. Men jag är nog bara överdrivet trög. Får läsa på, I guess.

EDIT: Såg att hos Swedbank som är min bank, ligger minsta beloppet på hela 20.000:-. Men kanske inte spelar någon roll, så länge jag bara använder exempelvis de 10.000:- jag behöver?
Senast redigerad av Ylvis 2014-08-22 kl. 12:43.
Citera
2014-08-22, 12:49
Medlem
Vad krävs för att få ta en kontokredit förresten? Hittar inget på hemsidan.
Citera
2014-08-22, 13:22
Medlem
endures avatar
Är inte mer komplicerat än ett kreditkort. Om du har kredit på ett konto så kommer det stå dels hur mycket pengar du har på kontot, dels hur mycket du har att disponera (pengar + kredit). Har du spenderat alla dina pengar så används kredit i stället. Har du använt alla dina pengar och en del kredit så kommer det stå ett negativt belopp under pengar till dess att du för in mer pengar på det kontot. Ränta utgår från det negativa beloppet baserat på avtalsvillkoren för krediten.

Alternativt kan du ha ett kreditkort kopplat till ditt bankkonto som fungerar på motsvarande sätt. Det dras automatiskt från ditt konto och om det inte finns tillräckligt med pengar så får du en faktura i stället. Kreditgränsen brukar vara mellan 10-100k beroende på vilket kreditkort du ansöker för, men du kan ansöka om högre och/eller lägre, förstås.
Citera
2014-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Är inte mer komplicerat än ett kreditkort. Om du har kredit på ett konto så kommer det stå dels hur mycket pengar du har på kontot, dels hur mycket du har att disponera (pengar + kredit). Har du spenderat alla dina pengar så används kredit i stället. Har du använt alla dina pengar och en del kredit så kommer det stå ett negativt belopp under pengar till dess att du för in mer pengar på det kontot. Ränta utgår från det negativa beloppet baserat på avtalsvillkoren för krediten.

Alternativt kan du ha ett kreditkort kopplat till ditt bankkonto som fungerar på motsvarande sätt. Det dras automatiskt från ditt konto och om det inte finns tillräckligt med pengar så får du en faktura i stället. Kreditgränsen brukar vara mellan 10-100k beroende på vilket kreditkort du ansöker för, men du kan ansöka om högre och/eller lägre, förstås.

Vilken metod är att föredra? Det sistnämnda är det jag läst mest om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in