Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-22, 08:51
  #1
Medlem
Jonassons avatar
Ja, vad är det för positiva saker vi kommer att gå miste om när all gammelmedia är borta?

Det enda jag kan tänka mig är de lokala nyheterna. Någon kanske säger att sådant ändå sprids via nätet, men så är inte fallet. Ett tydligt exempel är detta: (FB) Man mördad under Power Meet, Stadshotellet Västerås där journalisterna numera inte kan avlyssna polisradion och det tog veckor från ett mord tills folk utanför offrets närmaste krets visste att det ägt rum och att mördaren gick lös.

Flashback är bra att debattera ämnen med rikstäckande intresse. Men vill man starta en diskussion om oegentligheter i den lilla kommunen är lokaltidningens insändarsida en bättre arena. Startar man en tråd om detta på Flashback är det alldeles för glest med användare från den lilla kommunen för att diskussionen ska ta fart och man framstår kanske mest som en rättshaverist för utomstående som inte vet vad det handlar om.
Citera
2014-08-22, 09:12
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Ja, vad är det för positiva saker vi kommer att gå miste om när all gammelmedia är borta?

Det enda jag kan tänka mig är de lokala nyheterna. Någon kanske säger att sådant ändå sprids via nätet, men så är inte fallet. Ett tydligt exempel är detta: (FB) Man mördad under Power Meet, Stadshotellet Västerås där journalisterna numera inte kan avlyssna polisradion och det tog veckor från ett mord tills folk utanför offrets närmaste krets visste att det ägt rum och att mördaren gick lös.

Flashback är bra att debattera ämnen med rikstäckande intresse. Men vill man starta en diskussion om oegentligheter i den lilla kommunen är lokaltidningens insändarsida en bättre arena. Startar man en tråd om detta på Flashback är det alldeles för glest med användare från den lilla kommunen för att diskussionen ska ta fart och man framstår kanske mest som en rättshaverist för utomstående som inte vet vad det handlar om.

Skulle väl möjligtvis kunna vara korsord eller liknande för pensionärer.. annars har gammelmedia inget att erbjuda..
Citera
2014-08-22, 09:27
  #3
Medlem
Något att tända med i kaminen. Marknad för pappersindustrin.
Citera
2014-08-22, 09:52
  #4
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Flashback är bra att debattera ämnen med rikstäckande intresse. Men vill man starta en diskussion om oegentligheter i den lilla kommunen är lokaltidningens insändarsida en bättre arena. Startar man en tråd om detta på Flashback är det alldeles för glest med användare från den lilla kommunen för att diskussionen ska ta fart och man framstår kanske mest som en rättshaverist för utomstående som inte vet vad det handlar om.
Man kan ju tänka sig att varje stad/småstad får en tråd i respektive forum.

Typ: i integration och invandring finns det trådar om situationen för detta för relevanta städer. Viktig info kommer därmed fram, info som gammelmedia mörkar. Även och framför allt lokalmedia.

Nåja, man ska inte vara kategorisk. Det är kanske som du säger att gammelmedia än hänger med som lokalbaserad infobas, men strategiskt viktigt är det inte. Nätet kommer att erbjuda diskussions- och faktadelningssajter. "Information wants to be free" och viktig info kommer att spridas, även utan gammelmedia. Som idag och inför sin snara hädangång mest är ett informationshinder.

Därför glädjer jag mig åt gammelmedias död och nätets/nymedias framväxt.
Citera
2014-08-22, 10:16
  #5
Medlem
HerrPs avatar
Gammelmedia fyller funktionen att samla ett samhälle. Om det här är positivt eller negativt är ju upp till var och en, men självklart kommer information från tusentals olika källor skapat att en mångfald av olika människor att ge en mycket mer fragmenterad bild av "sanningen" än en handfull publikationer där samtliga skribenter har mer eller mindre samma utbildning, samma samhällsklass, samma fackliga tillhörighet etc.

Kontinuitet. Jag har svårt att se alternativa medier kunna vara så bestående som enskilda traditionella tidningar. Aftonbladet har funnits i 184 år, jag har svårt att tro att ens moderna jättar som Facebook eller Google kommer att leva så länge. Åter, om det här är bra eller dåligt bedömer jag inte, men Nymedia kan inte återskapa det här.
Citera
2014-08-22, 12:10
  #6
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Gammelmedia fyller funktionen att samla ett samhälle. Om det här är positivt eller negativt är ju upp till var och en, men självklart kommer information från tusentals olika källor skapat att en mångfald av olika människor att ge en mycket mer fragmenterad bild av "sanningen" än en handfull publikationer där samtliga skribenter har mer eller mindre samma utbildning, samma samhällsklass, samma fackliga tillhörighet etc.

Kontinuitet. Jag har svårt att se alternativa medier kunna vara så bestående som enskilda traditionella tidningar. Aftonbladet har funnits i 184 år, jag har svårt att tro att ens moderna jättar som Facebook eller Google kommer att leva så länge. Åter, om det här är bra eller dåligt bedömer jag inte, men Nymedia kan inte återskapa det här.
Lokalmedias roll är överskattad.

Mina bekanta som är födda på 80-talet och därefter läser aldrig lokaltidningen. Men de är lika insatta för det, de har koll på allt de behöver ha koll på. De diskuterar aldrig något som de läst i bladet, varken i pappersform eller på nätet. Ändå styr de företag, har kontakter med alla, driver stan liksom.

Lokalmedia lever på myten om sin omstlighet. Det finns helt enkelt inget i gammelmedia. Det är ett korthus redo att blåsa bort. Good riddance liksom.
Citera
2014-08-22, 12:19
  #7
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Lokalmedias roll är överskattad.

Mina bekanta som är födda på 80-talet och därefter läser aldrig lokaltidningen. Men de är lika insatta för det, de har koll på allt de behöver ha koll på. De diskuterar aldrig något som de läst i bladet, varken i pappersform eller på nätet. Ändå styr de företag, har kontakter med alla, driver stan liksom.

Lokalmedia lever på myten om sin omstlighet. Det finns helt enkelt inget i gammelmedia. Det är ett korthus redo att blåsa bort. Good riddance liksom.
lokala sporten kanske?,eljest vette sjutton om du inte har rätt..
Citera
2014-08-22, 12:41
  #8
Avstängd
dannyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Gammelmedia fyller funktionen att samla ett samhälle. Om det här är positivt eller negativt är ju upp till var och en, men självklart kommer information från tusentals olika källor skapat att en mångfald av olika människor att ge en mycket mer fragmenterad bild av "sanningen" än en handfull publikationer där samtliga skribenter har mer eller mindre samma utbildning, samma samhällsklass, samma fackliga tillhörighet etc.

Kontinuitet. Jag har svårt att se alternativa medier kunna vara så bestående som enskilda traditionella tidningar. Aftonbladet har funnits i 184 år, jag har svårt att tro att ens moderna jättar som Facebook eller Google kommer att leva så länge. Åter, om det här är bra eller dåligt bedömer jag inte, men Nymedia kan inte återskapa det här.
Finns inget som säger att nya spelare som Google och Facebook inte är kvar långt in i framtiden. Gammelmedia fungerar som ett helt onödigt filter som inte behövs. Medborgarna är det som kommer att skapa content(innehåll) och content is king
Citera
2014-08-22, 13:56
  #9
Medlem
Tokfaans avatar
Jag tror att Facebook eller någon annan stor spelare kommer att skapa lokala sidor där föreningslivet, politiska partier, kommun, polis och andra myndigheter kan publicera information och kommunicera med allmänheten. Det är bara att vänta tills lokalpressen blivit lite svagare och behovet blir mer uppenbart. I en fri marknad så brukar inte ett behov förbli otillfredsställt någon längre tid.

Allt handlar om användargenererat innehåll och möjlighet till tvåvägskommunikation. Något som gammelmedia vägrar att inse.
Citera
2014-08-22, 13:59
  #10
Avstängd
dannyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Jag tror att Facebook eller någon annan stor spelare kommer att skapa lokala sidor där föreningslivet, politiska partier, kommun, polis och andra myndigheter kan publicera information och kommunicera med allmänheten. Det är bara att vänta tills lokalpressen blivit lite svagare och behovet blir mer uppenbart. I en fri marknad så brukar inte ett behov förbli otillfredsställt någon längre tid.

Allt handlar om användargenererat innehåll och möjlighet till tvåvägskommunikation. Något som gammelmedia vägrar att inse.
Lokala sidor? Går ju att skapa en facebooksida för X-myndighet, X-förening redan.
Citera
2014-08-22, 15:19
  #11
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Lokala sidor? Går ju att skapa en facebooksida för X-myndighet, X-förening redan.
Jo, men en lokal portal med funktionalitet för t ex idrottsföreningarnas sportresultat, lokala evenemang, näringsliv, etc. Det kryllade av sådana affärsplaner redan för femton år sedan, men behovet var redan täckt av lokalpressen då. Om dessa försvinner så blir behovet reellt.
Citera
2014-08-22, 15:28
  #12
Medlem
HerrPs avatar
Förtydligande - mina kommentarer gällde inte som lokala nyheter, utan mer i ett större perspektiv - alltså Sverige.

Att dagens jättar, FB, Google etc inte kommer att vara lika långlivade baserar jag på att det helt enkelt är ett extremt tekniktryck på dem. Jag vet inte vad som kommer i morgon, men jag tror nästa innovation kommer att förvåna mig och resten av världen...igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback