Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-02, 21:34
  #1
Medlem
Frangsters avatar
Har läst lite om HTPC, och det låter ju verkligen som framtiden måste jag säga. Kan verkligen inget om datorer men det skulle vara kul att testa. Någon som har lite tips på program och hårdvara man kan köpa för att göra sin dator mer till en HTPC? Har liksom ingen lust att köpa en färdig HTPC och inte installera Windows Media Center. Det kan vara allt från sjyssta högtalare till tv-kort. Använd fantasin

Kan ju tillägga att jag redan kopplat tv till datan med en s-video sladd
Citera
2005-09-03, 18:07
  #2
Medlem
Mitt första tips är Prisjakts forum .

Där finner du en forumdel som endast hadlar om HTPC. Fråga runt lite där istället. Du lär få betydligt fler svar än här

Men jag kan iaf ge dig ett tips på ett otroligt prisvärt HTPC-chassi. Thermaltake Tenor ,kostar bara runt 900 kr (bl.a här . Då medföljer även 3 st fläktar som endast sägs ska gå i 19 dB och formfaktorn är ATX för både moderkort och nätdelen.

OBS! Chassit finns även i svart. Inte bara i silver som länken ovan.

Jag har beställt ett sånt. Så jag får väl se vad det duger till om ett par dagar

Kan även berätta att jag hört en hel del positivt om det. Bl.a här och här .

/Oskar
Citera
2005-09-03, 18:51
  #3
Medlem
Rans avatar
Mitt absoluta tips är att kolla hur den klarar HDTV!

HDTV kräver en jävligt bra processor, microsoft rekomenderar t.e.x 3ghz. microsoft rekomenderar... hörde ni det? Kort sagt, antagligen behöver du en processor på minst 3ghz, och antagligen en jävla massa ram till det.

Någon som vet om Linux klarar av att spela upp HDTV lite bättre? alltså med mindre krav på hårdvara.
Citera
2005-09-03, 20:16
  #4
Medlem
Ran - Prova att ladda ner 'Gabest Universal Open Source MPEG Splitter'. Som finns här för win 2000/XP. Lite info om själva splittern hittar du här .
Taget från ovanstående sida:
Citat:
The splitter filter is in charge of splitting the Audio/Video streams into decodable data.


Jag hade förut problem att spela 1080i material på min dator, nu smider det på perfekt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback