Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-20, 18:27
Medlem
Excultums avatar
Igår dog min laptop på grund av att batteriet tog slut (strömkabeln var tydligen inte inkopplad ordentligt) och efter det blev det något fel på min dator. Datorn tar mycket längre tid att boota än tidigare och i princip allt jag använder "svarar inte" till och från så fort jag gör något. Att starta och använda firefox går i princip inte (programmet "svarar inte" som allt annat). Jag använder windows 7 home edition.

Jag har prövat systemåterställning, virussökning med ad-aware/malwarebytes samt har jag bytt till windows klassisk tema istället för det typiska windows 7 temat som drar mycket prestanda. Dessa åtgärder gör att det går lite snabbare att boota datorn nu och jag kan använda "den här datorn", kontrollpaneln etc utan att det hakar upp sig så ofta men problemet kvarstår ändå. Det märks tydligt när jag försöker öppna lite mer krävande filer/program som internet explorer/firefox etc.

När jag öppnar aktivitetshanteraren så verkar det inte vara CPU relaterat, det är inget program som drar ovanligt mycket CPU eller dylikt som jag kan se. Detta inträffade som sagt efter att min dator hade kraschat av brist på ström (dock är det inte första gången men detta problem har aldrig uppstått tidigare)

Någon som har en aning om vad som kan vara problemet? Det verkar som om det kan vara OS relaterat i alla fall, men jag är ingen expert så jag behöver er hjälp.
Citera
2014-08-20, 20:22
Medlem
Kan vara hårddisk eller RAM som skadats. Kanske testa att köra memtest för RAM och någon annan diagnosticeringsmjukvara för hårddisken?
Citera
2014-08-20, 22:47
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
Kan vara hårddisk eller RAM som skadats. Kanske testa att köra memtest för RAM och någon annan diagnosticeringsmjukvara för hårddisken?

Laddade ner och körde memtest (upp till 118%) och den hittade inga fel. Har du bra förslag på motsvarande mjukvara för att testa hårddisken?
Citera
2014-08-22, 13:27
Medlem
Excultums avatar
Körde HDD scan program som inte hittade några fel i "Surface Tests", däremot kom en gul varning när jag gjorde S.M.A.R.T. test:
" 197 Current Pending Errors Count 200 200 0000000000-0004 000 "

Någon som vet hur det kan fixas/åtgärdas?
Citera
2014-08-22, 16:26
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excultum
Körde HDD scan program som inte hittade några fel i "Surface Tests", däremot kom en gul varning när jag gjorde S.M.A.R.T. test:
" 197 Current Pending Errors Count 200 200 0000000000-0004 000 "

Någon som vet hur det kan fixas/åtgärdas?

Även Crystaldiskinfo bekräftar att det är " current pending errors count " som är problemet
Citera
2014-08-23, 01:14
Medlem
swebarbs avatar
det där tyder på en hårddisk som med tiden kommer gå sönder, inget du kan fixa med nån mjukvara direkt, ta det som en varning och byt ut den snarast.
Citera
2014-08-24, 14:14
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
det där tyder på en hårddisk som med tiden kommer gå sönder, inget du kan fixa med nån mjukvara direkt, ta det som en varning och byt ut den snarast.
This! ...you have been alerted!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in