• 2
  • 3
2014-09-09, 10:13
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
(Jag vill avråda från böcker eftersom astronomiämnet förändras snabbt, redan tio år gamla böcker saknar viktig information. Men t.ex. grundläggande fysik står förstås på mer stabil grund)

När de flesta böcker kommer ut och populärvetenskapliga artiklar skrivs för tidningar är informationen ofta redan flera år gammal och kan redan då vara inaktuell.
Citera
2014-09-09, 16:55
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Knappast då den troligen bränts till aska när dess stjärna var en röd jätte och är för kall när den blev en vit dvärg. Men, universum är rätt stort och det finns ju en och annan stjärna...
Så på något ställe finns nog det en förutsättning för det jag kan dock inte komma på hur det skulle gått till på rak arm just nu.

Såg nån dokumentär där de talade om (två vill jag minnas) planeter som hittats kring en magnetar. Hur de kommit dit vet ingen men de var där iaf.
Citera
2014-09-09, 17:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Såg nån dokumentär där de talade om (två vill jag minnas) planeter som hittats kring en magnetar. Hur de kommit dit vet ingen men de var där iaf.
Joo, att det kan finnas planeter runt dem kan det ju göra men kan de hysa liv?

Kan tänka mig efter att en stjärna gått från röd jätte till vit dvärg att i princip hela det solsystemet blivit totalsteriliserat pga strålningen det är så enorma mängder energi som frigörs.

Men vi får se, kanske man hittar någon stjärna där det verkar vara möjligt, vem vet.
Universum är som sagt rätt stort.
Citera
2014-09-09, 18:08
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Joo, att det kan finnas planeter runt dem kan det ju göra men kan de hysa liv?

Kan tänka mig efter att en stjärna gått från röd jätte till vit dvärg att i princip hela det solsystemet blivit totalsteriliserat pga strålningen det är så enorma mängder energi som frigörs.

Men vi får se, kanske man hittar någon stjärna där det verkar vara möjligt, vem vet.
Universum är som sagt rätt stort.
Planeterna kan (och har sannolikt) bildats efter att den vita dvärgen/pulsaren bildades. Och eftersom vita dvärgar är extremt stabila extremt länge så kan de vara väldigt gynnsamma för evolution av liv. En stjärnas enda syfte för liv på en planet är ju att avge värme, och det gör vita dvärgar väldigt stabilt väldigt länge. Kanske även neutronstjärnor och svarta hål är utmärkta platser för habitable planets? Vår lynniga kortlivade gula dvärg har ett relativt kort fönster för möjlighet för liv att formas på dess planeter.
Senast redigerad av Fri 2014-09-09 kl. 18:11.
Citera
2014-09-09, 19:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Planeterna kan (och har sannolikt) bildats efter att den vita dvärgen/pulsaren bildades. Och eftersom vita dvärgar är extremt stabila extremt länge så kan de vara väldigt gynnsamma för evolution av liv. En stjärnas enda syfte för liv på en planet är ju att avge värme, och det gör vita dvärgar väldigt stabilt väldigt länge. Kanske även neutronstjärnor och svarta hål är utmärkta platser för habitable planets? Vår lynniga kortlivade gula dvärg har ett relativt kort fönster för möjlighet för liv att formas på dess planeter.
Självklart kan de ha bildats så någonstans.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in