Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-10-04, 08:53
  #25
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Spelar det någon roll vad det kallas? Basinkomst är ett annat ord för det. Att haka upp sig på ordvalet är bara bajsnödigt, kalla det vad man vill det är fortfarande bättre än dagens system. Och det säger jag utan att ens vara vänster.

Tja, om ord ska spegla en verklighet så blir de ju rätt viktiga. Men det är givetvis en rätt mossig idé i dagens postmoderna sammelsurium.

Jag är inte detaljinsatt i de olika förslag som finns, men själv föreställer jag mig två huvudspår:

- Antingen har man ett medborgarbidrag som inte är villkorat på annat sätt än att mottagaren är medborgare. Detta bidrag går ut till alla medborgare och är tänkt att täcka grundläggande behov.

- Eller så har man en medborgarlön där det är en grundförutsättning att man är medborgare, men där det också krävs vissa medborgerliga prestationer i gengäld. En viktig skillnad mot medborgarbidraget vore alltså att inte alla medborgare automatiskt erhåller det. (En variant vore förstås att folk är förpliktigade att utföra vissa uppgifter.) Hur uppgifterna skulle definieras vet jag inte, men det går säkert att bestämma något slags ramverk för sådan samhällsbefrämjande aktivitet. Kanske kunde man tänka sig att villkoren för medborgarlönen skulle sättas av civilsamhället självt på något sätt, i en kontinuerlig diskussion, medan staten främst fungerade som administratör och utbetalare.

Vilken variant är det som du förordar? Själv tror jag att det finns problem med båda modellerna, men vad vet jag... Administrationen vore antagligen mindre med medborgarbidraget, medan samhällsnyttan vore större i det senare fallet, kanske med stärkt civilsamhälle som en av följderna.
__________________
Senast redigerad av RogerRoger 2014-10-04 kl. 08:56.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback