Uttrycket "blåneger" förstår jag inte. Har aldrig sett en svart man skimra i blått. Låter lustigt i mina öron. Varifrån kommer uttrycket blåneger? Varför kallas vissa svarta män för detta?
Det är väl dom svartaste negrerna av dom alla?
Blått är så mörkt det kan bli efter svart därav uttrycket.
Min rasse farfar ropade "jävla blåneger jag ska stycka dig" efter en neger en gång. Hupp roligt.
Ordet "blå" betydde förr i tiden "svart" (det är släkt med engelskans "black"). Vikingarna kallade t ex negrer för "blåmän" och norra Afrika för "Blåland". Så en blåneger är helt enkelt en riktigt svart människa.
Finns en hårfärg att köpa som kallas blåsvart vet jag, den svartaste hudfärgen påminner lite om den. Tycker jag. Så förklaringen är väl antingen att det ibland finns lite nyanserar av blått eller språkförklaringen, eller båda.
Uttrycket "blåneger" förstår jag inte. Har aldrig sett en svart man skimra i blått. Låter lustigt i mina öron. Varifrån kommer uttrycket blåneger? Varför kallas vissa svarta män för detta?
Mången Negrer har jag sett skimra i blått, se på denne.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!