2014-08-20, 00:48
Medlem
Hej!

Jag har ett tag varit sugen p en Umamidressing till hamburgarna, men har inte tagit mig tid nnu! Nu tnkte jag dock gra ett ryck. r det ngon som har ett recept-tips? Man brukar ju kunna hitta det mesta p detta underforum, men detta verkar vara en av f oupptckta ar!

Min grundtanke var att gra en egen majons och toppa den med umami i kristallform (som jag hittat p tjinabutiker, och brukar anvnda titt som ttt), smaka av och testa lite utifrn det... Eller br man anvnda ngon typ av svampmix? Sg ngot recept som tipsade om att fiskss r umami-tungt, kan det stmma?

Dessa bygger en umamiketchup, kanske tomat r en bttre bas n mayo?
http://www.mensjournal.com/expert-ad...m-umami-burger

Lt hra, hobbykockar och proffs!
Citera
2014-08-20, 00:55
Bannlyst
Lste "Punani-dressing" vilket gjorde att det brjade rycka i baguetten.

Men umami r inte fel heller och har alltid velat veta recept!
Citera
2014-08-20, 03:57
Medlem
Quorthons avatar
Testa anvnda lite marmite.
Citera
2014-08-20, 04:18
Medlem
Medias avatar
worcestershiress?
Citera
2014-08-20, 10:11
Medlem
aoneatwos avatar
permesanost innehller umami naturligt. Du kan ju gra nn ss av de kanske
Citera
2014-08-20, 10:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comoesstas
Hej!

Jag har ett tag varit sugen p en Umamidressing till hamburgarna, men har inte tagit mig tid nnu! Nu tnkte jag dock gra ett ryck. r det ngon som har ett recept-tips? Man brukar ju kunna hitta det mesta p detta underforum, men detta verkar vara en av f oupptckta ar!

Min grundtanke var att gra en egen majons och toppa den med umami i kristallform (som jag hittat p tjinabutiker, och brukar anvnda titt som ttt), smaka av och testa lite utifrn det... Eller br man anvnda ngon typ av svampmix? Sg ngot recept som tipsade om att fiskss r umami-tungt, kan det stmma?

Dessa bygger en umamiketchup, kanske tomat r en bttre bas n mayo?
http://www.mensjournal.com/expert-ad...m-umami-burger

Lt hra, hobbykockar och proffs!
Till hamburgare r delostdressing den klart lysande stjrnan.

Blanda Creme Fraiche/grddfil med majonns. Tillstt smulad delost, ngra droppar citronsaft, Worcestershiress, svartpeppar och eventuellt en nypa cayenne. Rr ihop alltsammans till en krmig konsistens. Smaka av dressingen.

Eftersom osten r salt s behvs det inte s mycket extra salt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in