2014-08-19, 22:41
Medlem
Hej. Är det någon som vet vart man kan få tag i strutsägg och hur man tillagar dom? Är det godast att koka eller steka? Om steka, hur stor stekpanna behöver man? Hur mycket kostar ett strutsägg? Är det farligt att äta? Gillar örnar strutsar??
Citera
2014-08-20, 01:16
Medlem
xposures avatar
Det enklaste är nog om du kontaktar en strutsfarm och frågar, de rymmer 15-20 "vanliga" ägg men de är betydligt dyrare än en sådan summa, minns inte vad de kostade, men min mamma jobbade på en strutsfarm för många år sedan och de var riktigt dyra, fast vi fick några som inte var befruktade.

Vi stekte enbart äggröra på dem när vi skulle ha mycket folk på besök.
Se till att ha en REJÄL stekpanna för den fylls upp till randen.

Nej, jag tror tyvärr att världens största fågel är för stor för en örn att ge sig på.
Citera
2014-08-23, 12:56
Medlem
Okej men skickar dom hem ägget till en då? Är det svårt att krossa skalet? Kanske behöver köpa en hammare också isåfall.. Kan man steka äggröra i en gryta?

Men dom ska inte bråka, gillar strutsar örnar? Är dom kompisar? Vet du ifall örnar har blod i sina fötter? Vet att ormar brukar bita dom i fötterna, men om dom inte har nått blod så dör dom väl inte av giftet? :S
Citera
2014-08-23, 13:14
Medlem
Jag funderar på att köpa ett strutsägg och tillaga det, sedan säga att det är ett örnägg jag snott från ett örnbo. Jag undrar då om det finns risk att jag åker dit? Eller är det fullt lagligt att sno ett örnägg? Om man skulle sno ett örnägg, hur stor är chansen att man blir attackerad av en örn?
Citera
2014-08-23, 13:15
Medlem
Iloveludas avatar
Tänk på att strutsägg ser riktigt oapptotligt ut. Vitan är i det närmaste grå. Att hårdkoka ett strutsägg tar ca 1 timme. En bekant köpte ett som en kul grej bara för att testa. Han hämtade det själv hos uppfödaren. Tror han betalade 150 kronor för 1 ägg så billigt är det inte.
Citera
2014-08-23, 13:32
Medlem
150kr kan jag leva med, det är ett litet pris för att förverkliga en dröm. Men det är väl inte giftigt? Vill helst inte bli magsjuk eller liknande. Om man matar en örn med ett hårdkokt strutsägg, vad händer med örnen? Tål dom det?

Är det ingen som vet ifall örnar har blod i fötterna?? Skulle hemskt gärna vilja veta.
Citera
2014-08-23, 15:05
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vrickad
150kr kan jag leva med, det är ett litet pris för att förverkliga en dröm. Men det är väl inte giftigt? Vill helst inte bli magsjuk eller liknande. Om man matar en örn med ett hårdkokt strutsägg, vad händer med örnen? Tål dom det?

Är det ingen som vet ifall örnar har blod i fötterna?? Skulle hemskt gärna vilja veta.
Det är inte farligt att äta strutsägg. Du blir inte sjuk och dom smakar som vanligt ägg. Nackdelen som jag sa är att dom ser oapptitliga ut. Frågorna om örnar får du ta i lämpligt delforum för det har ju inte med matlagning att göra.
Citera
2014-08-23, 16:26
Medlem
Jaha okej. Ser dom verkligen så äckliga ut? Tack för all bra info!

Vadå lämpligt delforum? Hatar du örnar eller??
Citera
2014-08-23, 16:46
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vrickad
Jaha okej. Ser dom verkligen så äckliga ut? Tack för all bra info!

Vadå lämpligt delforum? Hatar du örnar eller??
Nej det gör jag inte men om det börjar att diskuteras här i matlagning så kommer tråden att kasta eller inläggen raderas eftersom det inte har med matlagning att göra. Här skulle jag skapa en tråd för det om jag vore dig.
(FB) Ekologi, natur, djur och växter
Citera
2014-08-23, 16:59
Medlem
Okej, jag får testa där. Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in