Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Ser t.ex. folk som skriver sanslöst långa inlägg om diverse bekymmer (även om de inte är stora) i psykologidelen. Varför bryr de sig så mycket? Även att folk engagerar sig så himla mycket i saker (som kanske inte ens har med dem att göra) och ägnar stor tid och möda åt detta. Jag fattar själv inte det riktigt. Visst engagerar en del saker mig men jag håller ändå en hälsosam distans till det. De flesta verkar dock inte göra det... Min poäng är att det kanske inte är nyttigt att bry sig så sanslöst mycket om allt möjligt. Visst kanske det känns bra att vara väldigt engagerad i något, men man (eller åtminstone jag) inser med tiden att det är ganska meningslöst.
Det är ett resultat av den höga andelen skillsmässor i Sverige.
Finns liksom ingen tid för barnen att lära sig av föräldrarna vad som är viktigt eller inte, detta resulterar i ett konstant sökande av vad som är viktigt eller inte i syfte att kompensera det som aldrig barnen fick lära sig.
Sen när barnet kommer i vuxen ålder är det för sent att ändra sig, och faktumet kvarstår människan i fråga saknar diskrimineringsfråga, och kommer konstant söka bekräftelse på de saker som de inte fick bekräftade som barn.
Därför det förr talades om "Skillsmässobarn" i negativa ordalag, men numera är antalet så massivt att ingen bryr sig om detta psykologiskt klargjorda faktum, utan söker svaret på andra håll.