2014-08-19, 14:31
Medlem
Gameplayers avatar
Ser t.ex. folk som skriver sanslöst långa inlägg om diverse bekymmer (även om de inte är stora) i psykologidelen. Varför bryr de sig så mycket? Även att folk engagerar sig så himla mycket i saker (som kanske inte ens har med dem att göra) och ägnar stor tid och möda åt detta. Jag fattar själv inte det riktigt. Visst engagerar en del saker mig men jag håller ändå en hälsosam distans till det. De flesta verkar dock inte göra det... Min poäng är att det kanske inte är nyttigt att bry sig så sanslöst mycket om allt möjligt. Visst kanske det känns bra att vara väldigt engagerad i något, men man (eller åtminstone jag) inser med tiden att det är ganska meningslöst.
Senast redigerad av Gameplayer 2014-08-19 kl. 14:51.
Citera
2014-08-19, 14:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det går inte att diskutera om du inte har något exempel.
Citera
2014-08-19, 14:53
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det går inte att diskutera om du inte har något exempel.

Exempel på vad?
Citera
2014-08-19, 15:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Exempel på vad?

Något exempel på allt det du beskriver i TS såklart. En länk till något som uppfyller villkoren i TS, alltså ett innehåll som är

sanslöst långt
inte har med postaren att göra
ägnar stor möda åt detta
saknar hälsosam distans till det

samt övriga villkor enligt TS.
Citera
2014-08-19, 15:18
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ser t.ex. folk som skriver sanslöst långa inlägg om diverse bekymmer (även om de inte är stora) i psykologidelen. Varför bryr de sig så mycket? Även att folk engagerar sig så himla mycket i saker (som kanske inte ens har med dem att göra) och ägnar stor tid och möda åt detta. Jag fattar själv inte det riktigt. Visst engagerar en del saker mig men jag håller ändå en hälsosam distans till det. De flesta verkar dock inte göra det... Min poäng är att det kanske inte är nyttigt att bry sig så sanslöst mycket om allt möjligt. Visst kanske det känns bra att vara väldigt engagerad i något, men man (eller åtminstone jag) inser med tiden att det är ganska meningslöst.

Det är ett resultat av den höga andelen skillsmässor i Sverige.

Finns liksom ingen tid för barnen att lära sig av föräldrarna vad som är viktigt eller inte, detta resulterar i ett konstant sökande av vad som är viktigt eller inte i syfte att kompensera det som aldrig barnen fick lära sig.
Sen när barnet kommer i vuxen ålder är det för sent att ändra sig, och faktumet kvarstår människan i fråga saknar diskrimineringsfråga, och kommer konstant söka bekräftelse på de saker som de inte fick bekräftade som barn.

Därför det förr talades om "Skillsmässobarn" i negativa ordalag, men numera är antalet så massivt att ingen bryr sig om detta psykologiskt klargjorda faktum, utan söker svaret på andra håll.
Citera
2014-08-20, 08:49
Medlem
MLEs avatar
Citat:

En kompensation kanske för att det är så svårt att ändra på sig själv, mycket lättare att tala om för andra vad dom ska göra.

Sen misstänker jag ett en del sitter och skriver om andra personer, om dom vet något om någon tex, det är mobbning. Ofta så utvecklas sådana trådar på ett väldigt konstigt sätt.
Citera
2014-08-20, 08:55
Medlem
utomlandsJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Det är ett resultat av den höga andelen skillsmässor i Sverige

Knappast en situation som ar exklusivt for sverige. Eller skillsmassor for den delen.

BOT, varfor bryr sig folk om vad de uppfattas som viktigt, vilket inte nodvandigtvis ar det?
Las texter av Bobby McFerrin. Han skrev om rotterna till upplevda problem, och aven losningen till i stort sett allt.
Citera
2014-08-20, 09:32
Bannlyst
Det är inget nytt och inget särskilt svenskt. Antika filosofer klagade också över att folk kastade bort sin tid på helt oviktiga saker.
Citera
2014-08-20, 09:45
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsJP
Knappast en situation som ar exklusivt for sverige. Eller skillsmassor for den delen.

BOT, varfor bryr sig folk om vad de uppfattas som viktigt, vilket inte nodvandigtvis ar det?
Las texter av Bobby McFerrin. Han skrev om rotterna till upplevda problem, och aven losningen till i stort sett allt.

Förr i tiden fanns det bara få åsikter om det mesta, samhället hade kommit fram till det bästa.

Numera finns det hundratals åsikter om det mesta, individen vill komma fram till det bästa.
Citera
2014-08-20, 12:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det är inget nytt och inget särskilt svenskt. Antika filosofer klagade också över att folk kastade bort sin tid på helt oviktiga saker.
Problemet med de filosoferna var att de uppenbarligen var för trångsynta för att inse att det inte finns något viktigt eller oviktigt, allt är lika meningslöst och mening skapas av betraktaren (dvs. av personen som beskylls för att hen bryr sig om "oviktiga" saker).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in