Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-20, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Endast 38 procent av svenskarna har koll på grundläggande ekonomiska begrepp som ränta, inflation och avkastning, visar en ny undersökning.

http://www.dn.se/ekonomi/fa-svenskar-har-ekonomikoll/

Hur detta möjligt? Jag blir alldeles till mig, är tveksam till om dessa människor (EN MAJORITET) ens borde få rösta.

Det är viktigare att veta vem som parades ihop med vem i senaste paradise hotel avsnittet att kunna svara på frågor som dessa

Har man klarat av grundskolematten ska man kunna svara på fråga 1 och 2 är fan skrämmande
Citera
2014-08-20, 08:10
Medlem
Radio.Rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Fixa någon lektion med Ekonomi för yngre, så de lär sig tidigt här dem ska behandla pengar.

Det är just det som är grejen, det är mycket väletablerat att man inte gör sådant. Det enda du kan göra är att ge dina egna barn en god uppfostran så att åtminstone de kommer att ha det bra.

För resten av barnen väntar ett livslångt längtande efter den 25:e och fåtalet lyckliga får spela apa och göra sig åtlöje på Lyxfällan.
Citera
2014-08-20, 08:20
Medlem
pickledonions avatar
Klart folket har dålig koll på ekonomi - både sin egen, landets och världens. Det ser man inte minst av att Sverige är så jävla vänster. Eller att så få ammorterar sina bostadslån. Eller att vissa lånar pengar för att åka på semester. Ekonomi borde vara ett ämne på grundskolan. Minska på den korkade slöjden eller något.
Citera
2014-08-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Klart folket har dålig koll på ekonomi - både sin egen, landets och världens. Det ser man inte minst av att Sverige är så jävla vänster. Eller att så få ammorterar sina bostadslån. Eller att vissa lånar pengar för att åka på semester. Ekonomi borde vara ett ämne på grundskolan. Minska på den korkade slöjden eller något.

Hjälper nog dessvärre inte då många av dessa begrepp togs upp i grundskolematten. Vi får helt enkelt leva med att majoriteten är idioter. Tyvärr är det så.
Citera
2014-08-20, 08:38
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angrykid665
Hjälper nog dessvärre inte då många av dessa begrepp togs upp i grundskolematten. Vi får helt enkelt leva med att majoriteten är idioter. Tyvärr är det så.

Ja, begreppen tas upp i grundskolematten. Den matematiska kunskapen och verktygen finns så klart där. Däremot tror jag inte att alla ser hur matematiken kan användas som hjälpmedel för ekonomin. Enkla saker som budgetering, tillgång och efterfrågan, ränta, ammortering, inflation och lån borde alla kunna ta till sig. Verktygen för detta får man i matten, kopplingen till ekonomin får man inte.

Jag tror även att den generella åsikten att matematik, fysik, kemi och biologi är "saker som är helt onödiga för när kommer jag någonsin att använda det" måste motarbetas med kraft.
Citera
2014-08-20, 08:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Hehe, frågorna var ju larvigt enkla. Till och med om 90 % skulle haft rätt vore det illa, men detta...
Citera
2014-08-20, 09:19
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hehe, frågorna var ju larvigt enkla. Till och med om 90 % skulle haft rätt vore det illa, men detta...

Jo. När jag såg rubriken tänkte jag att det handlade om att folk inte fixade att definiera ränta, inflation etc, vilket säkert kan vara klurigt. Men de här exemplen var ju extremt enkla. Jag hade nog gissat att hälften av mellanstadieeleverna skulle ha fixat dem...
Citera
2014-08-20, 09:41
Medlem
BernardLoutres avatar
Det är väl därför så många kan tänka sig att rösta på MP eller F!
Citera
2014-08-20, 10:01
Medlem
Det var minst sagt skrämmande läsning. Trodde att frågorna skulle vara lite svårare som tex skillnaden mellan nominell och real ränta. Jag har jobbat på bank i ett par år men fick inte uppfattningen om att kunskapen var så låg i samhället.

Skolan är inte anpassad efter andra förändringar i samhället. Ekonomikunskaper borde läras ut i samband med matte. Lära eleverna hur man räknar på ränta, vad inflation är mm istället för att lägga så mycket kraft på att räkna ut ytan på en cylinder...

Likadant är det på träslöjden. Där håller man väl fortfarande på att lära sig hur man sandpapprar en träbit men det är en kunskap som inte är anpassad till dagens samhälle då man köper färdiga smörknivar och möbler. Träslöjden borde istället lära eleverna hur man borrar i betong och använder en skelettspruta.
Citera
2014-08-20, 11:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slips83
Det var minst sagt skrämmande läsning. Trodde att frågorna skulle vara lite svårare som tex skillnaden mellan nominell och real ränta. Jag har jobbat på bank i ett par år men fick inte uppfattningen om att kunskapen var så låg i samhället.

Skolan är inte anpassad efter andra förändringar i samhället. Ekonomikunskaper borde läras ut i samband med matte. Lära eleverna hur man räknar på ränta, vad inflation är mm istället för att lägga så mycket kraft på att räkna ut ytan på en cylinder...

Likadant är det på träslöjden. Där håller man väl fortfarande på att lära sig hur man sandpapprar en träbit men det är en kunskap som inte är anpassad till dagens samhälle då man köper färdiga smörknivar och möbler. Träslöjden borde istället lära eleverna hur man borrar i betong och använder en skelettspruta.
Samhället är inte format kring det att alla skulle vara ekonomisk medvetna, vi måste ha knegare som lever hand till mun för att ekonomin skall gå runt (dessa är de som köper de flesta varorna och således konsumerar och då skapar tillväxt).
Citera
2014-10-20, 23:54
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Samhället är inte format kring det att alla skulle vara ekonomisk medvetna, vi måste ha knegare som lever hand till mun för att ekonomin skall gå runt (dessa är de som köper de flesta varorna och således konsumerar och då skapar tillväxt).

Men är det verkligen bra för samhället att folk konsumerar onödiga prylar och utarmar jorden? Jag skulle nog hellre se att pengarna gick till investeringar i ny teknik för att utnyttja resurser mer effektivt, medicinsk forskning och andra saker som faktiskt kommer mänskligheten och världen till gagn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in