Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-18, 20:35
  #1
Medlem
LilithSkovdes avatar
Hej!

Jo, jag pratade precis med min kompis som berättade för mig att han ska flytta till Kapstaden, Sydafrika, i september. Jag har förstås hört många skräckhistorier om Sydafrika, så jag skulle gärna vilja få ställa några frågor till er som vet mer om saken.

Är det säkert i Kapstaden? Kan man som blond och vit gå runt där utan att riskera att bli mördad av några svarta som tror att vita människor är djävulen? Jag har nämligen hört och läst att risken att bli mördad där är väldigt stor. Jag är nu väldigt orolig för min vän, och jag blir mer orolig om detta stämmer. Han är som sagt blond och svensk, 30 år gammal och har väldigt svårt för att hålla nävarna i styr och inte klippa till om han på något sätt blir konfronterad.

Och hur är det annars nere i Kapstaden? Går det att leva ett normalt liv där? Hur är utelivet, vardagen och så vidare? Ge mig lite information så att jag slipper gå och fundera på detta(fast jag tänker ändå försöka tvinga honom stanna hemma tror jag).

Tack på förhand för svar!

PS. Om det redan finns en sån här tråd så får nån moderator gärna sammanfoga trådarna.
__________________
Senast redigerad av LilithSkovde 2014-08-18 kl. 21:19.
Citera
2014-08-18, 20:47
  #2
Avstängd
Isterband1s avatar
Kapstaden är inte säkert nånstans. Folk rånmördas, våldtas, torteras etc. på daglig basis.
Utelivet är inte mycket att hänga i granen, om man är vit vill säga. Varför ska han just till Kapstaden? Om man nu ska flytta till Sydafrika som vit så flyttar man till de vitare städerna t.ex. Pretoria eller Port Elizabeth.

Han kommer garanterat få sig en rejäl dos av det nya Sydafrika, det är ett som är säkert.
Citera
2014-08-18, 20:51
  #3
Medlem
zorzes avatar
Idag på radio i P1 tror programmet hette korrespondenterna kl 1500 pratade de om vilka Afrikanska länder som var säkra att turista i.

Som no 1 var det Syd-Afrika.
Citera
2014-08-18, 20:54
  #4
Medlem
Min jobbarkompis bror bor i kapstaden och jobbar för ett stort svenskt företag där nere. Han bor i ett inhägnat område (gated community) med egen polisstyrka/vaktstyrka - Nu får jag ju gå på vad han säger och de bilder jag ser som han visar.

De där kontraktsjobben är väldigt lukrativa med fri bil och boende i väldigt fint område. Egen trädgårdsmästare och hushållerska. Gratis privatskola till barnen osv.

Men nackdelarna är att kriminaliteten är hög och att ett människoliv inte har så stort värde. Man kan bli skjuten för en armbandsklocka eller mobil.
Citera
2014-08-18, 20:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Kapstaden är inte säkert nånstans. Folk rånmördas, våldtas, torteras etc. på daglig basis.
Utelivet är inte mycket att hänga i granen, om man är vit vill säga. Varför ska han just till Kapstaden? Om man nu ska flytta till Sydafrika som vit så flyttar man till de vitare städerna t.ex. Pretoria eller Port Elizabeth.

Han kommer garanterat få sig en rejäl dos av det nya Sydafrika, det är ett som är säkert.
Varför är det bättre att vara i en stad med många vita ( när man själv är vit )?
Citera
2014-08-18, 21:00
  #6
Medlem
Här är en engelsk wikipedia-sida som handlar om kriminalitet i sydafrika, inte specfikt kapstaden då men iaf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_South_Africa
Citera
2014-08-18, 21:10
  #7
Medlem
Jag har bott i Kapstaden i 2,5 år nu och stormtivs! Det är en helt fantastisk stad, men det gäller att ha sunt förnuft. Jag har alltid känt mig säker, men det är som vilken storstad som helst; kanske inte gå mitt i centrum på natten ensam.

Det är många svenskar som bor i Kapstaden, jag rekommenderar gruppen "swedish society of south africa" på Facebook :) Där kan man fråga om allt möjligt och få bra svar från folk som bor där.

Jag jobbade på en svensk kundtjänst under 2,5 år (dock inte längre), och kan verkligen rekommendera att åka dit och jobba, även om visumansökan är lite jobbig och tar tid... :) Är det någon som vill ha mer information om att jobba i sydafrika så ger jag gärna tips och svara på frågor! :) Har inte ångrat en minut att jag åkte till Kapstaden!

I Johannesburg är det mycket värre, det är en farlig stad...
Citera
2014-08-18, 21:15
  #8
Avstängd
Isterband1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Varför är det bättre att vara i en stad med många vita ( när man själv är vit )?

Därför att kriminaliteten är avsevärt lägre.
Citera
2014-08-18, 21:31
  #9
Medlem
Alla blir mördade hela tiden där. Flera gånger om dan.
Citera
2014-08-18, 21:38
  #10
Medlem
P.Gs avatar
Det är säkert, ja.
Citera
2014-08-19, 04:24
  #11
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Varför är det bättre att vara i en stad med många vita ( när man själv är vit )?

Därför att ute i den verkliga världen, som inte är Sverige, så är man som vit säkrare om man håller sig till vita.
Anledningen är att det finns rasism där ute. Verklig sådan. Samt att svarta begår, statistiskt sett, fler våldsbrott.
Citera
2014-08-19, 15:58
  #12
Medlem
LilithSkovdes avatar
Så han löper alltså en stor risk för att bli rånmördad bara han går hem från jobbet? Och hur är det med rasmotsättningarna där?

Edit: tack så mycket för alla era svar.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2429292

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback