Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-18, 20:16
  #1
Medlem
Humanisterna och Vetenskap och Folkbildning (VoF) beskrivs som systerorganisationer. Ändå är de två organisationer, inte en. Varför då? Bara en historisk tillfällighet, eller finns det djupare skäl?

Hur skiljer sig den genomsnittlige humanisten från den genomsnittlige VoF:aren?
Citera
2014-08-18, 20:49
  #2
Medlem
Professor.Wers avatar
Humanism är en livsåskådning, det vill säga de har en syn på människan, livet, samhället moralen och etiken, och de står på en värdegrund.

Vetenskaplig Folkbildning kan jag inte så mycket om men så vitt jag vet så är det en organisation som sprider kunskap om vetenskap och inte en livsåskådning.
Citera
2014-08-18, 20:49
  #3
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Humanisterna och Vetenskap och Folkbildning (VoF) beskrivs som systerorganisationer. Ändå är de två organisationer, inte en. Varför då? Bara en historisk tillfällighet, eller finns det djupare skäl?

Hur skiljer sig den genomsnittlige humanisten från den genomsnittlige VoF:aren?

Humanism är en form av sekulär livsfilosofi.

VoF har som syfte att verka för att vetenskapen ska ligga till grund för mänskliga beslut, inte fritt tyckande, grundlösa teorier, rykten eller för den delen religiösa föreställningar.

Syftena med de båda organisationerna är alltså olika.


------------------------
Trots att humanism ska stå för medmänsklighet är min erfarenhet att humanister ofta har en raljerande och förlöjligande inställning till religiösa människor. De förstår helt enkelt inte hur man kan tro på övernaturliga saker och förmår därför inte alltid att bemöta religiösa människor på ett medmänskligt humanistiskt sätt.
Citera
2016-02-05, 01:01
  #4
Medlem
Humaninsm kan vara olika saker. Se t ex http://www.humanisterna.se/pdf/folder.pdf

Eller mer traditionell humanism:Se: http://www.svenska-humanistiska-forb...humanismen.pdf

Jag förmodar att DrJohnBWatson stöt på en medlem en medlem i den första av organisationerna. För den är närmast att betrakta som en anti-religiös kamporganisation, och det är något helt annat än en traditionell humanstisk organisation, där alla religiösa som icke religiösa kan vara med under förutsätning att de är toleranta mot andra trosföreställningar. Eftersom jag är ateist, så gör jag inte
skillnad på olika religioner och andra ideologier, eftersom jag som ateist ser religioner som ideologier
skapade av mäniskor, så finns det inget skäl att skilja dem åt annat än vad det gäller tolerans, och intoleransen är den traditionella humanismens värsta motståndare.

VoF är en gren av skeptikerrörelsen. De är allt annat än skeptiska. De har t.o.m. ett program, som talar om vilka frågor de skall aktivera sig i. Det finns också en "sceptic dictionary" som är framställd
av folk knutna till en skum lobby organsiation. Alltså sådant är inget för en riktig skeptiker.
Citera
2016-02-05, 10:51
  #5
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Humanism är en form av sekulär livsfilosofi.

Humanism kan vara både sekulär och religös.

Lite provocerande kanske, för en del...
Vetenskap - fakta
Humanism - värderingar
Citera
2016-02-06, 01:22
  #6
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
Humaninsm kan vara olika saker. Se t ex http://www.humanisterna.se/pdf/folder.pdf

Eller mer traditionell humanism:Se: http://www.svenska-humanistiska-forb...humanismen.pdf

Jag förmodar att DrJohnBWatson stöt på en medlem en medlem i den första av organisationerna. För den är närmast att betrakta som en anti-religiös kamporganisation, och det är något helt annat än en traditionell humanstisk organisation, där alla religiösa som icke religiösa kan vara med under förutsätning att de är toleranta mot andra trosföreställningar. Eftersom jag är ateist, så gör jag inte
skillnad på olika religioner och andra ideologier, eftersom jag som ateist ser religioner som ideologier
skapade av mäniskor, så finns det inget skäl att skilja dem åt annat än vad det gäller tolerans, och intoleransen är den traditionella humanismens värsta motståndare.
...

Anledningen varför jag inte blivit medlem i Humanisterna, trots att jag saknar tro på gud och har en humanistisk livsfilosofi, är för att jag tycker att de lägger för mycket fokus på att få bort religion ur samhället.

Jag är inte säker på att Sverige skulle bli ett bättre samhälle genom att plocka bort religion. Medan jag kan finna mening i mitt liv utan en gudstro, kanske andra behöver en gudstro för att finna mening i sitt liv. Det är inte min roll att avgöra. Det viktiga är att individer kan respektera varandras friheter att få leva det liv man själv vill leva, så länge som man inte skadar andra eller begränsar andras frihet. Och så länge som en gudstroende inte försöker begränsa min och andras frihet i samhället, har jag inga problem med denne individs gudstro. Och då blir det precis som du säger problematiskt då en som säger sig vara humanist inte är toleranta mot gudstroende.

Och jag skulle gärna se ett djupgående samarbete mellan gudstroende och icke gudstroende humanister i viktiga frågor som berör att skapa ett trivsammare samhälle där individens egenvärde har en stark ställning i samhället. Och för att jag ska bli medlem i en humanistisk förening, anser jag att gudstroende såväl som icke gudstroende humanister kan känna sig välkomna.
__________________
Senast redigerad av qbit 2016-02-06 kl. 01:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback