Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 05:38
  #121
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
M.a.o. många ord om ingenting vad angår auktoritet på området av linguistik på bibelöversättningsområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tycker tvärtom att TunderTarFyr gav en mycket bra bekrivning av hur en kritisk läsare bildar sig en egen uppfattning efter att ha läst vad auktoriteterna på området har att säga.

Citat:
Man behöver inte alltid själv vara expert på ett område för att kritiskt granska vad andra har att säga. De finns en övertro på akademisk bildning. En lekman med sunt förnuft och förståelse för källkritik kan ofta avgöra vem av experterna som har rätt och vem som pratar strunt. Struntprat är nämligen ganska genomskinligt även när det är en person med doktorshatt som ägnar sig åt det.

Det amerikanska jurysystemet bygger just på en tilltro till lekmannens förmåga att kritiskt granska vad olika experter påstår. I förlängningen kan man hävda att demokratin står och faller med samma förmåga.

Och DINA "sunda kriterier" är?
Citera
2017-01-07, 00:53
  #122
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och DINA "sunda kriterier" är?

Kriterier? Jag talade om sunt förnuft, alltså förmågan att väga olika argument mot varandra och bedöma vad som är rimligt. Något som domare och andra beslutsfattare gör varje dag, även om de inte alltid är insatta i alla detaljer som ligger till grund för beslutet.
Citera
2017-01-11, 19:59
  #123
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag talade om sunt förnuft, alltså förmågan att väga olika argument mot varandra och bedöma vad som är rimligt. Något som domare och andra beslutsfattare gör varje dag, även om de inte alltid är insatta i alla detaljer som ligger till grund för beslutet.

Och vad är dina kriterier för "sunt förnuft"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback