Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-18, 16:34
  #1
Medlem
Efter en förfrågan om uppdatering kom varningsmeddelandet upp. Det står

Citat:
Volymen boot har endast 0 byte diskutrymme kvar.
.

Hur löser jag detta?
Citera
2014-08-18, 16:52
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma
Efter en förfrågan om uppdatering kom varningsmeddelandet upp. Det står

.

Hur löser jag detta?

Avinstallera alla gamla kernelversioner som, du sannolikt har kvar.

Min favoritmetod är

Kod:
dpkg -l linux-* | awk '/^ii/{ print $2}' | grep -v -e `uname -r | cut -f1,2 -d"-"` | grep -e [0-9] | grep -E "(image|headers)" | xargs sudo apt-get -y purge
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2014-08-18 kl. 16:55.
Citera
2014-08-18, 20:24
  #3
Medlem
Har du haft samma maskin i många år så kan boot-partitionen ha blivit för liten. Ett alternativ kan i så fall vara att flytta /boot till en usb-sticka om du har någon ledig kontakt.
Citera
2014-08-19, 14:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Avinstallera alla gamla kernelversioner som, du sannolikt har kvar.

Min favoritmetod är

Kod:
dpkg -l linux-* | awk '/^ii/{ print $2}' | grep -v -e `uname -r | cut -f1,2 -d"-"` | grep -e [0-9] | grep -E "(image|headers)" | xargs sudo apt-get -y purge

Tack så mycket. Det löste saken
Citera
2014-08-19, 15:19
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har du haft samma maskin i många år så kan boot-partitionen ha blivit för liten. Ett alternativ kan i så fall vara att flytta /boot till en usb-sticka om du har någon ledig kontakt.

Såvida man inte manuellt ställt ner /boot till 10MB eller liknande så kan detta inte inträffa.

Ubuntu har alltid haft plats nog för ett antal kernels, så, så länge man sysslar med lite housekeeping samspelar det ingen roll hur gammalt systemet är. Plats finns det.
Citera
2014-08-19, 22:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Såvida man inte manuellt ställt ner /boot till 10MB eller liknande så kan detta inte inträffa.

Ubuntu har alltid haft plats nog för ett antal kernels, så, så länge man sysslar med lite housekeeping samspelar det ingen roll hur gammalt systemet är. Plats finns det.
Jag kör visserligen inte ubuntu, med det är ett generellt problem att kärnorna blivit större över en tioårsperiod. Sedan beror det på hårdvara, filsystem etc. vilka kärnmoduler som behöver packas med.

Och så har det tillkommit en rescue-kärna som tar dubbelt så stor plats som de vanliga. Kommer säkert till ubuntu också om några år.

Åtminstone en maskin här hemma partitionerade jag ursprungligen med 100MB enligt den tidens praxis och nyligen inte räckte det inte längre till två samtida kärnor.
Citera
2014-08-19, 23:08
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag kör visserligen inte ubuntu, med det är ett generellt problem att kärnorna blivit större över en tioårsperiod. Sedan beror det på hårdvara, filsystem etc. vilka kärnmoduler som behöver packas med.

Och så har det tillkommit en rescue-kärna som tar dubbelt så stor plats som de vanliga. Kommer säkert till ubuntu också om några år.

Åtminstone en maskin här hemma partitionerade jag ursprungligen med 100MB enligt den tidens praxis och nyligen inte räckte det inte längre till två samtida kärnor.

Jag har en Ubuntu 7.04, och redan där var /boot 190MB

Dessutom är väl Ubuntu smart nog att via gparted utöka /boot om den är för liten om jag inte minns helt fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback