• 1
  • 2
2014-08-18, 16:20
Medlem
Hej kära flashback!

Efter att ha varit arbetslös ett par månader har jag äntligen fixat jobb, det är en
IT-support tjänst i Irland. Problemet är att jag bara har några tusenlappar att leva på
när jag kommer dit innan jag får min första lön, vilket inte kommer räcka på långa vägar då jag behöver kunna betala hyra + insats osv.

Eftersom min familj har det knapert med sin egna ekonomi så kan de tyvärr inte hjälpa mig,
så vad finns det för alternativ? Kan soc hjälpa mig, eller finns det kanske möjlighet att ta
mindre banklån i såna här situationer?
Senast redigerad av ceefa 2014-08-18 kl. 16:23.
Citera
2014-08-18, 16:23
Medlem
RingInteSnutens avatar
Tveksamt att soc kommer hjälpa dig då du flyttar till Irland och inte kommer betala svensk skatt.

Du kan ju alltid ta ett sms lån och betala in när du har fått lön på Irland.
Citera
2014-08-18, 16:28
Medlem
MorbidaFridas avatar
Snacka med företaget du börjar jobba hos och be om 2 veckors förskott, brukar vara lugnt
Citera
2014-08-18, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Tveksamt att soc kommer hjälpa dig då du flyttar till Irland och inte kommer betala svensk skatt.

Du kan ju alltid ta ett sms lån och betala in när du har fått lön på Irland.
varför kan han inte bara ta ett vanligt lån?
Citera
2014-08-18, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceefa
eller finns det kanske möjlighet att ta
mindre banklån i såna här situationer?
går det inte att be någon du känner som har jobb. t.ex dina föräldrar att ta lån sen ge dig pengarna sen att du betalar av dom? evuntuellt att du har en loppmarknad eller säljer s´äljer allt du kan komma på på blocket, vem vet? du kanske har flera tusenlappar gömda hemma i form utav kopparskålar, stolar tallrikar etc.
Citera
2014-08-18, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MorbidaFrida
Snacka med företaget du börjar jobba hos och be om 2 veckors förskott, brukar vara lugnt
ja det här är nog det bästa förslaget, då ser du om företaget är seriöst också eller några jävla lallare. jag menar bedragare alltså. är det ett känt företag?
kolla med Hertz om dom inte har någon av sin gratis bil som man kan köra till Irland så slipper du flygkostnaderna också. tveksamt att dom skulle ha det till just Irland dock.

du kanske kan lifta?
Citera
2014-08-18, 16:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbidaFrida

Killen ska till Irland, det är helt andra regler där. Det är så många som kommer dit, jobbar och sen bara drar utan att säga till. Inte en chans att dom ger honom förskott, inte en enda euro kommer han få i förskott.

@TS: Hur mycket pengar exakt har du? Jag vet folk som klarat sig på 5000 kronor när dom flyttat dit. Dom slaggade då på någon kollegas soffa i nån vecka innan dom kom på fötter och käkade billigt. Folk är sjukt hjälpsamma med sovplats om du förklarar ditt problem när du kommer dit.
Citera
2014-08-18, 16:37
Medlem
RoaldDahls avatar
Hyr en svävare eller vattenskoter om du inte ska flyga.
Citera
2014-08-18, 16:38
Medlem
Det är ett stort företag men de betalar inte ut förskott, däremot täcker de flygkostnader och 5 dagars boende på vandrarhem.

Sms-lån försöker jag undvika in i det sista pga de skyhöga räntorna men om det inte finns någon annan lösning får det ju bli så. Ska iallafall ner till banken imorgon och höra om de kan bevilja mig ett lån.
Citera
2014-08-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Killen ska till Irland, det är helt andra regler där. Det är så många som kommer dit, jobbar och sen bara drar utan att säga till. Inte en chans att dom ger honom förskott, inte en enda euro kommer han få i förskott.

@TS: Hur mycket pengar exakt har du? Jag vet folk som klarat sig på 5000 kronor när dom flyttat dit. Dom slaggade då på någon kollegas soffa i nån vecka innan dom kom på fötter och käkade billigt. Folk är sjukt hjälpsamma med sovplats om du förklarar ditt problem när du kommer dit.

Jag är inte helt säker, jag ska jobba hela denna veckan men jag vet inte många timmar jag kommer få, men totalt kommer jag nog ligga kring 4000 kr.

Jag hoppas verkligen det är så men jag tar hellre det säkra före det osäkra och hoppas kunna hitta en lösning innan jag drar dit.
Citera
2014-08-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceefa
Jag är inte helt säker, jag ska jobba hela denna veckan men jag vet inte många timmar jag kommer få, men totalt kommer jag nog ligga kring 4000 kr.

Jag hoppas verkligen det är så men jag tar hellre det säkra före det osäkra och hoppas kunna hitta en lösning innan jag drar dit.

Hur länge ska du arbeta? Jag får uppfattningen av att du bara ska arbeta en vecka enligt detta inlägg? Hur ser det ut veckan därpå?
Citera
2014-08-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Hur länge ska du arbeta? Jag får uppfattningen av att du bara ska arbeta en vecka enligt detta inlägg? Hur ser det ut veckan därpå?

Tydliggjorde inte det men denna vecka jag jobbar är bara temporärt här i sverige, jobbet i irland börjar om tre veckor och kontraktet är på ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in