2014-08-18, 04:05
Medlem
Finolis avatar
Ja, nu verkar det som att jag lider av Dystymi, har under det senaste året haft i princip alla symptom som beskrivs här:
http://www.mentalhelp.net/poc/view_d...oc&id=534&cn=5
(Har också väldigt svårt att skratta spontant utan att i princip "bestämma mig" för att göra det)

Enligt artikeln kan perioderna vara så långa som 3 år eller mer, och jag vill inte gärna behöva stå ut med detta i 2 år till.

Jag ska börja plugga på Högskola om 2 veckor och eftersom Högskola ska vara så jälva kul (jag vill ha kul) så vill jag göra nåt åt det så fort som möjligt.
Borde jag gå till en psykolog? Någon annan typ av psykdoktor? Hur går jag tillväga? Kommer det kosta mig en massa pengar? Någon annan som lider av sjukdomen som har något att tillägga eller dela med sig av? Tar gärna emot alla typer av tips och råd!

P.S Har även en historia med cannabis som jag nu bestämt mig för att sluta med.
Citera
2014-08-18, 17:20
Medlem
Vill du inte skrämma upp dej hoppas du förstår det. Men jag har Dystymi. Jag har haft den i 25 år. När jag tog fungerande antidepp hjälpte den bara mot medel o djupa deppen, inte mot dystymin. Terapi hjälpte inte heller Men samtidigt kommer den nog i mitt fall från att ja inte känt mej trygg på 25 år, tillräckligt trygg alltså. Så det behöver ju inte alls va lika för dej (ja är nog extremfall) Kan ju va så olika saker som är orsaken lixom o din orsak kan va annan än min o om du kan klura ut va den är (psykolog behövs nog då) kan du kanske därmed åtgära det o sen försvinner din dystymi.
Citera
2014-08-19, 05:24
Medlem
Finolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solenergi
Vill du inte skrämma upp dej hoppas du förstår det. Men jag har Dystymi. Jag har haft den i 25 år. När jag tog fungerande antidepp hjälpte den bara mot medel o djupa deppen, inte mot dystymin. Terapi hjälpte inte heller Men samtidigt kommer den nog i mitt fall från att ja inte känt mej trygg på 25 år, tillräckligt trygg alltså. Så det behöver ju inte alls va lika för dej (ja är nog extremfall) Kan ju va så olika saker som är orsaken lixom o din orsak kan va annan än min o om du kan klura ut va den är (psykolog behövs nog då) kan du kanske därmed åtgära det o sen försvinner din dystymi.
Låter riktigt jobbigt det där Jo jag hoppas ju att en psykolog ska lyckas klura ut vad felet är, och om inte kanske få något antidepp som gör att jag glömmer dom nedstämda tankarna och med tiden vänjer mig vid att vara glad igen. Vet inte exakt hur depression funkar, kanske inbillar mig att det är så lätt... nåväl, får dra till vårdcentralen eller nåt och se vart det leder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in