Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-17, 22:51
  #1
Medlem
En aspekt som ofta förföljer mig när jag tar del av feministisk diskussion är hur det sexuella elementet tycks figurera i förgrunden utan att lyftas fram. Män och kvinnors sexuella vanor och tankemönster tycks tydligt skilja sig åt när man bland annat blickar på den statistik som gjorts rörande exempelvis antalet sexpartners över en livstid. Mellan män ser vi en klart mer ojämn fördelning än inom gruppen kvinnor. De mest aktiva männen har sex med långt fler än deras kvinnliga dito, och detta tycks ge avtryck på hela skalan. Vissa säger 80% av alla kvinnor ligger med 20% av männen, en siffra jag dock inte känner till varken ursprung eller sanningshalt i. Många känner nog igen sig i bilden av att kvinnor har en större frihet att selektera partner i förhållande till män, så väl i djurriket som för människor. I ett klimat där sexuella restriktioner som puritanism och äktenskapets helighet brutits ner ter det sig ta än tydligare uttryck.

För många kanske det är ett naturligt tillstånd, i linje med vår biologi eller som en nödvändig konsekvens för den sexuella frigörelse där vi har friheten att själva välja och välja bort vem eller vilka vi vill kopulera med. Sex är ingen rättighet, men likväl ett behov. Jag kan inte låta bli att slås över hur uttryck för misogyni många gånger direkt eller indirekt har sin grund i sexuell frustration. Antingen kan det ske direkt via våld, psykiskt eller fysiskt, eller indirekt genom att försöka kompensera en förlorad självbild knutet till att inte leva upp till ett sexuellt manligt ideal, genom olika medel för maktutövande gentemot kvinnor och kanske även andra män. Prostitution som ofta ses som något negativt blir ju inte desto mindre ett uttryck för mannen som kan nå tillfredsställes först genom sin börs - ett behov som skapas och lever kvar pga den sexuella obalansen.

Hur ser ni feminister på sexualitetens, för uppnående av jämställdhet, problematiska natur. Är det våra könsroller som ligger till grund för obalansen mellan könen här, och kommer så fall ett uppbrott från dessa könsbundna ideal i framtiden göra sex, flört och attraktion mer jämlikt? Eller ligger problemet hos männen själva? Bör resurser lyftas till att utbilda män att våga ta för sig mer och våga ställa krav på en sexuell marknad som idag är kvinnodominerad? Skulle en än mer ökad frigörelse av kvinnans sexualitet, befriad från fördomar och fördömande, i förlängningen i slutändan slå över på alla män och förlösa även den idag mest desperata och frustrerade mannens våndor?

Framförallt, varför tas denna aspekt så sällan upp i diskussioner som rör jämställdhet mellan män och kvinnor?
Citera
2014-08-17, 23:42
  #2
Medlem
Sir Dwains avatar
För mig är det en icke-fråga, jag vill ha rättvisa som i rätten att välja om man vill ha sex med en viss person eller ej, inte som i att alla måste ha lika mycket sex / antal partners.

Det är mycket möjligt att det är som du föreslår, att en hel del problematiskt beteende kommer från sexuell frustration, men jag kan inte se någon rimlig åtgärd för att justera det. Det är oftast bäst att försöka lösa problem genom att ta tag i deras ursprungliga orsak, i det här fallet tror jag inte det är möjligt utan att samtidigt förlora mycket grundläggande friheter dock. Vi får istället försöka minska risken att sexuell frustration leder till problembeteenden snarare än att försöka få bort frustrationen.
Citera
2014-08-17, 23:52
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Framförallt, varför tas denna aspekt så sällan upp i diskussioner som rör jämställdhet mellan män och kvinnor?
Är inte svaret så enkelt som att feminister inte har något genuint intresse av jämställdhet? De säger sig företräda bägge könen men de aspekter som skulle kunna innebära fördelar för män verkar alltid komma mer av tillfälligheter än som resultat av en målmedveten politik.
Citera
2014-08-18, 00:24
  #4
Medlem
Som Sir Dwain sade; det är inte rimligt att ta bort valmöjligheten för vare sig man eller kvinna när det gäller sex och istället utgå efter att alla personer måste ha sex partners.

Det är förmodligen sant att vi skulle leva i en lite gladare värld om alla blev sexuellt tillfredställda. Men det enda sättet att göra detta är att tvinga alla att ha sex med åtminstone en person de inte har något intresse av att ha sex med. Ska det här bara gälla singel kvinnor? Eller ska vi förstöra äktenskap genom att tvinga personerna inom äktenskapet att göra detta till ett öppet förhållande? Det finns definitivt problem och det skulle vara minst lika många missnöjda, från båda parterna.

Tyvärr går det här nog inte att åtgärda utan att skapa nya (och eventuellt större) problem.
Citera
2014-08-18, 00:37
  #5
Medlem
papercut-ninjas avatar
Kopplingen mellan misogyni, våldtäkter, sexköp och sexuell frustration är väldigt svag. Männen som sprider hat mot kvinnor, våldtar och köper sex är ofta män som är självsäkra, har ett aktivt sexliv och regelbundna partners. Det rör sig sällan om osäkra, sexuellt depraverade män som lever i ensamhet.
Citera
2014-08-18, 01:05
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Det är förmodligen sant att vi skulle leva i en lite gladare värld om alla blev sexuellt tillfredställda. Men det enda sättet att göra detta är att tvinga alla att ha sex med åtminstone en person de inte har något intresse av att ha sex med. Ska det här bara gälla singel kvinnor? Eller ska vi förstöra äktenskap genom att tvinga personerna inom äktenskapet att göra detta till ett öppet förhållande? Det finns definitivt problem och det skulle vara minst lika många missnöjda, från båda parterna.
Det här är ett intressant resonemang som aldrig kommer upp i någon annan offentligt finansierad tjänst. Vi går inte alla man ur huse för att bygga vägar, undervisa i skolorna eller lämna böcker till våra bibliotek. Istället är det professionella tjänster som utförs av betald och utbildad personal.

Vi talar heller aldrig om tvångsmetoder (med ett fåtal undantag, som LHF-lagen) för att minska ned på sexism eller rasism i samhället, utan istället hoppas man på att förändra människors attityd genom olika former av kampanjer och upplysning. Varför skulle detta vara ett undantag?
Citera
2014-08-18, 07:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det här är ett intressant resonemang som aldrig kommer upp i någon annan offentligt finansierad tjänst. Vi går inte alla man ur huse för att bygga vägar, undervisa i skolorna eller lämna böcker till våra bibliotek. Istället är det professionella tjänster som utförs av betald och utbildad personal.

Vi talar heller aldrig om tvångsmetoder (med ett fåtal undantag, som LHF-lagen) för att minska ned på sexism eller rasism i samhället, utan istället hoppas man på att förändra människors attityd genom olika former av kampanjer och upplysning. Varför skulle detta vara ett undantag?
Det tar inte bort problemet med att NÅN måste tvingas ligga med den här som ingen vill ligga med frivilligt.
Citera
2014-08-18, 07:33
  #8
Medlem
Det går inte göra nåt åt det. Förutom att göra sig attraktiv m.m.
Är man inte attraktiv förblir man ensam. Och som kvinna kan du bli lika ensam också av rent logiska skäl, men då oftast som mamma då den snygga killen man lyckades snärja och fått barn med har gått vidare...
Sen lägger man upp sin profil på en dejting sida osv...
Citera
2014-08-18, 07:52
  #9
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
... Eller ligger problemet hos männen själva? Bör resurser lyftas till att utbilda män att våga ta för sig mer och våga ställa krav på en sexuell marknad som idag är kvinnodominerad? ...

Varför inte bilda grupper där män hjälper män att bli mer attraktiva på banan? Både utseendemässigt och hur man funkar socialt tillsammans med andra.

Det känns som att din fråga/krav ligger på nivån: Mamma fixa så jag får en flickvän, bhu bhu bhuuuu.
Citera
2014-08-18, 07:59
  #10
Medlem
Mitt råd är att lägga tid och kraft på andra saker ni tycker om. Kvinnor får komma lägre ner på prioriteringen. Resultat: du mår bättre då och gör dig mindre beroende av de som kommer såra dig.
__________________
Senast redigerad av shutthefuckup-1 2014-08-18 kl. 08:08.
Citera
2014-08-18, 08:42
  #11
Avstängd
Burross avatar
Är ju ett manligt "problem" så feminister är givetvis helt ointresserade av att göra något åt det eller ens tala om saken. Sexuell makt är oerhört viktigt för svenska kvinnor, det ser man när det diskuteras om sexköpslagen tex som mer eller mindre bara handlar om att begränsa män sexuellt.

Vi får massimportera kvinnor för att hitta en lösning.
Citera
2014-08-18, 13:26
  #12
Medlem
Som feminist så tar jag självklart problemet på allvar. Däremot så formulerar jag det inte likadant som det formuleras i trådstarten.

I trådstarten antyds att problemet är att vissa män får för lite sex, eller får sex med för få partners. Orsaken till problemet sägs vara att kvinnor har rätt att själva välja vilka de vill ha sex med, och att vissa män oftare blir valda/bortvalda än andra.

Jag skulle säga att problemet är att män ser sex med en partner som en rättighet, att sex med sig själv är stigmatiserat, och att dagens mansroll innehåller ett ideal om sexuella erövringar.

Alla har sexuella behov ja. Men med dagens teknik finns det gott om alternativ för att nå sexuell tillfredställelse på egen hand. Problemet är inte att vissa personer inte har tillgång till sexuell tillfredställelse. Det kan näst intill alla fixa på egen hand. Problemet är föreställningen att någon annan bör stå för den sexuella tillfredsställelsen.

För att komma tillrätta med problemet menar jag att mansroll, ideal och stigman behöver bearbetas och förändras. Manlig oskuld och självtillfredställelse måste sluta stigmatiseras. Manlig promiskuösitet måste sluta idealiseras. Mansrollen måste ändras så att män slutar mäta sitt värde i hur många kvinnor som vill ha dem, och istället blir mer trygga i sig själva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback