• 1
  • 2
2014-08-17, 16:14
Medlem
Ratis avatar
Tjena.

Har nyligen köpt en ny laptop som har visat sig vara ett riktigt dåligt köp. Det går knappt att surfa med den. Så fort man öppnar internet (Google Chrome) går datorfläkten på högvarv. Det går knappt att ha två flikar igång samtidigt för då fryser datorn till och från. Har man igång Youtube så laggar det som tusan bara av att scrolla ner bland kommentarerna till videon. Och att ha igång en annan sida samtidigt som Youtube är inte ens att tänka på.
Har kollat datorns CPU och den ser bra ut vanligtvis men så fort man öppnar internet och börjar surfa så stiger den till 100%.

Till detta kan tilläggas att tangentbordet är värdelöst. Reagerar ibland inte på knapptryckningar och hela tangentbordet gungar när man skriver. Touchpaden är ishal och markören flyger över skärmen vid minsta lilla beröring.

Så vad ska man göra? Går väl inte att ångra köpet när man har använt datorn? Slänga skiten och köpa en bättre dator är vad jag har lust med. Men har precis spenderat flera tusen på denna skit.

Datorn i fråga är en ASUS X553MA.
http://www.netonnet.se/art/dator/lap...H/205957.3003/
Citera
2014-08-17, 16:17
Medlem
Formatera/installera en egen blank version av det OS du vill köra. Vanligtvis när man köper laptop så följer det med otroligt mycket bloatware förinstallerat, brukar göra susen att blåsa rent och installera efter eget behag.
Citera
2014-08-17, 16:29
Medlem
Du har ångerrätt i 14 dagar.

http://m.netonnet.se/Content/Custome...aseOnApproval/
Citera
2014-08-17, 16:30
Medlem
Ratis avatar
Jo det kan vara en bra idé. Får be någon vän som kan detta med datorer lite bättre. Själv är man en gröngöling på området. Det var därför jag köpte en ny dator istället för att laga den gamla.
Citera
2014-08-17, 16:39
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Du har ångerrätt i 14 dagar.

http://m.netonnet.se/Content/Custome...aseOnApproval/

Aha jag visste inte att man kunde lämna tillbaka datorn trots att man använt den.
Citera
2014-08-17, 16:53
Medlem
Annonvengers avatar
Du får det du betalat för.
Lämna tillbaka den och om du inte ska använda datorn till att spela krävande spel så skulle jag rekommendera att köpa en begagnad macbook pro från 2011, eller någon med en ssd hårddisk. Har haft min från 2011 och den är hur pigg som helst, piggare än min MSI från 2011 som kostade 15k.
Citera
2014-08-17, 17:32
Medlem
Ratis avatar
Ska bara ha den för att surfa och kolla film. Därför jag köpte en lite billigare dator. Trodde Asus hade kvalitet på sina saker. Ska försöka lämna tillbaka den men det är väl inte säkert att dom godkänner det. Om inte annat får dom väl felsöka datorn.
Citera
2014-08-17, 17:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Aha jag visste inte att man kunde lämna tillbaka datorn trots att man använt den.

Läs mer på deras hemsida med följande rubrik -> Ångerrätt och öppet köp
Citera
2014-08-17, 19:53
Medlem
Ratis avatar
Vad kan man annars försöka göra för att få ner CPU? Det är bara internet (Chrome) som tar upp all CPU vid surf.
Citera
2014-08-17, 21:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Vad kan man annars försöka göra för att få ner CPU? Det är bara internet (Chrome) som tar upp all CPU vid surf.

Hårdvaran är som du kanske vet i dag inte så mycket att hänga i granen. Men vad ligger temperaturen?

Har du någon bra kylplatta till datorn?
Citera
2014-08-18, 06:29
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hårdvaran är som du kanske vet i dag inte så mycket att hänga i granen. Men vad ligger temperaturen?

Har du någon bra kylplatta till datorn?

Temperaturerna (Intel Celeron Core 1, Core 2 och GT) ligger på mellan 45 - 50 grader.
THRM: 48 grader.
Hårddisken: 31 grader.

Har ingen kylplatta.
Senast redigerad av Rati 2014-08-18 kl. 06:55.
Citera
2014-08-18, 10:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Temperaturerna (Intel Celeron Core 1, Core 2 och GT) ligger på mellan 45 - 50 grader.
THRM: 48 grader.
Hårddisken: 31 grader.

Har ingen kylplatta.

Normala värden. Men köp dock en kylplatta som har fläkt. Det skadar aldrig att kyla ner komponenterna om man jobbar mycket med sin bärbara dator.

En hyfsad kylplatta kostar från 200 kronor och uppåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in