Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-09-05, 11:56
  #25
Medlem
vill vara likgiltig, stum i känslolivet
Citera
2014-09-06, 00:21
  #26
Medlem
Mycket av nedstämdhet beror på känslotillstånd av fysisk orsak.
Man tror inte det när man är "fast i sin hjärna", men om man gör saker som orsakar glädje så slutar efter ett tag de dunkla tankarna.

Läkemedelslobbyister talar om kemisk obalans i hjärnan och rekommenderar anti-depressiva tabletter, med sina allvarliga och konstiga biverkningar. Trots att studier har visat att en sund kost och fysisk träning fungerar lika bra -- eller bättre.

Man kan inte tänka sig glad... Men man kan aktivera sig. Titta på roliga filmer, lyssna på musik man gillar, eller resa till ställen. Undvika sånt man inte gillar.

Har du funderat över om ditt förhållande till din mamma är osunt? Det finns ju andra människor på jorden och din mamma är inget helgon, om du ursäktar uttrycket. Men det är svårt att ta sig ur en modersdominans, en av de svåraste saker man kan göra.
Citera
2014-09-06, 17:16
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Var glad att du är en av oss tänkande människor åtminstone
Tank vad fint sagt!
Citera
2015-11-10, 16:20
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sogni.di.gloria
Du kan vända dessa tankar till en enorm styrka. Du är en tänkande person, en människa som vägrar ge vika för samhället vi lever i och att haka på ytliga påhitt. Hela världen finns där ute för dig, och med din syn på livet så kommer du uppskatta otroligt mycket av det enkla. Res runt, åk till nya länder och städer och bara vandra upp och ner på gatorna, observera hur människorna där lever, hur samhället och kulturen där ser ut, ät den lokala maten etc. Njut av natur, hav och skog. Ryanair finns till vårt förfogande, vad väntar du på?

Tack för inlägget! Är ledsen över mina inkonsekventa svar. Det var ett tag sen jag var inne på flashback. Förstår det också, men tidigare så hade jag inte möjligheten till att göra vad jag trivs med pga ekonomiska skäl. Nu har jag dock jobbat ett tag och lyckats tjäna ihop så pass att jag kan dra från Sverige och försöka starta nytt liv till det nya året
Citera
2015-11-10, 16:27
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Mycket av nedstämdhet beror på känslotillstånd av fysisk orsak.
Man tror inte det när man är "fast i sin hjärna", men om man gör saker som orsakar glädje så slutar efter ett tag de dunkla tankarna.

Läkemedelslobbyister talar om kemisk obalans i hjärnan och rekommenderar anti-depressiva tabletter, med sina allvarliga och konstiga biverkningar. Trots att studier har visat att en sund kost och fysisk träning fungerar lika bra -- eller bättre.

Man kan inte tänka sig glad... Men man kan aktivera sig. Titta på roliga filmer, lyssna på musik man gillar, eller resa till ställen. Undvika sånt man inte gillar.

Har du funderat över om ditt förhållande till din mamma är osunt? Det finns ju andra människor på jorden och din mamma är inget helgon, om du ursäktar uttrycket. Men det är svårt att ta sig ur en modersdominans, en av de svåraste saker man kan göra.

Har funderat på allt det du har skrivit och vet att jag bör göra det jag finner roligt här i livet osv. Dock som i mitt tidigare inlägg så har skälet varit pga ekonomiska problem och längre tillbaks pga ovetskap om vad jag ville göra.

Jag visst har jag funderat på om mitt förhållande till min mamma kan vara ohälsosamt. Vad vet jag om det är ohälsosamt rent vetenskapligt? Ingenting. Sen utifrån vad som är normen så kanske det ses som smått ohälsosamt eller ett väldigt fint förhållande, beroende på vem du frågar. Problemet med förhållandet ligger egentligen endast hos mig, då det endast är jag som känner någons sorts skuld och ångest, vilket också är det ända som jag anser och känner är ohälsosamt med förhållandet.
Citera
2015-11-10, 16:28
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Har ungefär samma känslor som du, känner mig likgiltig och har gett upp hoppet i det mesta. Är pessimistisk utav bara helvete och känner en avsky mot alla som inte vågar ifrågasätta saker och ting. Men, med det sagt så känner jag även precis det du skriver här i detta inlägg, jag bryr mig inte om några andra och bidrar således till det samhälle jag avskyr. Eller, jag bryr mig kanske för mycket för att kunna ta något ansvar och därför skiter jag bara i allt och ser till mitt eget bästa.

Jag har liksom ingen motivation att försöka förbättra saker och ting, varken för min egen del eller för andra, jag bara går och grubblar tills jag blir less på mig själv och allt annat och bara vill lägga mig ner och ge upp.

Då är vi två
Citera
2015-11-10, 16:33
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnPaus
Kan ju bara säga att jag håller med om vad som skrivs här. Befinner mig i samma pik i livet, tänker ofta på hur naiva människor är, hur lite dom vet, men så mycket de tror sig veta. Man vill ofta öppna munnen och ge dom en släng av verkligheten... Detta är människor som ofta har väldigt starka åsikter och gillar att hävda sig, men det är som att läsa en aftonbladet blaska eller Svd varje gång de propagerar deras åsikter inom politik eller världsliga händelser. .. Inlärt beteende skulle jag vilja kalla det...

Allt för lite människor är kritiska till skrifter i media, "monkey say, monkey do" och de lever i en värld där allting antingen är svart eller vit och allt som skrivs i media eller nyheterna på tv är ju såklart ren fakta. All denna ignorans bland människor gör mig pessimistisk och ibland önskar man att man vore lika naiv som alla andra, "ignorance is bliss".

Klarar inte av läsa nyheter längre, eller se på tv heller för den delen.. gör mig bara till en argare människa.. Världen går åt helvete, folk tror "ledare" i västvärlden kan göra skillnad och är "the good guys" för det säger ju media. Folk hävdar starka åsikter och hat mot enskilda religioner samt folkgrupper..Ja, all denna hat mot andra människor för att dela upp oss folk och fokusera på helt fel saker.....gah

Man kan ju inte gå hela livet ut att vara bitter.. Men är ju svårt i en värld som denna.

Känner ett grymt sug att bara lämna detta samhället och leva i naturen bland likasinnade och odla all mat själv.. Att kunna komma ifrån denna stress och ekorrs-livet där man jobbar 8h varje dag och tillslut blir utbränd. Eko-village är av intresse helt klart.

Är i samma situation som du just nu. Har dock beslutat mig just för att lämna landet lagom, för att förhoppningsvis skaffa mig ett bättre liv någon annanstans. Skulle tipsa dig om att göra något liknande, 7-4 livet slukar ens själv och intresse för allt runtomkring jobb, familj, pengar etc. Om man är något tänkande och kreativ så tror jag inte att ett vanligt jobb och svenssonliv är något vidare hälsosamt.
Citera
2015-11-10, 22:07
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-bienheureux
Har funderat på allt det du har skrivit och vet att jag bör göra det jag finner roligt här i livet osv. Dock som i mitt tidigare inlägg så har skälet varit pga ekonomiska problem och längre tillbaks pga ovetskap om vad jag ville göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Le-bienheureux
Är i samma situation som du just nu. Har dock beslutat mig just för att lämna landet lagom, för att förhoppningsvis skaffa mig ett bättre liv någon annanstans. Skulle tipsa dig om att göra något liknande, 7-4 livet slukar ens själv och intresse för allt runtomkring jobb, familj, pengar etc. Om man är något tänkande och kreativ så tror jag inte att ett vanligt jobb och svenssonliv är något vidare hälsosamt.

Och jag tror att om man söker ett "roligt" jobb och ett lyckligt liv utanför ramarna så får man ett otryggt liv som OFTAST innebär att man lever på brödsmulor medan man väntar på inspiration.
Det är oansvarigt trams, antagligen saknar du en ordentlig fadersfigur.

Nu har jag inte själv ett "vanligt" jobb men OM jag hade kunnat haft ett vanligt jobb så hade jag tagit det istället för att leka omogen tonåring hela livet. Att t.ex. vara bartender är säkert kul när man är 22 men när man är 32 och får leva på dricks och supa dygnet runt känner man nog inte likadant.

Fast du vet väl bäst, lycka till, och du lär väl dyka upp om 10 år i samma situation.
Citera
2017-06-19, 01:46
  #33
Medlem
"Gör vad du vill - en förbjuden lag"

Vad är problemet? Lev hur fan du vill och ät vad du vill!
Olika handlingar ger förståss olika konsekvenser på jorden, oavsett i stan eller i ensam i skogen. Sätter man sig i en myrstack så blir man attackerad av myror! Upp ditt dig. Liknande i samhället. Gör det du vill!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback