Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-08-16, 20:43
  #25
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Tackar.

Religioner har lagt beslag på och besudlat betydelsen bakom spiritualitet. De flesta vettiga böckerna inleder med att definiera om termer bara för att dom gamla har blivit förstörda och idag står för flummeri. En källa använder exempelvis "extreme skepticism" vid ett tillfälle.

Vettigt för mig är vad jag söker. I princip saker som gör att jag får aha-upplevelser. Själva böckerna i sig kan faktiskt vara helt ovettiga men ändå leda till insikter. Är man bara lite vaken så faller man inte i de fällor som finns.

Jag var väldigt invigd inom vetenskapliga ämnen tidigare. Det var en bra grund för att bygga upp skepticism faktiskt. Jag tyckte förstås också att allting annat än vetenskap var flummigt på den tiden, så jag blev genuint förvånad när det kom vettiga saker från någon som uppgav sig hålla på med spiritualitet.

En av de fyra ryttarna av ny atheism, där Dawkins räknas med, säger följande om spiritualitet: "Our neglect of these phenomenon as atheists put us at a rhetorical disadvantage [...] if we by definition ignore them because of their entanglement with religion, we appear less wise than even our craziest religious opponents." Vid 36 minuter i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=YvweK4Guph4

...

Det är det jag är ute efter, att hitta alla falska bitar och antingen får jag hålla på till dödsdagar om det finns många falskheter eller så lyckas jag ta bort allihopa. Det finns ett finit antal iaf.

Jag verkar inte greppat vad det handlar om då. Vad menar du med spiritualitet och sen är jag nyfiken på vad du har fått för aha upplevelser.

Identifiera falskhet genom skrivspråk/talspråk är ganska döfött. Vetenskap och matematik passar bättre.
Citera
2014-08-16, 21:55
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Tycker att du har bra attityd att söka efter avslöjanden av allt som är falskt.

Rekommenderar:
Mind Is A Myth av U.G. Krishnamurti
Tackar!
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Jag verkar inte greppat vad det handlar om då. Vad menar du med spiritualitet och sen är jag nyfiken på vad du har fått för aha upplevelser.
Jag ser det bara som att vända studierna från det externa- till det interna landskapet. I det externa har vi matematik, fysik och så vidare. I det interna har vi jaget, medvetandet, upplevelser och liknande.

Angående aha-upplevelser så kan det vara lite vad som helst. Du har säkert upplevt det själv? Mest troligt har det då rört något extern, typ att man fattar vad d/dx f(x) faktiskt är för nåt, eller liknande. Det är inget konstigare nu, enda skillnaden är att jag har bytt ämne från det externa, e.g. matematik, till det interna.
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Identifiera falskhet genom skrivspråk/talspråk är ganska döfött. Vetenskap och matematik passar bättre.
Ingenting av det du nämner (språk inkluderat) används för att identifiera den falskhet jag är ute efter att identifiera. Däremot värderar jag både matematik och vetenskap högt, men som någon nämnde känns det lite som ett avklarat kapitel. Jag kikar på det ibland av ren kuriosa, men det är ingen stark dragning nu för tiden.
Citera
2014-08-16, 23:22
  #27
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Tackar!

Jag ser det bara som att vända studierna från det externa- till det interna landskapet. I det externa har vi matematik, fysik och så vidare. I det interna har vi jaget, medvetandet, upplevelser och liknande.

Angående aha-upplevelser så kan det vara lite vad som helst. Du har säkert upplevt det själv? Mest troligt har det då rört något extern, typ att man fattar vad d/dx f(x) faktiskt är för nåt, eller liknande. Det är inget konstigare nu, enda skillnaden är att jag har bytt ämne från det externa, e.g. matematik, till det interna.

Ingenting av det du nämner (språk inkluderat) används för att identifiera den falskhet jag är ute efter att identifiera. Däremot värderar jag både matematik och vetenskap högt, men som någon nämnde känns det lite som ett avklarat kapitel. Jag kikar på det ibland av ren kuriosa, men det är ingen stark dragning nu för tiden.

Heh, tycker det låter ungefär som det jag är ute efter. Vilket är just beteendevetenskap, hur hjärnan fungerar/filosofi kring hur man tänker, kunskapsteori etc. Fast jag har varit lite lat på att läsa grejer, far illa av böcker fyllda med mumbojumbo. Ofta är det tjocka böcker med några guldklimpar väl gömda. Ugh.
Skulle dock aldrig kalla det spiritualitet, då är det en typ av flum/falskhet jag inte tål alls.
Citera
2014-08-17, 01:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Heh, tycker det låter ungefär som det jag är ute efter. Vilket är just beteendevetenskap, hur hjärnan fungerar/filosofi kring hur man tänker, kunskapsteori etc.
En sak med just beteendevetenskap är att den ofta utförs från ett subjekt på ett annat. Det har gett mig många insikter också, kanske då kognitions- snarare än beteendevetenskap. Det jag menar med internt vs externt är alltså att jag undersöker mitt jag. Inte att jag läser om någon som undersökt andra jag. Inom kognitionsvetenskap finns det mycket intressant som man kan applicera på sitt eget jag, så det är rekommenderat att kika på. Hjärnan gör de mest märkliga saker, och fantastiska, och korkade.
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ofta är det tjocka böcker med några guldklimpar väl gömda. Ugh.
Jo, precis vad jag har upplevt, och nämnde i trådstarten.
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Skulle dock aldrig kalla det spiritualitet, då är det en typ av flum/falskhet jag inte tål alls.
Jag vet inte om du håller på med det jag kallar spiritualitet eller inte. Undersöker du ditt eget medvetande, eller medvetandet som ett objektivt fenomen? Jag försöker applicera allt jag läser om för att komma fram till saker om mig själv.

Hur som helst. Ja, "spiritualitet" är ett besudlat ord. Det används nästan alltid av folk som missbrukar termen, så den har tappat sitt värde.
Citera
2017-09-18, 07:29
  #29
Medlem
The Secret doctrine /H.P. Blavatsky är rätt intressant.

Det är väldigt svårt om inte omöjligt att läsa sig till Gnosis och det är enbart genom dess konsumerande/frigörande eld man kan skingra den dolda slöjan...

Frågan är om du vill se vad som finns bakom och om du är villig att göra de uppoffringar som krävs för att ta dig dit?

Vi syns i "trådarna"...

/X.
Citera
2017-10-11, 02:23
  #30
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
De vettigaste texterna angående spiritualitet jag kommit över har i många fall nämnt ett av de stora problemen när man är på en sån här resa in i jaget: Nästan allt är skräp. Jag har aldrig vänt mig till externa grupper. Det verkar uppenbart att allting som har en större grupp människor runt sig bara är strunt, åtminstone när man "kommit en bit på vägen". Kristendom, buddhism, hinduism och så vidare. I princip ingenting där är av värde för den som försöker göra sig av med det falska jaget.

Det här hade inte varit ett problem, om det inte vore för att nästan all litteratur är värdelöst också. Folk översätter texter hit och dit, ofta utan att förstå innebörden, något som gör att 99% av alla översatta verk är helt uppåt väggarna medan resterande procent av litteratur som bäst har kvar några bråkdelar vett.

Så det jag undrar nu är om det finns någon som har tips på litteratur som kan komma till användning under en sån här resa. Jag börjar med att bidra med det jag hittat själv:
  • Hua Hu Ching,
    av Lao Tzu - relevans: 4, lättläst: i överlag och väldigt kort läsning
  • Spiritual Enlightenment - The Damnedest Thing,
    av Jed Mckenna (bok 2 och 3 finns som pdf också) - relevans: 9, lättläst: väldigt, starkt rekommenderad trilogi
  • Open Secret,
    av Wei Wu Wei - relevans: 6, lättläst: tung att komma in i, väldigt formellt språk, mest tunglästa i den här listan men kanske mest relevant för filosofer (och även ganska relevant för spirituellt sökande)
  • Journey to Ixtlan,
    av Carlos Castaneda - relevans: 3, lättläst: kul läsning som jag fick ute lite grann av, men i den här listan är den här boken mest vilseledande för spirituellt sökande.
Fyller på med mer om jag minns något mer som varit givande. Den här korta artikeln gav mig en del insikter också faktiskt: http://wwzc.org/dharma-text/makyo-me

Tack för texterna! Jag uppskattade den sista om Makyo väldigt mycket. Kände igen mig mycket i den texten, den visar på vikten av att separera på den riktiga världen och sinnets värld.

Hittade denna text av en indian som kritiserar väst, kapitalism och marxism.
http://www.dickshovel.com/Banks.html

Hittade länken i denna tråd som jag fann intressant.
(FB) Samhället är irreparabelt, vad gör vi?
__________________
Senast redigerad av frasselito 2017-10-11 kl. 02:47.
Citera
2017-10-13, 12:13
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Tack för texterna! Jag uppskattade den sista om Makyo väldigt mycket. Kände igen mig mycket i den texten, den visar på vikten av att separera på den riktiga världen och sinnets värld.
Gott, gillade också deras beskrivning av makyo.

Såg att Hua Hu Ching försvunnit från förra länken. Jag tror det här är samma version: länk. Uppdelad i små stycken så den är lätt att ta till sig.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hittade denna text av en indian som kritiserar väst, kapitalism och marxism.
http://www.dickshovel.com/Banks.html
Ja det var en del intressanta tankar. Tack för tipset.
Citera
2017-10-17, 22:14
  #32
Medlem
Hade också detta dilemma förut i mitt spirituella sökande, att veta var man skulle leta efter i denna djungel av böcker och självutnämnda gurus. För min del visste jag att buddhismen var på rätt spår, de kräver ingen blind tro och läran utlovar att bota ett universellt problem, nämligen lidandet. Den är även öppen för alla att testa och falsifiera. Så bra än så länge, så vilken gren ska man utöva? Finns ju rätt många skolor även inom buddhism, så jag gick direkt till källan, nämligen buddhas diskurser, suttorna. Finns en hel del stoff att kontemplera över och framförallt praktisera.
Citera
2017-10-18, 11:00
  #33
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Hade också detta dilemma förut i mitt spirituella sökande, att veta var man skulle leta efter i denna djungel av böcker och självutnämnda gurus. För min del visste jag att buddhismen var på rätt spår, de kräver ingen blind tro och läran utlovar att bota ett universellt problem, nämligen lidandet. Den är även öppen för alla att testa och falsifiera. Så bra än så länge, så vilken gren ska man utöva? Finns ju rätt många skolor även inom buddhism, så jag gick direkt till källan, nämligen buddhas diskurser, suttorna. Finns en hel del stoff att kontemplera över och framförallt praktisera.
Vad är den största insikten du fått i ditt utforskande?
Citera
2017-10-20, 09:35
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vad är den största insikten du fått i ditt utforskande?

Insikt i verklighetens flyktiga natur leder till att man vänder sig bort från sånt man tidigare fann njutning i och ser allt i ljuset av förgänglighet, otillfredsställande och utan substans och man slutar identifiera kropp och sinne som 'jag' längre och betraktar det som vilka processer som helst. Det kan leda till depression och nedstämdhet men fortsätter man att sträva så infinner sig en större frihet än man tidigare upplevt.
Citera
2017-10-20, 14:14
  #35
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Insikt i verklighetens flyktiga natur leder till att man vänder sig bort från sånt man tidigare fann njutning i och ser allt i ljuset av förgänglighet, otillfredsställande och utan substans och man slutar identifiera kropp och sinne som 'jag' längre och betraktar det som vilka processer som helst. Det kan leda till depression och nedstämdhet men fortsätter man att sträva så infinner sig en större frihet än man tidigare upplevt.
Intressant!
Vad är denna fortsätta strävan för att komma bort från depression och nedstämdhet?

Är det kontemplation, meditation, aktion, evolution, information?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback