Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-14, 18:30
  #1
Medlem
Jag tar min kandidatexamen i Företagsekonomi om något år, vilken inriktning bör jag välja (revision eller finansiering) för att få så bra betalt som möjligt? Vilket jobb bör jag söka för att få riktigt bra betalt i respektive inriktning?
Citera
2014-08-14, 19:36
  #2
Medlem
Är du bara ute efter pengar kan du köra finansinriktning och sen en master i finans.
Citera
2014-08-14, 20:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är du bara ute efter pengar kan du köra finansinriktning och sen en master i finans.

Okej, men vad är jobbet jag bör söka?
Citera
2014-08-14, 20:15
  #4
Medlem
karamellas avatar
Det är ju brist på revisorer i Sverige, då få väljer den inriktningen. Stabilare arbetsmarknad (finns ju visst överskott av ekonomer, men det gäller inte revisorer).
Citera
2014-08-14, 20:23
  #5
Medlem
Finns samlingstråd:

(FB) Den stora tråden om Civilekonom- och Ekonom-utbildningar: Före, under och efter!
Citera
2014-08-14, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vredal
Okej, men vad är jobbet jag bör söka?

Investment Banker på Goldman Sachs.
Citera
2014-08-18, 20:06
  #7
Medlem
Välj det du tycker är intressantast. Det är lättare att få jobb inom redovisning och revision och arbeta sig uppåt. Väljer du finansiering ska du kunna tänka dig att jobba med att t ex värdera företag, vilket du ändå inte lär dig förrän på masternivå. Finansiering är sjukt intressant, men att vara bra på redovisning är viktigt om man ska jobba med finansiering. Tyvärr kommer man inte bort från reslutat- och balansräkningen. Om du inte planerar på att ta en master i finansiering, välj redovisning.
Citera
2014-08-18, 22:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temuggen1
Välj det du tycker är intressantast. Det är lättare att få jobb inom redovisning och revision och arbeta sig uppåt. Väljer du finansiering ska du kunna tänka dig att jobba med att t ex värdera företag, vilket du ändå inte lär dig förrän på masternivå. Finansiering är sjukt intressant, men att vara bra på redovisning är viktigt om man ska jobba med finansiering. Tyvärr kommer man inte bort från reslutat- och balansräkningen. Om du inte planerar på att ta en master i finansiering, välj redovisning.


Jag har en liten ide att välja investering som inriktning och sedan gå vidare till en master på KTH som främst handlar om fastighetsinvesteringar:

http://www.kth.se/en/studies/master/...ement-1.342195

Kan de va nått? Nån som vet om KTH tar in några "utomstående" till deras master program?
Citera
2018-12-09, 17:57
  #9
Medlem
Är det mycket räkning som revisor?
Citera
2018-12-09, 20:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Är det mycket räkning som revisor?

Fyra år gammal tråd, bra jobbat!
Ja, en revisor granskar företagets räkenskaper, så nog blir det en del siffror . Sedan är det inte det enda dem gör utan de går även igenom regelverk och annan dokumentation.
Citera
2018-12-09, 22:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Är det mycket räkning som revisor?
Beror på, i början av karriären kan det nog vara så, men min farbror är delägare på Pwc sedan lång tid tillbaka, han sysslar mest med företagsrådgivning och liknande. För övrigt drar han in flera miljoner årligen.
Citera
2018-12-10, 00:05
  #12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Är det mycket räkning som revisor?

Som junior eftersom man jobbar dagarna i ända med att granska bokföring, göra kontroller osv. Just revisor har en väldigt tydlig karriärtrappa där man i allt högre grad ägnar sig åt övervakning ju mer manager man blir, och den som i slutändan skriver under en revisionsberättelse övervakar bara utan att själv räkna. Så mängden räkning är inte konstant karriären ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback