Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-14, 06:49
  #1
Medlem
Vilka dokument kan man behöva visa upp som svensk?
Kan de fråga efter "proof of funds" så man behöver skriva ut sin bankinfo från Nordea? De lär ju ändå inte veta hur mycket t.ex. 100 000 kronor är.
Kan man behöva visa att man är vaccinerad mot olika sjukdomar? Vilka i så fall? Jag har inte sett något angående vaccinationer.

Ska man lämna fram passet bara och alla får 90 dagar automatiskt? Eller ska man säga åt personen att man vill ha 90 dagar?

Mvh
Citera
2014-08-14, 13:38
  #2
Medlem
padddans avatar
Det enda du behöver är ett svenskt pass så välkomnar dom dig med öppna armar.
Citera
2014-08-14, 16:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnusuggla
Vilka dokument kan man behöva visa upp som svensk?
Kan de fråga efter "proof of funds" så man behöver skriva ut sin bankinfo från Nordea? De lär ju ändå inte veta hur mycket t.ex. 100 000 kronor är.
Kan man behöva visa att man är vaccinerad mot olika sjukdomar? Vilka i så fall? Jag har inte sett något angående vaccinationer.

Ska man lämna fram passet bara och alla får 90 dagar automatiskt? Eller ska man säga åt personen att man vill ha 90 dagar?

Mvh

Pass ar det enda du behover.
Ska du upp till Panama efterat kan Panamanierna fraga efter yellow fever vaccination, colombianerna bryr sig inte.

fragar dom hur lange du ska vara i landet, svara tre manader,sa far du tre manader. fragar dom inte sa far du tre manader automagiskt.

/B
Citera
2014-08-14, 23:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Pass ar det enda du behover.
Ska du upp till Panama efterat kan Panamanierna fraga efter yellow fever vaccination, colombianerna bryr sig inte.

fragar dom hur lange du ska vara i landet, svara tre manader,sa far du tre manader. fragar dom inte sa far du tre manader automagiskt.

/B

Kan de i Panama kräva yellow fever vaccination även om man bara mellanlandar där på väg till Brasilien? Ska till en mindre stad i Brasilien så ska därför flyga till Panama och sedan direkt till den mindre staden i Brasilien. Så inte någon säger jag är dum då jag kan flyga direkt från Colombia till Brasilien.
Citera
2014-08-15, 00:24
  #5
Medlem
...sorry felinlägg.
Citera
2014-08-15, 12:43
  #6
Medlem
Har flugit en gång från Colombia till norra Brasilien (med byte i São Paolo) och då frågade de efter gula febern vaccineringskort redan på flygplatsen i Santa Marta.
Citera
2014-08-15, 15:37
  #7
Medlem
Kanns som det kan vara en "hit or miss", har rest in i Panama fran alla hall och kanter med allt fran bus, bat till flyg. tot kanse 15 ganger och har aldrig blivit tvungen att visa vaccinations certificatet.

Men jag skulle aldrig riskera att inte ha certifikatet med mig.

/B
Citera
2014-08-26, 17:56
  #8
Medlem
Det är väl rätt många länder som kräver/rekommenderar gula-febervaccinet. Om man är vaccinerad eller inte är oviktigt, men man MÅSTE ha det gula pappret som säger att man är vaccinerad (enklaste sättet är väl helt enkelt att fixa vaccinet innan- blir säkert dyrare att köpa ett falskt dokument ändå). Tycker det har varit ungefär 50/50 att man faktiskt blir kollad, men frågar de efter det så måste man ju ha det.
Faran med att inte ta det innan är att de kan tvinga på en en spruta (brrrr) vid någon obskyr gränsövergång, och i vissa länder är det något man vill undvika!
Jag fick 60 dagar stämplat när jag knatade över från Venezuela till Colombia, men jag tror de ofta är lite generösare när man anländer med flyg.
Citera
2014-08-27, 04:12
  #9
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventurero
Det är väl rätt många länder som kräver/rekommenderar gula-febervaccinet. Tycker det har varit ungefär 50/50 att man faktiskt blir kollad

Intressant. Var har du blivit kollad? Har korsat gränser ett drygt 20-tal gånger i regionen (Panama/Colombia/Venezuela/Brasilien/de 3 Guyana-länderna) och faktiskt aldrig blivit frågad om intyg mot gula febern. Kanske de blivit striktare på senare år. Dock har jag vaccination och skulle aldrig resa utan intyg, för som du säger, när de väl frågar så måste du ha det!
Citera
2014-10-20, 14:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Intressant. Var har du blivit kollad? Har korsat gränser ett drygt 20-tal gånger i regionen (Panama/Colombia/Venezuela/Brasilien/de 3 Guyana-länderna) och faktiskt aldrig blivit frågad om intyg mot gula febern. Kanske de blivit striktare på senare år. Dock har jag vaccination och skulle aldrig resa utan intyg, för som du säger, när de väl frågar så måste du ha det!


sorry, missade att det kommit svar. jag har faktiskt bara blivit kollad i brasilien och bolivia, så 50% var väl en lätt överdrift. däremot har jag hört att t.ex australien och nya zealand kräver det för inresa om man har varit på riskabla platser (okej, en påtvingad spruta i australien på en flygplats är väl ingen katastrof förstås, utom att det kanske kan vara lite kostsamt)
man känner sig hur som helst lite bekvämare när man vet att man har det gula häftet med sig när man går över en gräns
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2426659

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback