Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-13, 12:46
  #1
Medlem
robomans avatar
Det japanska tv-formatet som är mest känt som Ninja Warrior ska börja sändas på Kanal 5. För er som inte vet vad Ninja Warrior är så kan jag berätta att det går ut på att deltagarna ska ta sig så långt som möjligt på en väldigt svår hinderbana.

Det ser ut som Wipeout men påminner snarare om Gladiatorerna om man ska se till vilka som deltar. De mer atletiska deltagna i Gladiatorerna, vill säga. Det är mycket få deltagare som någonsin klarat av hela hinderbanan. Jag tror att det är ca 3-4 personer totalt på 30 säsonger i Japan, plus några ytterligare runtom i världen antar jag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sasuke_(TV_series)

Adam Alsing blir programledare och Karin Frick värvas från TV4 som reporter.

http://www.resume.se/nyheter/tv/2014...-till-sverige/

Några länkar till diverse framgångsrika deltagare i olika etapper av tävlingen:
https://www.youtube.com/watch?v=XDfqH2W0PhA
https://www.youtube.com/watch?v=XVQQVnQ_wFs
https://www.youtube.com/watch?v=eBHlYTAEm3A
__________________
Senast redigerad av roboman 2014-08-13 kl. 12:57.
Citera
2014-08-13, 12:51
  #2
Medlem
KungAllans avatar
Tror ju knappast detta kommer bli någon dundersucce direkt...
Fast dom måste väl fylla sina tablåer med nåt antar jag.
Citera
2014-08-13, 12:58
  #3
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungAllan
Tror ju knappast detta kommer bli någon dundersucce direkt...
Fast dom måste väl fylla sina tablåer med nåt antar jag.
Personligen tycker jag att det är väldigt lockande med ett program där riktiga atleter tävlar istället för någon tramsig hinderbana där kändisar får grädde i ansiktet. Dock känns det lite oroväckande att det är Kanal 5 som leder det hela. De har stor erfarenhet av att göra flamsiga tv-program...
Citera
2014-08-13, 13:31
  #4
Medlem
Speedyoos avatar
Sett programmet i USA och tycker att det är bland de roligaste programmen där. Dock går det typ dygnet runt där och jag har bara slötittat ibland, vet inte om det är ett program som jag skulle se fram emot under veckan och se vid samma tidpunkt varje vecka.

Skulle vara kul att vara med dock.
Citera
2014-08-13, 14:42
  #5
Medlem
Zedss avatar
Hon Kacy var inte och leka med, grym insats!
Citera
2014-08-13, 14:50
  #6
Medlem
Har sett den amerikanska versionen American Ninja Warrior ( tror jag det heter ), rätt underhållande faktiskt.

Prissumman där har jag för mig var rätt hög också typ flera hundra tusen dollar vilket gör att det inte bara blir ploj utan att något faktiskt står på spel, blir en seriös touch på det.
I en kanal 5 tappning i Sverige är det väl dock risk att det bara blir ploj och buskis, förslagsvis kanske med Pontus Gårdinger som programledare.
Citera
2014-08-13, 17:06
  #7
Medlem
Vågar man gissa att vi kommer få se svenska parkourprofiler i detta program? kan nog bli skoj.
Citera
2014-08-13, 18:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeds
Hon Kacy var inte och leka med, grym insats!

Hon var helt amazing! Ska lätt kolla när det kommer till Sverige, har sett den amerikanska versionen och det är ett riktigt underhållande program.
Citera
2014-08-13, 20:01
  #9
Medlem
Jannebigplays avatar
Kul! Då jag studerar så brukar jag lägga mig väldigt sent och det programmet som jag alltid tittar på innan jag somnar är just American Ninja Warrior. Sänds på NBC i USA och har blivit hyffsat stort där. Nu så har de olika regionala kval där de bästa får prova på den svåraste hinderbanan som är uppdelad i 4 delar. Ingen amerikan har kommit till sista etappen och endast 3 japaner har klarat hela hinderbanan någonsin.

Får se om det finns några bergsklättrare som klarar det, tror inte så hårt på parkour utövare :P
Citera
2014-08-13, 20:52
  #10
Medlem
Rokushikis avatar
Tror inte det kommer bli bra, hela programmet görs av den hysteriska japanska kommentatorn. Den är sådär typiskt japan som inget annat land kan framställa.
Citera
2014-08-15, 10:54
  #11
Medlem
Jag kollade lite på ett avsnitt när det sändes i USA. Mitt intryck var antingen "Gladiatorerna utan gladiatorer" eller "wipeout utan garv". Således inget jag känner för att följa, men det kanske är roligare om man ser det från början...
Citera
2014-08-15, 11:29
  #12
Medlem
Hjortronsylts avatar
Kan bli intressant att se. Jag har följt serien i flera år och har sett samtliga säsonger från den amerikanska versionen samt ett par från Japan.

Är dock lite oroad. Majorriteten som deltar i tävlingen är seriösa idrottare och atleter som betraktar banan som en utmaning utöver det vanliga (åtminstone i USA. Japan är lite mer blandat). Visst åker många på dråpliga fall i stil med Wipe Out, men jag tycker inte att programmet bör blandas ihop med den ursäkten till lyteskomik som endast går ut på att skratta åt folk och som består av hinder som mer eller mindre är orättvist designade bara för att skicka folk i vattnet/leran.
Valet av Adam Alsing (som på många sätt dock är en bra programledare) antyder att det är den vägen kanal 5 kommer att gå.

Tvivlar också på att det kommer finns tillräckligt många bra deltagare. USA har ännu inte fått fram en endaste person som ens besegrat stage 3 i finalen (av 4) och det trots att programmet har flera säsonger, fått stor genomslagskraft och att det faktiskt finns folk som tränar inför detta på heltid.

Hade nästan varit bättre med ett sammarbete mellan Danmark, Sverige och Norge. Jag hoppas att detta inte påverkar banans svårighetsgrad och att banan fortsätter att vara lika oförlåtande som vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback